پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید مصباح عاملی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه طلبه باید فردی اجتماعی، به دور از انزوا و دارای فهم بالای سیاسی باشد، گفت: امروز نحله های متفاوت و جریان‌های سیاسی و بعضاً منحرف مذهبی، سعی در رخنه کردن در جامعه اسلامی دارند که حوزویان باید آنها را بشناسند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در دیدار با روحانیان، اساتید و طلاب برادر و خواهر حوزه علمیه خراسان جنوبی در بیرجند، بیان کرد: جایگاه روحانیت و حوزه‌های علمیه در جامعه اسلامی با توجه به رسالتی که بر عهده دارند باید در جامعه و جهان به صورت کارآمد باشد؛ همچنین روحانیت باید بستر سازی متناسب با مقتضیات زمان داشته باشند و این کار ساده‌ای نیست اما شدنی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: جامعه امروز با گذشته متفاوت است. قبلاً اجتماع بسیط و محدود بود، اما امروز جامعه بسیطی نیست و بسیار پیچیده و دارای مصائب و مشکلات در هم تنیده‌ای است که به راحتی نمی‌شود با آن مواجه شد. پس، این مسئله با مجاهدت علمی و عملی امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه بحث توانمندی‌ها و تقویت علمی یک پایه و محور اصلی است، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی توجه ویژه داشتند، لذا حوزه علمیه می‌بایست به این سمت و مسیر حرکت کند تا به سه موضوعی که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، دست پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه ظرفیت‌ها، توانایی‌ها و استعدادهای بالقوه زیادی در حوزویان وجود دارد که باید به فعلیت برسد، تصریح کرد: اگر دنبال تغییر هستیم باید مانند پیامبران عمل کنیم؛ آنها قبل از اینکه به بعثت برسند رستاخیزی در درون، اندیشه، روح و روان و قلب، فکر، عمل و نگاه شأن به وجود می‌آمد و این به معنی یک حرکت منضبط، منسجم، الهی و وحیانی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان، مبنای رسیدن به خود سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی را دانش، پژوهش و اخلاق عنوان کرد و گفت: دنیای امروز با یک رویکرد ویژه غالب منحط، اسلام ستیز و توحید ستیز است و اسلام ناب در همین جهان مدعی و دنبال این است که یک جامعه نو برای ساختن یک انسانی مبتنی بر کرامت انسانی، خدامحوری و استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بسازد که این مسئله به تلاشی با برنامه‌هایی عمیق، مؤثر و کاربردی نیاز دارد

وی با بیان اینکه اکنون یک مقابله بی نظیر تاریخی در جامعه جهانی بین حق و باطل رخ داده است، گفت: حوزه علمیه باید برای مقابله با باطل بروز شود و ابزار خود را نسبت به گذشته تغییر دهد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه ویژگی‌های علم پاسخگو، نافع، کارآمد و روزآمد است، ابراز کرد: دانستن برخی علوم نفع و ضرری ندارد در حالی که علم جامع، متناسب با گستره‌اش پاسخگویی می‌کند؛ بنابراین، حوزه علمیه در سه عرصه نظام، جامعه و بین‌الملل پاسخگو است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه عالِم دین باید مسائل اجتماعی، جامعه، نظام و یا رشته تخصصی بین‌المللی را پاسخگو باشد، در خصوص مبحث بصیرت گفت: دانش باید توأم با بصیرت باشد اما این امر توسط حوزویان می‌بایست بیشتر توجه و شکافته شود و بصیرت افزایی با شناخت زمان و مکان، صورت گیرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه طلبه باید فردی اجتماعی، به دور از انزوا و دارای فهم بالای سیاسی باشد، یادآور شد: امروز نحله های متفاوت و جریان‌های سیاسی و بعضاً منحرف مذهبی، سعی در رخنه کردن در جامعه اسلامی دارند که حوزویان باید آنها را بشناسند و به صورت منسجم و منضبط در برابر آنها مقاومت کنند و واکسینه شوند و جامعه و جوانان را از انحراف نجات دهند.

وی، دوست و دشمن شناسی را یکی دیگر از ویژگی‌های بصیرت اسلامی عنوان کرد و گفت: باید دشمن و دوست را با شاخصه‌های خود بشناسیم و در این خصوص طلاب، مدیران و اساتید با توجه به شرایط زمانی و مکانی که امروز در جامعه داریم، می‌بایست بیشتر تلاش کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به مسئله رشته‌های تخصصی که طلبه را هدفمند، کارا و آینده‌نگر می‌کند، خاطر نشان کرد: رشته‌های تخصصی معطوف به نیازها و مسائلی است که در جامعه، جهان و در نظام اسلامی وجود دارد، از این رو طلبه در اینجا با یکی از عرصه‌های اجتماعی، نظام اسلامی و بین‌الملل ارتباط می‌گیرد و خدمت می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه مهارت آموزی از ابتدای ورود طلبه صورت می‌گیرد، افزود: بخش دانش آموختگان از پایان سطح یک شروع می‌شود و به استعدادها و توانمندی‌ها جهت می‌دهد. نیاز به روحانیت در همه شئون اجتماعی، سیاسی، تربیتی و نظام اسلامی و بین‌المللی وجود دارد و برای این منظور باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

گفتنی است، در این نشست برخی از طلاب نظرات و مطالب خود را بیان کردند.

انتهای پیام/‏۳۱۳/‏۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha