جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام خمینی

حوزه/ صدا و سیما به عنوان عظیم ترین سازمان تبلیغات افکار و اندیشه ها، از سویی مورد توجّه فوق العاده دشمنان اسلام و فرهنگ ناب اهل بیت علیهم السلام است و از طرفی دیگر مطمح نظر بزرگان دین و دوستداران اسلام عزیز می‌باشد.

خبرگزاری «حوزه» سعی دوستداران فرهنگ و اندیشه پاک مکتب شیعه بر این است که بتوانند از طریق این رسانه بزرگ تبلیغی، آموزه ها و معارف بی بدیل قرآن و اهل بیت علیهم السلام را در قالب های مختلف تبلیغی به سمع و نظر جهانیان و بخصوص مردم مؤمن و شریف کشور عزیزمان برسانند و جامعه بشری را به سوی سعادت و خوشبختی رهنما سازند و از جهت دیگر سعی اعداء معارف نجات بخش اسلام بر این است که با وارد کردن افکار و اندیشه های ناپاک و گنجاندن برنامه های خلاف شرع، اثر عالی این دستگاه عظیم را خنثی سازند.

باید در اداره این دستگاه تبلیغاتی شگرف، همه نظرها و سلیقه ها حول محور اسلام عزیز و بزرگان دین شناس، دست به دست هم مشغول تبلیغ آموزه های سعادت بخش و بینش آموز گردند.

امام راحل که به نقش بی نظیر این سازمان بزرگ تبلیغاتی در هدایت جامعه به سوی اهداف اصلی انقلاب یعنی برپاداشتن اسلام ناب پی برده بودند، به کرّات و در مواقع مختلف، مسئولان این سازمان را متوجّه اهمیت و مسئولیت های خطیر خود نموده اند.

به طور نمونه حضرت امام خمینی قدس سره راجع به این که اصلاح جامعه مرهون اصلاح صدا وسیماست می فرماید: «تبليغات تلويزيون مى ‏تواند از راه سمع مردم را يا تربيت كند؛ يا اينكه منهدم كند انسانيت آدم را؛ و از اين جهت مسئوليت راديو تلويزيون و افرادى كه آنجا را اداره مى خواهند بكنند از همه قشرهاى ديگر بيشتر است و اثر تبليغات آنها هم از همه بيشتر است. يعنى اگر راديو تلويزيونِ صحيح، ما داشته باشيم، در تمام كشور اين مسائل صحيح منتشر مى ‏شود و عامى و غيرعامى همه از [آن‏] استفاده مى ‏كنند. و چنانچه اين راديو تلويزيون، خداى نخواسته يك انحرافى داشته باشد همه جمعيت را منحرف مى ‏كند. الآن هم مى ‏بينيد كه قضيه راديوتلويزيون يك چيز عمومى شده است، ... چيزى است كه الآن در سطح عمومى است ...» (صحيفه امام ره،

ج‏9، ص: 154)

امام راحل (ره) که در طول حیات انقلاب به جهت نقش اثر گذار صدا و سیما در افکار جامعه اسلامی، سیاست ها و برنامه های آن را تحت نظر داشتند، این دستگاه بزرگ را به مدرسه ای عمومی تشبیه نموده و می فرماید: «شما مى ‏دانيد كه اگر مطلبى در راديو تلويزيون گفته بشود و پخش بشود، چه نقشى دارد در سرتاسر كشور، بلكه در سرتاسر جاهايى كه اين صدا به آنجا مى ‏رسد يا اين سيما... شما الآن مى ‏دانيد كه اين دستگاه در همه جاى كشور، در روستاها و شهرها و همه جا، بچه و بزرگ از اين استفاده مى ‏كنند. اين فرق دارد با آن مطبوعات ديگر؛ مطبوعات ديگر عكس هايش مال همه است، لكن محتوايش چون سواد ندارند نمى ‏توانند بخوانند، اما فيلمى كه شما نشان بدهيد، اگر فيلم سازنده باشد، اين در سرتاسر كشور سازندگى دارد و اگر يك فيلم- خداى نخواسته- انحرافى باشد، در سرتاسر كشور نقش دارد. شما اين را مثل ساير رسانه ‏هاى گروهى حساب نكنيد، اين يك وضعيت خاصى دارد كه اين بچه‏ هاى دو- سه ساله، سه- چهار ساله به اين نگاه مى ‏كنند و از اين در روح آنها اثر گذاشته مى‏ شود تا پيرمردها، تحت تأثير همه واقع مى ‏شوند، و اين يك دستگاهى است كه در خدمتگزارى مى‏ تواند بهترين دستگاه ها باشد و در خيانت مى ‏تواند بالاترين خيانت را بكند. از تمام دستگاه هاى تبليغاتى الآن، امروز نقش راديو تلويزيون از همه دستگاه ها بالاتر است. اگر اين اصلاح بشود، يك كشور را مى ‏تواند اصلاح كند و اگر- خداى نخواسته- انحراف در اين باشد، يك كشور را مى ‏تواند منحرف كند. اينهايى كه سواد ندارند، خوب، فيلم ها را تماشا مى ‏كنند، حرفها را هم مى ‏شنوند، آنها هم كه سواد دارند خوب هست، اينطور نيست كه اين مخصوص به يك دسته‏ اى باشد. بچه‏ هاى كوچولو مى‏ نشينند و اين عروسك هايى كه آنجا چه مى‏ شود- مثلًا- تماشا مى ‏كنند و فيلم ها را تماشا مى ‏كنند، اگر انحراف در اينها باشد، آنها را از همان بچگى منحرف مى ‏كند. اين از مدرسه‏ ها بالاتر است، اين مدرسه عمومى سرتاسرى كشور است و صدايى كه در اينجا بلند مى‏ شود، همه كشور و تا آنجايى كه موج آن مى‏ رود، اين صدا مى‏ رود و نقشى كه در اينجا نقش مى‏ بندد، صورتى كه در اينجا و سيمايى كه در اينجا نشان داده مى ‏شود، در همه كشور و در هر جا كه اين پوشش دارد، مى ‏رود. و لهذا، مسئوليت اين، يك مسئوليت بسيار بزرگى است و خدمت در اينجا هم يك خدمت ارزنده بسيار بزرگى است.» (صحيفه امام ره، ج‏16، ص: 117)

ایشان همه دستگاه ها و ارگان ها را به پیمودن مسیر اسلام توصیه می کردند و بالخصوص از صدا و سیما می خواهند که در تمامی برنامه هایش مسیر اسلام عزیز را که به سعادت دنیوی و اخروی جامعه ختم می شود بپیماید: «ما بخواهيم يك جمهورى اسلامى در ايران محقق بشود، همين كه ما بگوييم جمهورى اسلامى، رأى بدهيم به جمهورى اسلامى، كار تمام نيست. بايد دستگاه هاى اطلاعاتيش، روزنامه هايش، راديو، تلويزيون، ادارات، تمام مراكز دولتى و تمام مراكز ملى، بازار، در صحرا، در داخل، در كارخانه ‏ها طورى بشود كه هركس وارد آنجا شد، خودش را احساس كند كه وارد شده است در يك دستگاهى كه از اسلام آنجا خبر هست، اثر هست از اسلام. بايد قدم اسلام در همه اين دستگاه ها باشد. و آن چيزهايى كه برخلاف موازين اسلامى است، برخلاف جمهورى اسلامى است كه همه برخلاف مصالح ملت است، اگر باشد، اينها بايد از بين برود ......

مثلًا در تلويزيون يك قضايا، قضاياى فيلم هاست. اين فيلم ها بايد يك فيلم هاى آموزنده باشد. فيلم هايى كه وقتى نگاه كنند جوان هاى ما، منحرف بشوند، اينها را بايد از آن احتراز كرد ...

اگر يك وقت اشخاصى در آنجا باشند كه بخواهند يك همچو اعمالى را انجام بدهند، اگر نصيحت مى ‏شود بكنيد، نصيحت كنيد، اگر نه، تصفيه بايد بشود.

يك مسئوليت بزرگى است مسئوليت شما و آن اين است كه يا اين جمهورى اسلامى را به جلو مى‏ رانيد به واسطه تبليغاتتان، به واسطه نمايش هايى كه در آنجا داده مى ‏شود، فيلم هايى كه در آنجا داده مى‏ شود، و يا به عقب مى‏رانيد. اين خيلى مسئوليت بزرگى است.»(صحيفه امام ره، ج‏11، ص: 195)

امام امّت بارها و بارها خطر انحراف در صدا و سیما و نقش تخریب کننده آن در افکار جامعه را گوشزد نموده و از مسئولان می خواهند، برای از بین بردن نقایص آن که همان دوری از اسلام است تلاش کنند: «و آن وقت هم قضيه راديو-تلويزيون فرق دارد با قضاياى ديگر. ممكن است در يك وزارتخانه يك مطلب خلافى بشود، بعد از ده سال ديگر هم مردم نفهمند؛ اما راديو- تلويزيون اگر يك كار خلافى بشود و بخواهد يك چيزى باشد كه برخلاف شرع برخلاف مسير ملت، يك چيزى نمايش داده بشود يا گفته بشود، همان روز اول و ساعت اول همه كشور- الآن هم كه همه جا راديو هست، تلويزيون هم شايد اكثر جاها باشد-

سرتاسر كشور يك دفعه ملتفت مى ‏شوند كه يك همچو مسئله‏ اى است. از اين جهت، اين دستگاه حساس ترين دستگاهى است كه در مملكت موجود است؛ يعنى از حيث اينكه در راديو- تلويزيون هم چشم مى ‏بيند، هم گوش مى ‏شنود، آن هم در يك سطح وسيعِ همه جايى، و راديو در خارج هم پخش مى ‏شود و همه آنجاهايى كه موجش مى‏ رود اطلاع بر آن پيدا مى ‏كنند و اگر خداى نخواسته اين دستگاه يك وقتى نقيصه داشته باشد؛ يعنى بر مسير ملت نباشد، بر مسير اسلام نباشد، اين خطرش بيشتر از اين است كه وزارت مثلًا فلان بر مسير اسلام نباشد. اين وقتى بر مسير اسلام نباشد، سرتاسر ايران و بسيارى از كشورها مى ‏فهمند به اينكه اين بر مسير اسلام نيست ...» (صحيفه امام ره، ج‏10، ص: 212)

از آنجا که امام نقش بزرگ این دستگاه تبلیغاتی را بر افکار مردم می دانست حتی حاضر نبود قدمی در این سازمان خلاف اسلام برداشته شود و این سازمان را به عنوان مروّج اسلام قلمداد می کرد، بارها توصیه می کردند: «من از اولى كه انقلاب پيروز شد و اين امور به آقايان واگذار شد، راجع به صدا و سيماى جمهورى اسلامى خيلى پافشارى داشتم كه مسائلى كه آنجا طرح مى ‏شود، و وضع آنجا يك وضعى باشد كه خودش مروّج اسلام باشد. اول هم بدتر شلوغ بود، خيلى خيلى ناگوار بود. زمانى كه قطب زاده هم بود به ايشان من سفارش كردم كه شما اين موسيقى‏ ها را برداريد، اين چيزهايى كه نمى ‏توانيد جدا كنيد از هم، اصلش آن را نگذاريد. ما يك كار حرامى را بكنيم كه يك چيزى را مى ‏خواهيم نشان بدهيم...»(صحيفه امام ره، ج‏18، ص: 287)

حضرت امام خمینی ره، وجود روشنفکرانی که بر خلاف اسلام حرف می زنند و می نویسند و سخن می رانند را در این دستگاه عظیم تبلیغاتی مضرّ دانسته و خواستار دوری از اینگونه افراد بودند: «از اوّلى كه راديو و تلويزيون در اختيار جمهورى اسلامى واقع شد، راجع به آن نگرانى داشتم. براى اينكه اين سازمانى است كه اگر خوب باشد مملكت ما خوب مى‏شود و اگر فاسد باشد، ممكن است كه بسيار فساد ايجاد كند. از اين جهت، تذكراتى بايد به شما بدهم. يكى اينكه اين دستگاه راديو- تلويزيون كه در خانه‏ هاى حتى روستاها، در همه جا نفوذ دارد، اگر صددرصد اسلامى نشود، معنايش اين است كه اسلام در ايران پياده نشده است ...

بايد كاملًا توجه داشت كه به هيچ وجه ما نبايد مقلد شرق و غرب باشيم. زيرا تقليد از شرق و غرب با راديو- تلويزيون اسلامى نمى ‏سازد. بايد كاملًا مراقبت كنيد و خوف از گفته ‏ها و نوشته‏ هاى اين روشنفكران غربزده

ابداً نداشته باشيد. اين روشنفكران در فكر اين هستند كه مملكت را به خواست خودشان يك مملكت لوكس درست بكنند، و ديگر هرچه خرابى هم باشد مانعى ندارد. آنها دلشان مى‏ خواهد يك مملكت غربى درست بشود، و حال اينكه مردم اينجا همه جديت كردند براى اينكه اسلام در ايران پياده شود. نه فقط يك

صورت اسلام، و وقتى سر به هر اداره ‏اش مى ‏زنيم اسلام در كار نباشد. بايد شديداً با روشنفكران غربزده مبارزه كرد...» (صحيفه امام ره، ج‏12، ص: 290)

اینها همه نمونه هایی بود از سیاست های کلّی مورد نظر امام راحل قدس سره درباره عظیم ترین سازمان تبلیغاتی که به حق، عمل به آن می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه شود؛ به امید تحقّق صدا و سیمای صد در صد اسلامی.

حجت الاسلام  محسن اکبری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha