دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ابوترابی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ماندگاری و اقتدار نظام جمهوری اسلامی بر ریشه های حق و مستحکمش باز می گردد، گفت: هر تصمیم ما و مقامات کشور باید در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی عمل صالح باشد یعنی باید تصمیمات به موقع و درست مبتنی بر آموزه‌های دینی و دانش منطقی باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه ۲۴ سوره ابراهیم اظهار کرد: هر پدیده‌ای از پدیده‌های عالم هستی کلمه‌ای از کلمات الله است که به دو گروه طیبه و خبیثه قابل تقسیم هستند بنابراین افراد عالم را می‌توان به این دو بخش تقسیم کرد.

وی با بیان اینکه قرآن، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) از مصادیق کامل کلمات طیبه هستند، گفت: عاشورا از این منظر که جبهه حق است کلمه طیبه است و رمز ماندگاری آن به خاطر ریشه دار بودن کلمه طیبه است و در طرف مقابل جبهه یزید و یاران او مصداق کلمه خبیثه هستند که هیچ ریشه‌ای ندارند و در صحنه تاریخ محو می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد افزود: قرآن کریم برای کلمه طیبه یک مثال روشن را مطرح می‌کند و با فهم این مثل راه را برای مفهوم کلمه طیبه هموار می‌سازد به این صورت که شجره طیبه در مقابل شجره خبیثه سه ویژگی دارد؛ اول اینکه با ثبات و ریشه دار است و حوادث و رویدادها او را از بین نمی‌برد و در مقابل شجره خبیثه ریشه ندارد که با اولین حادثه از بین می‌رود و جا تهی می‌کند.

وی با بیان اینکه حق ماندگار و با ثبات است، گفت: اگر می‌بینیم قرآن ثبات دارد و مبانی آن بعد از ۱۴۰۰ سال در همه حوزه‌های قابل طرح هست، به این دلیل می‌باشد که کلمه طیبه و حق است؛ اگر اندیشه پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) امروز فریاد بلند عدالت در تاریخ است به خاطر این است که حق و ریشه دار است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه کلمه طیبه بر معرفت شهودی استوار است گفت: رمز پیروزی شهدای ما این بود که آنها کلمه طیبه بودند زیرا عقیده مستحکم و استواری داشتند و در اعماق قلب و جان آنها رسوخ یافته بود و تزلزلی نداشتند.

ماندگاری و اقتدار نظام جمهوری اسلامی بر ریشه‌های حقش باز می‌گردد

وی ادامه داد: ماندگاری و اقتدار نظام جمهوری اسلامی بر ریشه‌های حق و مستحکمش باز می‌گردد زیرا این ریشه‌ها عزت آفرین و قدرت آفرین است و ثبات می‌آورد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد دومین ویژگی کلمه و شجره طیبه را شکوه و سر به فلک کشیدن شاخ و برگ آن دانست و گفت: انسان مؤمن کلمه و شجره طیبه ای است که ریشه‌هایش ایمان به خدا، پیامبر (ص) و معاد و شاخ و برگش فضائل اخلاقی از جمله صبر، استقامت، سخاوت، علم، محبت، اراده، بصیرت و معرفت است.

وی با بیان اینکه صبر و استقامت ملت ایران بر مبانی اعتقادیشان استوار است، گفت: این مردم ۸ سال ایستادند زیرا اهل ایمان بودند؛ اسیران در دوران اسارت در اوج عزت و اقتدار صبر کردند و یک بار هم پیام ندادن که ما از اسارت خسته شدیم؛ این فضائل اخلاقی بر اساس مبانی ایمانی و اعتقادی شکل گرفته بود.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه دوران امروز هم دوران سختی است، گفت: تحریم و فشار استکبار جهانی برای مردم شرایط سخت و دشواری را ایجاد کرده که هرگز دشمنان ما فکر نمی‌کردند ما از این مراحل سخت عبور کنیم؛ اگر ما توانستیم از این شرایط عبور کنیم به خاطر ایمان و اعتقاد به حق‌مان است.

وی سومین ویژگی شجره طیبه را ثمرات و میوه‌های آن دانست و گفت: انسان مؤمن نتیجه و ثمره‌ای که می‌دهد عمل صالح است و اگر عمل صالح بندگان مؤمن خدا نبود امروز حیات جامعه بشری ممکن نبود همانطور که عاشورا یک عمل صالح بود که رمز حیات جامعه تشیع و اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد افزود: اگر می‌خواهیم به کلمه طیبه نزدیک شویم اولاً باید خود را در حوزه اعتقاد، اخلاق و عمل اصلاح کنیم و اگر می‌خواهیم نظام اسلامی کلمه طیبه باشد باید تلاش کنیم در مبانی فکری، قانون اساسی، نمادها و تصمیمات مبتنی بر قرآن و آموزه‌های دینی و علمی رفتار کنیم.

ریشه ۹ دی در مبانی اعتقادی و ایمانی مردم است

وی ۹ دی را به عنوان یک کلمه طیبه دانست و ادامه داد: ریشه ۹ دی در مبانی اعتقادی و ایمانی مردم است زیرا افرادی با علاقه به اسلام، نظام اسلامی و امنیت جامعه اسلامی بدون دعوت در این میدان حضور یافتند از مبانی ایمانی برخوردار بودند و اهل بصیرت و معرفتی بودند که توانستند حضوری به موقع در دفاع از اسلام و نظام اسلامی داشته باشند که همه توطئه‌ها را خنثی کرد.

امام جمعه موقت تهران گفت: نقش عمل صالح و کلمه طیبه به گونه‌ای است که صحنه تاریخ را تغییر می‌دهد همانطور که بعد از ۹ دی به طور کلی نقش ه راه تغییر کرد و به نظامی که دشمن به نابودی آن امیدوار شده بود اقتدار بخشید و تمام نقشه‌هایشان نقش بر آب شد.

وی با تأکید بر اینکه ما برای تداوم انقلاب نیازمند به عمل صالح هستیم، گفت: هر تصمیم ما و مقامات کشور باید در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی عمل صالح باشد یعنی باید تصمیمات به موقع و درست مبتنی بر آموزه‌های دینی و دانش منطقی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در طول عمر ۴۰ ساله خود در همه عرصه‌ها دستاوردهای مهمی داشته است گفت: استقلال، اقتدار و حرکت علمی، اقتدار بازدارنده دفاعی، امنیت مثال زدنی در منطقه‌ای که هر روز استکبار جهانی در آن تولید ناامنی می‌کنند و تأمین زیرساخت‌های مهم پیشرفت و آبادانی از دستاوردهای مهم انقلاب است ولی در حوزه‌هایی مانند اقتصاد و تورم و تولید ناخالص داخلی و نرخ اشتغال شرایط مناسبی را نداریم و باید با استفاده از سرمایه‌هایی که داریم بر مشکلات فائق شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha