پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حدیث کساء

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: حدیث کساء حاوی پیام های اخلاقی و درس های زیبا برای چگونگی برخورد والدین با فرزندان و همچنین فرزندان با پدر و مادر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، خدیجه شهبازی، امروز در نشستی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با اشاره به اینکه حدیث کساء حاوی مطالبی بسیار عمیق در مورد جایگاه اهل بیت علیهم السلام و مباحث اخلاقی در حیطه خانواده است، اظهار داشت: برخی‌ها در سند کساء اشکال می‌کنند و برخی‌ها اشکال می‌کنند که این دعا در مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی نیامده است و بعداً به ملحقات آن اضافه شده است، در حالی که شیخ عباس قمی در کتاب سفینة البحار به صورت مفصل به سند حدیث کساء اشاره کرده است.

وی اضافه کرد: علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار حدود ۲۰ صفحه به سند حدیث کساء پرداخته است و لذا این دعا کاملاً مستند می‌باشد و راوی آن نیز جابر بن عبدالله انصاری که هفت معصوم را در زمان حیات خود درک کرده، می‌باشند که از حضرت زهرا (س) روایت کرده است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان اینکه در حدیث کساء چگونگی برخورد والدین با فرزندان و بالعکس را به ما یاد می‌دهند، افزود: در حدیث کساء حسنین در بدو ورود به منزل با احترام به مادرشان سلام می‌کنند و حضرت نیز با روی گشاده جواب سلام را می‌دهند و این مسئله درسی است برای مادران که با فرزندان خود با احترام توأم با مهربانی برخورد کنند.

وی ادامه داد: نحوه برخورد حضرت زهرا (س) با امام علی علیه السلام در این دعا نیز برای همسران محل درس است، و امیرالمومنین علی علیه السلام هنگام ورود سلام می‌کنند و با احترام خطاب به حضرت فاطمه (س) می‌فرمایند؛ یا بنت رسول الله و دختر پیامبر نیز یا ابا الحسن خطاب می‌کنند و جواب سلامشان را می‌دهند.

شهبازی بیان داشت: رسم عرب این است که هر کس را بخواهد احترام کند با کنیه خطاب می‌کند و حضرت زهرا سلام علیها امیرالمومنین را نیز با کنیه خطاب کردند.

وی گفت: از نکات جالب و قابل تأمل این حدیث پناه بردن پیامبر به دخترشان در هنگام ضعف است و نوع مکالمه رسول مکرم اسلام و حضرت زهرا (س) بسیار جالب و درس‌آموز است که با تمام عشق و علاقه و محبت احترام متقابلین است

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی بیان کرد: پیامبر اسلام بارها و بارها فاطمه (س) را پاره تن خود خطاب کرده و فرموده اند که هرکس او را بیازارد مرا آزرده است و هرکس او را خشنود سازد مرا شاد کرده است و لذا خشم و رضایت حضرت زهرا (س) مساوی با خشم و رضایت حضرت پیامبر است.

وی اضافه کرد: رسول خدا اهل بیت را گوشت و خون خود معرفی کرده و محبت بر آن‌ها را برای همه مسلمین واجب می‌دانند و در حدیث قدسی خدای متعال علت خلقت عالم را وجود مقدس حضرت زهرا (س) عنوان می‌کند و نکته قابل تأمل این است که در حدیث کساء خداوند پیامبر و امام علی (ع) و فرزندانشان را نیز با زهرای مرضیه (س) معرفی می‌کند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با بیان اینکه خداوند علت خلقت آسمان‌ها، زمین، دریاها و افلاک را پنج تن آل عبا بیان می‌کنند، گفت: علت اینکه خداوند اهل بیت را با فاطمه (س) معرفی می‌کند این است که حضرت در آسمان‌ها شناخته شده تر از دیگران است چرا که دختر پیامبر بهانه خلقت می‌باشد و عالم با نور فاطمه خلق شده است.

وی افزود: خداوند در حدیث کساء جایگاه شیعیان و محبین اهل بیت را نیز بیان کرده است و در روایات فضائل زیادی برای خواندن این دعا بیان شده است که رفع اندوه و نگرانی یکی از آنهاست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha