دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
1

حوزه/ در آیین اختتامیه نخستین کنگره ملی "داستان نویسی نقش روحانیت در دفاع مقدس" بر ضرورت انتقال ارزش های دوران پرافتخار دفاع مقدس به نسل های بعدی با استفاده از ابزارهای هنری تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، آیین اختتامیه نخستین کنگره ملی "داستان نویسی نقش روحانیت در دفاع مقدس" از سوی معاونت امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه کشور و با مشارکت بنیاد حفظ آثار و ارش های دفاع مقدس، سازمان بسیج طلاب و روحانیون، حوزه علمیه و استانداری قزوین و با حضور حجج اسلام والمسلمین حیدر مصلحی، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های روحانیت در دفاع مقدس، محمود ملک دار، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه و دبیرکنگره، عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین، سید موسی ابراهیمی، مدیر حوزه علمیه استان، مسئولین و مدیران اجرایی، روحانیون و طلاب، به میزبانی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.

*پاسدار خون شهدا باشیم

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام سید موسی ابراهیمی، مدیر حوزه علمیه استان قزوین در سخنانی، شهدای روحانی را سند دفاع روحانیت از اسلام، انقلاب و ایران اسلامی دانست و اظهار کرد: تجلیل شهدای روحانی، موجب ترویج روحیه شهادت طلبی و بقای انقلاب اسلامی است .

وی با  اشاره به این که  امروز ایران اسلامی در عرصه‌های بین المللی بر قله های افتخار ایستاده و تجلیل از مقام شهدا ضرورتی غیرقابل انکار است، ابراز داشت: شهدا با تأسی از حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، درس وفاداری، از خود گذشتگی، شجاعت و شهامت را آموختند و در عمل نیز آن به اثبات رساندند.

مدیر حوزه علمیه قزوین بیان کرد: نام و یاد پرافتخار و با عظمت شهدا تا ابد در تاریخ باقی خواهد ماند و ما باید در همه عرصه ها، پاسدار خون شهیدان و ارزش های انقلاب باشیم.

*لزوم ثبت تاریخ دفاع مقدس

مرتضی روزبه، استاندار قزوین نیز در این مراسم گفت: باید حقایق و مطالب مربوط به انقلاب و دفاع مقدس را به نسل های بعدی انتقال داد و اگر در این زمینه کوتاهی کنیم، دچار گناهی نابخشودنی خواهیم شد.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از وقایع مرتبط با تاریخ دفاع مقدس و کشور می تواند با زبان داستان، به مخاطبین منتقل شود و از این طریق جلوی بسیاری از تحریفات و انحرافات گرفته شود.

وی تاکید کرد: اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان نسبت به تاریخ دفاع مقدس دارای حساسیت هستند و اگر کاستی هم در این زمینه وجود دارد، به دلیل آن  که ما نتوانسته ایم باآنان ارتباط برقرار کنیم.

*پیشگامی روحانیت در دفاع مقدس

حجت الاسلام والمسلمین  محمود ملک دار، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه کشور نیز در این مراسم با تاکید بر این که دفاع مقدس جزو تاریخ افتخار آفرین این کشور و ملت است، ابراز داشت: طبیعتاً هرجا که یاد دفاع مقدس باشد، عطر خوش شهادت و شهید هم فضا را معطر و معنوی می کند.

وی، به نقش روحانیت در حوادث و وقایع تاریخی اشاره کرد و ادامه داد: همان طور که روحانیت در طول تاریخ همیشه در کنار مردم و در مواقع خطر پیشگام بوده، در دفاع مقدس هم این گونه عمل کرد و ضبط و ثبت این خاطرات می تواند گام بلندی در مسیر  معرفی خدمات حوزه علمیه باشد.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: اگر داستان حضرت یوسف (ع) احسن القصص قرآن است، تاریخ دفاع مقدس هم احسن القصص انقلاب است و می توان از طریق قالب های مختلف هنری، جامعه را متحول کرده و آینده خوبی برای انقلاب و کشور ترسیم و موجب ماندگاری این تاریخ پر افتخار باشیم.

*شهدا؛ ثمره نقش تربیتی روحانیت

حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات نیز بیان کرد: دوران دفاع مقدس، دارای ثمرات فراوانی برای کشور است که فعالان عرصه هنر باید در مسیر انقلاب این مباحث را مورد توجه خود قرار دهند.

وی با اشاره به نقش روحانیت در طول 8 سال دفاع مقدس، گفت: ثمره نقش تربیتی روحانیت، حضور افرادی مثل شهید همت، شهید خرازی، شهید باکری در جبهه های جنگ بود.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های روحانیت در دفاع مقدس افزود: حضور پر شور جوانان در جبهه های جنگ دوران دفاع مقدس هم نتیجه زحمات تربیتی روحانیت بود .

*ادامه دهند راه شهدا باشیم

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، نماینده جدید ولی فقیه در استان قزوین نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که در اولین سخنرانی رسمی خود پس از انتصاب، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه 20 سوره یاسین برای رساندن فرمان خویش مبنی بر اطاعت انبیاء از شیوه داستان استفاده کرده و در قالب این هنر و یک تصویر سه بعدی، این معنا را به انسان منتقل و ابلاغ می کند که اگر می خواهید رستگار شوید، حرف پیامبران را گوش کنید و این سفارش و پیام همه شهیدان و خانواده های شهدا و ایثارگران است.

وی افزود: شهیدان تا آخرین نفس، پای عمل به این سخن خداوند ایستادند و ما هم باید ادامه دهنده راه شهیدان و پیروان انبیاء و معصومین(ع) باشیم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: وجه مشترک مجاهدین راه خدا و کسانی که قلم به دست می گیرند، حریت و آزادگی است، چرا که تا وقتی کسی آزاده نباشد، راهی به دیار آزادگان برایش باز نمی شود و تا به مقام حریت و آزادگی نرسد، نمی تواند از جان خود دست بشوید و وجود ارزشمند خود را در راه خداوند فدا کند.

*تجلیل از برگزیدگان

برپایه این گزارش، اهداء جوایز به برگزیدگان، پایان بخش برنامه های نخستین کنگره ملی "داستان نویسی نقش روحانیت در دفاع" مقدس بود.

 در بخش داستان‌نویسی کوتاه از  محمدعلی رکنی، روح‌الله شریفی، سیدمحمد مدقق، در بخش خاطره‌نویسی از علی آرمین، امیر خداوردی و محمد سمیعی و در بخش رمان نیز از  مهدی کارگر به عنوان نفرات برتر این کنگره با اهدای تندیس کنگره، لوح تقدیر و جایزه نقدی تجلیل شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha