یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نقد کتاب اصول و روش‌های ارائه مفاهیم دینی

حوزه/ نشست نقد و بررسی کتاب «اصول و روش‌های ارائه مفاهیم دینی» برگزار شد و مؤلف کتاب و منتقدان به ارائه نقد و نظرهای خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست نقد و بررسی کتاب «اصول و روش‌های ارائه مفاهیم دینی» در سالن اجتماعات قائم‌مقام مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام سید محمدحسین تقوی یکی از مؤلفان این کتاب به تشریح اهداف تولید و انتشار این کتاب پرداخت و گفت: کتاب «اصول و روش‌های ارائه مفاهیم دینی» از سری کتاب‌های مبلغان از سوی جمعی از نویسندگان در اداره کل مطالعات و پژوهش‌های تبلیغی معاونت تبلیغ گردآوری و منتشر شده است.

وی در ادامه افزود: در این کتاب پس از مقدمه و پیشگفتار، سه فصل با عناوین «اصول»، «روش‌ها» و «مفاهیم دینی مورد نیاز کودک و نوجوان» وجود دارد.

حجت‌الاسلام تقوی اظهار داشت: در فصل اول این کتاب، به بررسی اصولی همچون اصل استمداد از خدا و توسل به اهل بیت علیهم‌السلام، اصل شناخت مخاطب، اصل توانایی‌ها و تفاوت‌های فردی، اصل ایجاد ارتباط، اصل ایجاد مقبولیت، اصل ایجاد محبوبیت و اصل تأثیرگذاری بر مخاطب پرداخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در فصل دوم، روش‌ها و قالب‌هایی همچون قالب داستان، پرسش و پاسخ، گروهی، شعاری، آدابی، عددی، تشبیهی، تعارضی، مقایسه‌ای و… آمده است.

نقدهای ساختاری و محتوایی

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام محمد ذکاوت صفت، به عنوان ناقد به ارائه بعضی از نکات و موضوعات پرداخت و گفت: این کتاب را می‌توان تولید یا تألیفی تولیدی دانست و از نظر ساختاری اشکالات قابل توجهی ندارد و با توجه به نام کتاب، سیر منطقی فصل‌ها خوب تنظیم شده است.

وی ادامه داد: در ساختار برخی اشکالات جزئی همچون هماهنگ نبودن عناوین و هماهنگ نبودن فونت‌ها وجود دارد که به ویراستاری برمی‌گردد.

حجت‌الاسلام ذکاوت صفت با اشاره به نقدهای محتوایی وارد بر کتاب ابراز داشت: با توجه به مطالب، کتاب به هدف‌های مد نظر خود رسیده است، مطالب کتاب مستند هستند و از نظر کمی و کیفی میزان استفاده از ادله در حد مطلوب است.

وی ادامه داد: از نظر محتوایی تداخل و هم‌پوشانی در برخی از موارد وجود دارد، در برخی موارد روش‌ها به جای اصول به کار برده شده است و برخی اشکالات جزئی همچون غلط‌های نگارشی، پاورقی‌های نامنظم و اشتباه دیده می‌شود.

نقاط قابل تأمل و توجه

حجت‌الاسلام حسن نیکوفرد، ناقد دیگر کتاب به بیان نقدها و نظرهای خود پرداخت و گفت: در این کتاب به نیازهای مهم و کاربردی مبلغان پرداخته شده است و در بخش‌هایی از این کتاب به نیازهای والدین، معلمان و مربیان عقیدتی سیاسی نیز پاسخ داده شده است و به آنان در جذاب‌سازی دروس و کلاس‌ها کمک می‌کند.

وی در ادامه افزود: در بخش‌هایی از این کتاب به چیستی جذاب سازی اشاره شده است اما به چگونگی آن اشاره نشده است؛ همچنین از جاذبه‌هایی که مبلغ باید برای ایجاد جذابیت از آن استفاده کند، در خود کتاب استفاده نشده است.

حجت‌الاسلام نیکوفرد، اظهار داشت: بیان نکردن جاذبه‌هایی همچون تئاتر و نمایش؛ استفاده نکردن از روش‌های نموداری و اطلس، استفاده نکردن از روش‌های ایجاد چالش و روش‌های اکتشافی و مشارکتی و عملیات گروه‌بندی از نقاط قابل‌تأمل در کتاب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha