شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
18

حوزه/ زبان قرآن، روشی است درست در وحي‌شناسي و پاسخگويي به چالش‌هاي تفسيري عصر حاضر و شاخه‌اي است جديد از علوم قرآني كه با توجه به مباحث زبان‌شناسي معاصر و نگاهي تحليلي به ساختار قرآن، محتوا و انواع گزاره‌هاي آن، صفات عام و خاص اين گزاره‌ها را كشف مي‌کند.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب زبان قرآن با نگاهی به چالش های کلامی تفسیر به قلم حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه در گروه علمی: تفسیر و علوم قرآن اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

تحليل‌ گزاره‌هاي ديني، به نگرش‌هاي متعددي دربارۀ زبان دين به ‌طور عام و زبان متون مقدس ـ از جمله قرآن ـ به ‌طور خاص انجاميده است؛ نگرش‌هايی مانند: زبان تمثيلي، نمادين، اسطوره‌اي، ابرازگرا، فطرت، ولايت، هدايت، نمادين، تأليفي، عرف عام و عرف خاص.

در كتاب حاضر، پس از مفهوم‌شناسي زبان در محورهای زبان دين، زبان ديني و زبان قرآن همچنین بعد از بیان پيشينۀ تاريخي این مسأله در اسلام و غرب، مؤلفه‌هاي زبان قرآن در چهار بخش معرفی شده‌اند:

1. معناداري: در این بخش، از رويكردهاي مختلف فيلسوفان غربي و علماي اصول و نهايتاً ديدگاه برگزيده در زمينۀ چيستي معنا، سخن گفته شد.

2. واقع‌نمايي: در این بخش، ابتدا نظرهای مخالف برخي نويسندگان داخلي در زمينۀ واقع‌نما نبودن زبان قرآن و ريشۀ غربي آنها بيان و سپس به نقد نظريات مخالف و بیان ادلۀ اثباتي مسأله پرداخته شد. در پایان، شبهاتي مانند ترديد در صدق گزاره‌هاي تاريخي قرآن يا دروغ مصلحت‌آميز انگاشتن آيات وحي پاسخ داده شد.

3 و 4. تأليفي و شبكه‌اي: در اين‌ دو بخش، رويكردهاي تك‌بعدي مخالفان این دو مؤلفه در زبان قرآن، مورد بررسی قرار گرفت؛ از جملۀ این رویکردها می‌ توان: زبان‌هاي ابراز احساسات، اسطوره، نمادين، مجازي، سلبي، تمثيلي، قوم، فطري و هدايت را نام برد. همچنین نظريه‌های مخالف مؤلفۀ تأليفي و شبكه‌اي نقد شد.

این اثر از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha