جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
مبلغی

حوزه/ اسلام از رشد و آگاهی به صورت جدی و کانونی استقبال می کند و به همین جهت، همواره دعوت به آگاهی و علم کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مفهوم آزادی از نگاه دین گفت: اسلام  از رشد و آگاهی به صورت جدی و کانونی استقبال می کند و به همین جهت، همواره دعوت به آگاهی و  علم کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی به مناسبت برپایی بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های کشور به تبیین شعار سال نمایشگاه تحت عنوان رسانه و آزادی مسئولانه پرداخت و گفت: برای ساختن شعار "آزادی مسئولانه" باید مطالعه ای جدی و عمیق صورت گیرد؛ ولی به نظر می آید که می توان این شعار را  ارایه کرد: که " آزادی برای رشد، رشد برای دین و دین برای تعالی"؛ و بر این اساس، ضرروت برقراری رابطه میان آزادی و دین به دلیل ضروت داشتن رشد مشخص شده و با آزادی، رشد ایجاد می شود و رشد هم عامل تحقق گوهر و آموزه های دینی در جامعه می باشد.

*نظریه اسلام در باب آزادی

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اسلام مخالف و منتقد جدی جهل و بی آگاهی است، اظهار داشت: اسلام تأکیدات خود در مسأله رفع ضلالت را با آموزه هایی مقرون ساخته است که حامل رویکرد جدی به سمت " آزادی اندیشه به صورت مسؤولانه" است.

 رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ابراز داشت: اسلام با اکراه و شبه اکراه برای پذیرش دین موافق نیست و حقیقتا نه اصل پذیرش دین هنگامی که به زور باشد واقعی است و نه آن پذیرش از نظر اسلام مفید فایده و کمال آفرین است.

*"تبیین و تبیّن" نظریه اسلام برای رسانه

وی بیان کرد: نظریه اسلام در باب رسانه "نظریه تبیین و تبیین" است و عمق این نظریه را از آنجا می توان دریافت کرد که قرآن نوع مواجهه با خبر فاسق را بایکوت کردن آن ندانسته است؛ بلکه أمر به تبین در قبال آن کرده است که نشانگر این مسئله است برای اسلام واقعیت مهم است و چون خبر ناشی از یک مبدء فاسق محتمل الکذب است، دستور داده که در باره آن تحقیق کنیم تا کذب یا صدق آن روشن شود و این یعنی تبیین.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: اسلام همیشه بر رشد همه جانبه تکیه می کند و رشد هم امری نیست که به یک باره از آسمان فرو افتد؛ بلکه نیازمند تبیین و تبیّن بوده و روشن است که تبیین با ساز و کار رسانه انجام می گیرد.

وی گفت: اسلام منطق شفافی دارد و این دیگران هستند که باید از آگاهی بترسند و رسانه ها می توانند قدرت تحلیل در جامعه را افزایش دهند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که آگاهی، امری بسیار حساس و مهم  است، گفت: پیامبر اسلام(ص) پیشرفت دین را منوط و مربوط به آگاهی می دانستند و اهمیت و حساسیت، هم در روایاتشان منعکس شده و هم در سیره آن اسوه حسنه تجسم پیدا کرده است.

 *نبایدهای رسانه ای

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که رسانه عامل رساندن است، اظهار داشت: باید به این موضوع توجه داشت که چه چیزی را می خواهیم برسانیم؛ چراکه اگر از رهگذر رسانه بدگویی، بدبینی، بدگمانی، بدخواهی ارائه شود، از نظر اسلام ممنوع خواهد بود.

وی ادامه داد: اسلام می گوید: در رسانه نباید خلاف واقع را گفت؛ ولی هر واقع را هم نباید انعکاس داد؛ چراکه واقعیت هایی که میان دو گروه از مسلمانان اختلاف ایجاد می کند، نباید به رسانه راه پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اسلام، فضاهایی را که به جای تولید آگاهی، شبه آگاهی و یا آگاهی جعلی تولید می کنند بی اعتبار دانسته و برای آن ارزشی قائل نشده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: اسلام بهره گیری از آزادی را جهت کشف و نشر "وضعیت های اختصاصی اشخاص" مورد منع قرار داده است؛ چراکه شخصیت و زندگی آن ها را از مسیر عادی و سازنده خارج می کند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha