شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
افق خانواده

"رسانه، آزادی مسئولانه" عنوان شعار بیستمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‎ها است، شعاری که با پیروی از آن باید قلم‎ها در جوهر آزادی، اخلاق و مسئولیت‎پذیری مشق کنند.

 خبرگزاری حوزه/ بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها در مصلی تهران در حال برگزاری است. در نمایشگاه امسال 38 روزنامه، 20 خبرگزاری، 116 رسانه آموزشی و تخصصی، 4 تشکل مطبوعاتی، 63 رسانه سیاسی و اقتصادی، 70 نشریه عمومی و خانوادگی، 8 رسانه غیرفارسی زبان، 45 رسانه فرهنگی، 10 رسانه کودک و نوجوان، 24 موسسه رسانه ای، 67 نشریه استانی و 13 عنوان نشریه ورزشی حضور دارند.

امسال دو بخش رسانههای مرتبط با دین و اندیشه با 23 عنوان و روابط عمومی دستگاهها و همچنین کسب و کار مرتبط با رسانه با 33 عنوان به این نمایشگاه اضافه شده است.

*شعار نمایشگاه بیستم

"رسانه، آزادی مسئولانه" شعار این دوره از نمایشگاه است که نشانگر اهمیت آزادی قلم و در عین حال مسئول بودن رسانه است. آزادی از حقوق رسانهها است، اما مسئولیتپذیری که زیر شاخه اخلاق است، هنوز برای برخی از رسانهها نامأنوس است و پا را از خطوط قرمز فراتر می گذارند!

مسئولیتپذیری در حوزه رسانه وظیفه خطیری است که تنها مختص به یک رسانه خاص نمیشود، بلکه تمام افراد فعال در این زمینه باید با دیدی مسئولانه به پیگیری اهداف خود بپردازند.

رسانههای دینی در این میان وظیفه خطیری برعهده دارند، چرا که علاوه بر رعایت موازین اصولی و انسانی، در حیطه اخبار باید موازین شرعی را نیز مورد توجه قرار دهند.

خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، به بهانه شعار نمایشگاه بیستم به سراغ سه تن از کارشناسان حوزوی رفته و با آنان درباره آزادی مسئولانه رسانه ها به گفتگو نشسته که ماحصل آن در پی می آید.

*رسانه ها به خون شهدا خیانت نکنند

حجت الاسلام سجادی، مسول مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان با تاکید بر این که مهمترین وظیفه رسانه، اخلاق مداری و امانت داری است، گفت: رسانه ها باید امانتدار آبروی مردم، خون شهدا و نظام جمهوری اسلامی باشند.

مدیر سایت دینی راسخون افزود: برخی رسانه ها در مملکتی که با خون شهدا رشد کرده است، با بی اخلاقی بسیاری از مباحث را به گونه غیر واقعی و خلاف اخلاق مطرح می کنند.

*مسئولیت رسانه ها در قبال مردم و نظام

وی با اشاره به شعار نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، بیان داشت: "آزادی مسئولانه" بیانگر آن است که خبرنگار باید در عین آزادی قلم، خود را در برابر نظام و مردم مسئول بداند.

حجت الاسلام سجادی تصریح کرد: رسانه نباید از آرمانهای خود کوتاه بیاید، بلکه باید در چارچوب دین و قانون به دنبال اهداف بلندتر و اصول انقلابی باشد و در این راه باید دیگران را با خود همراه کنند.

مسول مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان با اشاره بر ضرورت اثرگذاری رسانه های دینی در فضای رسانه ای، تاکید کرد: رسانه ار باید براساس دین و در چارچوب های قانونی حرکت کنند باشد.

*ضرورت اخلاق مداری و امانت داری

 حجت الاسلام معتمدی، سرپرست خبرگزاری شبستان اصفهان نیز با اشاره به این که اخلاق مداری و امانت داری از الزامات رسانه ای است، گفت: امانتداری از مصادیق اخلاق رسانهای است و باید رسانه به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.

این فعال رسانه خاطرنشان کرد: رسانه ها باید تقوا، اخلاق مداری و امانت داری را رعایت کنند و در عین حال به سراغ حوزه تخصصی خود بروند، اگر این اصول در یک رسانه رعایت شود میتواند اثرگذار باشد.

*رسانه های دینی فراجناحی عمل کنند

وی با تاکید بر ضرورت فراجناحی عمل کردن رسانه های دینی، تصریح کرد: اگر رسانه دینی جناحی عمل کند، مضرات زیادی برای جامعه به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام معتمدی یادآور شد: آزادی مسئولانه یعنی رسانه ها با آزادی کامل و رعایت خطوط قرمز و ارزشها فعالیت کنند و در مقابل عملکرد خود نیز پاسخگو باشند.

* صداقت و امانتداری چاشنی کار رسانه شود

حجت الاسلام محمد رضا صالحیان، مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جماعات اصفهان هم با اشاره پیام رسانی حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا، گفت: اگر خبرنگاران به خوبی عاشورا را ضبط نمیکردند ما الان این گنجینه بزرگ را نداشتیم.

وی با تاکید بر این که خبر و اطلاع رسانی صادقانه و مسئولانه قداست و شان خاصی دارد، افزود: ما باید کار خود را پردازش و پالایش کنیم تا دنیا از ما الگو بگیرد، به همین جهت صداقت، درستی و امانتداری باید چاشنی فعالیت خبری باشد

*اعتماد سازی

وی با اشاره به برپایی بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، اعتماد سازی مردم را یک اصل دانست و اظهار کرد: نمایشگاه چارچوب خاصی دارد، اما باید علمیت در کار خبر را بالا ببریم.

این فعال فرهنگی نگاه عالمانه و به روز رسانه به عرصه اطلاع رسانی بسیار مهم است، اما مطبوعات اغلب سنتی عمل میکنند، گفت: بالابردن سطح آگاهی مردم از از وظایف رسانهها است.

مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جماعات اصفهان با اشاره به آسیب های رسانه ها، یادآور شد: اعتماد به بیگانه از جمله آسیبهای امروز در حوزه رسانه است.

*ماموریت رسانه های دین

حجت الاسلام صالحیان درباره رسالت رسانه های دینی نیز گفت: رسانه های دینی و حوزوی باید به فرهنگ سازی و تبیین سبک زندگی بپردازند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha