جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت زهرا

حوزه/ دانشیان گفت: شیوه مبارزاتی فاطمه زهرا علیهاالسلام دادن آگاهی و رشد سیاسی زنان مهاجر و انصار بود که بدین‏ وسیله مبارزه با ظلم و ستم در خانواده‏ های مدینه وارد می‏ شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، خانم نسرین دانشیان، امروز در مراسمی که به صورت مجازی با موضوع " نقش حضرت زهرا (س) در بیداری اسلامی زنان " در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) چایپاره برگزار شد، اظهار داشت: در دوران پس از پیامبر، کنار نهادن زنان از متن تحولات جامعه از یک سو و تمکین و پذیرش وضعیت موجود از سوی زنان از طرف دیگر که بنا به مقتضیات اجتماعی و تنگناهای اقتصادی صورت می‌گرفت، باعث آن گردید که زنان چونان قشر محروم و فراموش شده‌ای از جامعه تلقی گردند که حیات و زندگی خویش را وامدار عنایت و توجه مردان هستند.

وی ادامه داد: این وضعیت زمینه انزوای هرچه بیشتر زنان از متن تحولات اجتماعی را فراهم آورده بود و هر اقدامی در جهت اصلاح این روند، نوعی بدعت تلقی شده و به شدت با آن برخورد می‌شد و حضور اراده مند دخت گرامی پیامبر (ص) در راستای ارائه تصویر صحیح از زن مسلمان، ضرورت آمادگی برای تأثیرگذاری در عرصه عمومی را تبیین نمود.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی افزود: تلاش بانوی بزرگوار اسلام در جلوگیری از نهادینه شدن باورهای غلطی چون ضرورت حضور زن در خانه و اختصاص مدیریت عرصه عمومی به مردان از سوی سردمداران پس از پیامبر، نمونه‌ای از عملیات کنترل اجتماعی است.

وی اضافه کرد: در جریان فدک، حضرت زهرا علیهاالسلام به دفاع از ارث زن در اسلام و مالکیت بر حق می‌پردازد و این حرکت بر خلاف راه و رسم موجود در افکار جاهلی بود که در بعضی از اذهان رسوخ داشت. اما آنچه را اسلام حق می‌دانست برای فاطمه زهرا علیهاالسلام معیار و محک بود، نه عرف و سنّت های جاهلی.

دانشیان گفت: حضرت زهرا (س) توانست با حضور در مرکز اجتماع مسلمانان و مهم‌ترین مکان معتبر سیاسی یعنی مسجد به محاجّه با خلیفه وقت بپردازد و او را به استیضاح بکشاند و با رسوایی سیاسی حاکمان وقت، تا حد زیادی مشروعیت آنان را زیر سوال برد و رسم‌های جاهلیت را درهم بشکند، و نشان دهد که هیچ حکومتی نمی‌تواند با نادیده انگاشتن هویت انسانی افراد، حق و مال کسی را غصب کند، حتی اگر این حق متعلّق به یک زن باشد.

وی بیان کرد: شیوه مبارزاتی فاطمه زهرا علیهاالسلام دادن آگاهی و رشد سیاسی به زنان مهاجر و انصار بود که بدین‌ وسیله آتش مبارزه در خانواده‌های مدینه وارد می‌شد و این مبارز سیاسی شکست ‏ناپذیر که تمام تاب و توان خود را در دفاع از حریم ولایت و امامت قرار داده بود، به علت تلاش بیش از حد، ناتوان شد و به همین دلیل، پس از مدتی فاطمه زهرا علیهاالسلام به علت بیماری و ضعف، در خانه بستری شد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: وقتی خبر بیماری حضرت زهرا (س) در مدینه پیچید، زنان مهاجر و انصار که وامدار تعلیم و تربیت فرهنگی آن حضرت بودند، برای عیادت به خانه‌ ‌اش آمدند و وقتی از حال آن دختر پیامبر جویا شدند، از حال خود نگفت، بلکه در دفاع از حریم ولایت به سخن پرداخت و از سستی مردانشان سخن راند که حق را فراموش کرده‌اند و سکوت اختیار نموده‌اند.

وی افزود: بازتاب سخنان دخت پیامبر به تدریج در درون خانه‌ ها آتشی به پا کرد و انقلابی پرخروش را جهت داد که به حریم خانه‌ها راه یافت و نطفه‌های آگاهی و شعور را بارور کرد.

دانشیان ادامه داد: حضرت فاطمه علیهاالسلام همچون سیاست‏مداری قهرمان در جهت فشار بر افکار عمومی مسلمانان به منظور آگاه ساختن آنان از راه خطایی که پیموده‌اند، به تکلیف و رسالت الهی خویش عمل می‌کرد و برای روشن‬ ‏ساختن افکار عمومی از انحراف مسیر امامت، چهل شبانه‏‬ روز دست حسن و حسین علیهماالسلام را می‌گرفت و سوار بر مرکبی می‌شد و همراه با حضرت علی علیه‌السلام به درِ خانه مهاجر و انصار می‌رفت تا آن‌ها را نسبت به غفلتی که دچار آن شده‬ ‌اند و انحراف موجود، بیدار و غافلان و راحت‬ ‏طلبان را هوشیار سازد.

وی گفت: حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در حقیقت، با رایزنی سیاسی خود، با یاران رسول صلی‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله اتمام حجت می‌کرد و همچون دیپلماتی آگاه با حضور خویش سعی می‌نمود مسیر انحراف امّت و مسیر واقعی را که امامت علی علیه‌السلام است روشن سازد و نیز حریم ولایت را بی‌ پیرایه ارائه دهد تا در فردای قیامت، برای صاحبان زر و زور و تزویر و عافیت‬ ‏طلبانی که فریب خورده‬ ‌اند، بهانه‌ ای وجود نداشته باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تاکید کرد: این شیوه مبارزه نشان می‌دهد اگر در جامعه‌ ای به جای مشغول ساختن زنان به خود، کار فرهنگی و فکری صورت گیرد و به آنان آگاهی سیاسی داده شود، آنها بهتر می‌توانند در شناخت برای حق و حقیقت بدون تعارف‌ های دیپلماتیک و بازی‌های سیاسی وارد صحنه شوند و به دفاع بپردازند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha