دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اهل سنت

حوزه/ ماموستا کلشی نژاد گفت: باید عزاداری حضرت زهرا (س) در سطح شهر به صورت یک رنگ و یک صدا صورت گیرد، و حضرت فاطمه زهرا ( س ) از طرف پیامبر سلام الله علیه ام ابیها نام گذاری شده است و احترامش نزد اهل سنت قابل توصیف نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام عسگر فعال آذر، روز چهارشنبه در اولین مهرواره قرآنی طه که در دفتر امور اهل سنت آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: نباید اهل سنت اجازه بدهند عده‌ای از نام آن‌ها سو استفاده کرده و به مقدسات شیعه اهانت کنند و شهادت حضرت زهرا (س) را افسانه عنوان کنند.

وی اضافه کرد: در قضیه اخیر آقای گرگیج با طرح مباحث غیر مستند، آیه تطهیر را زیر سوال برد، در حالی که ازدواج امام حسین (ع) اصلاً در زمان خلیفه دوم اتفاق نیفتاده بود، داعش خود را اهل سنت می‌دانست و طرح چنین مباحث بی اساسی زمینه را برای جولان دادن جریان‌های افراطی در بین دو مذاهب آماده می‌کند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت آذربایجان غربی با بیان اینکه توهین‌های یک عالم دین به صورت رسمی به مذهب شیعه برای هر دو مذهب مشکل ساز می‌شود، گفت: علمای محترم باید مراقب باشند و از طرح مسائل اختلاف انگیز دوری کنند و با کسانی که با طرح این چنین مطالب فضا را آلوده و متشنج می‌کنند، برخورد کنند.

وی در ادامه با انتقاد از وجود غسالخانه‌های اهل سنت در مساجد، افزود: وجود غسالخانه‌ها در مساجد موجب می‌شود افرادی که شاید طهارت نداشته باشند بدان وارد شوند و باید برای این مسئله چاره‌ای عاجل اندیشیده شده و به قبرستان‌ها انتقال یابد.

حجت الاسلام فعال آذر با تاکید بر لزوم بزرگداشت ایام شهادت و سوگواری حضرت زهرا (س) از سوی اهل سنت، گفت: همه مذاهب اسلامی به حضرات معصومین احترام قائل هستند و لذا لازم است علمای اهل سنت در عزاداری دختر پیامبر پیش قدم شوند.

در ادامه این مراسم ماموستا مامد کلشی نژاد با بیان اینکه برای برگزاری مراسم عزاداری حضرت زهرا (س) هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است، گفت: باید عزاداری حضرت زهرا (س) در سطح شهر به صورت یک رنگ و یک صدا صورت گیرد، و حضرت فاطمه زهرا (س) از طرف پیامبر سلام الله علیه ام ابیها نام گذاری شده است و احترامش نزد اهل سنت قابل توصیف نیست.

امام جمعه اهل سنت ارومیه اضافه کرد: باید مسائل اختلافی به گونه‌ای مدیریت گردد که موجب رنجش خاطر طرفین نشود و ما در این سال‌ها شاهد بودیم که مسئولین امر این مسائل را به درستی مدیریت و محبت را بین دو مذهب تکثیر کرده اند.

وی با بیان اینکه باید سخنان گرگیج به گونه‌ای مطرح و جواب داده می‌شد که تبدیل به رهبر جریان‌های سلفی نشود، ادامه داد: سخنان گرگیج مخالف آن چیزی بود که اهل سنت بدان اعتقاد دارند و زمانی که وی مسئله شرک بودن توسل را مطرح کرد باید مدیریت می‌شد.

ماموستا کلشی نژاد تصریح کرد: موضع اهل سنت کاملاً مشخص است و معتقد به برادری و اخوت هستند و برخی مسائل کلامی باید در مکان و محل مناسبی که موجب تقویت جبهه کفر و دشمن نشود، مطرح گردد.

وی اضافه کرد: وجود غسالخانه‌ها در مساجد خود موجب بیماری است و مردم را آلوده و اطرافیان متوفی را بیمار می‌کند و لازم است این غسالخانه‌ها در قبرستان‌ها باشند و آب آن‌ها به چاه‌های مخصوص هدایت شود.

امام جمعه اهل سنت ارومیه با بیان اینکه باید در فروش قبرها باید به افراد نیازمند توجه ویژه ای شود، گفت: باید برای قبرستان‌های اهل سنت هیئت امناهایی با نظارت ماموستاها انتخاب و تحت نظر شهرداری فعالیت کنند و از بروز برخی مشکلات ناخواسته جلوگیری کنند..

در ادامه حجت الاسلام حسن اسماعیلی گفت: مواضع اهل سنت در مسئله امام جمعه آزاد شهر گلستان کاملاً هوشمندانه بود و به درستی وارد شده و جواب دادند.

معاون فرهنگی دفتر امور اهل سنت آذربایجان غربی افزود: علما و ائمه جمعه اهل سنت در جلسات و سخنرانی نمازهای خود به شهادت سردار سلیمانی که به نماد وحدت اسلامی در منطقه تبدیل شده است، و دهه بصیرت و میثاق امت با ولایت، بپردازند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha