دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 346960
۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
یا مقلب القلوب و الابصار

حوزه/ استاد مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران : عید انسانیت روزی است که او از مسیر انحرافی افراط و تفریط در شهوت و غضب برگردد و به مدار اعتدال عقل و ایمان بیفتد و در محاذات خورشید عالم امکان، وجود اقدس ولیّ زمان(عج) قرار گیرد.

حجت الاسلام محمد مقیسه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تاکید بر شناساندن بهار انسانیت به جوانان، گفت: امیدوارم دعایی که در اولین دقایق تحویل سال خوانده می‏شود «یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاَْبْصارْ یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهارْ یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الاَْحْوالْ حَوِّلْ حالَنا اِلی اَحْسَنِ الْحالْ»؛ خداوند تبارک و تعالی تمام قلوب و بصیرت ها را به بهترین حالات معنویت متحول کند؛ امام(ره) فرمود « تمام قلوب و تمام ابصار و بصیرت ها در دست خدای تبارک تعالی و ید قدرت اوست. اوست که جهان را تدبیر می‏کند، لیل و نهار اداره می کند و اوست که قلوب را متحول می‏کند، و بصیرتها را روشن می‏کند، و اوست که حالات انسان را متحول می‏کند. ما آن را در ملت عزیز خودمان، در زن و مرد، در کوچک و بزرگ یافتیم. این تقلیب قلوب که قلب ها از آمال دنیوی و از چیزهایی که در طبیعت است بریده بشود و به حق تعالی پیوسته شود، و بصیرتها روشن شود و صلاح و فساد خودشان را به وسیلۀ بصیرت بفهمند، در ملت ما بحمداللّه‏ تا حدود چشمگیری حاصل شده است.»

استاد حوزه علمیه امام القائم(عج) تهران، تصریح کرد: من امیدوارم که در این سال جدید بصیرت مردم عزیز ما به اعلا مرتبۀ خودش برسد. ما امروز می‏بینیم که این جلوه‏ها حاصل شده است، و این شوق و شعف ها به لقاءاللّه‏ برای آنها حاصل شده است، و دست عنایت خدای تبارک و تعالی به سر این ملت کشیده شده، و ایمان آنها را تقویت فرموده است که یکی از علائم ظهور بقیة‏اللّه‏(ارواحنا فداه‏) است.

وی افزود: نوروز عید زمین و عید عالم طبیعت است. و عید انسان روزی است که او از مسیر انحرافی افراط و تفریط در شهوت و غضب برگردد و به مدار اعتدال عقل و ایمان بیفتد و در محاذات خورشید عالم امکان، وجود اقدس ولیّ زمان(عج) قرار گیرد و در پرتو نور آن امام معصوم رو به عالم قرب خدا حرکت کند. معرفت به امام زمان(عج) بزرگترین و مهمترین وظیفه همه شیعیان است؛اگر هم ولایت امیرالمومنین علی(ع) را پذیرفتیم ولی نسبت به امام زمانمان معرفتی پیدا نکردیم، این پذیرش ولایت نیز فایده ای ندارد. مهمترین سند این گفته حدیث نبی مکرم اسلام(ص) هست که توسط اهل تشیع و اهل سنت نقل شده است: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه»؛

استاد عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه عید نوروز دارای جنبه های عبادتی و مستحبات ارزشمند بسیاری است و با اشاره به اینکه عید نوروز به عنوان سنت ملی ایرانیان هیچگاه در مقام تقابل با اسلام و موازین شرعی نبوده، گفت: به عنوان مثال؛ مراسمی در ایام نوروز میان مردم معمول است و به شکل سنّت ملّی در میان ایرانیان درآمده که قسمت قابل ملاحظه ای از آن، در شمار اموری است که اسلام بر آن، به صورت کلّی تأکید نهاده است. مانند: نظافت، خانه تکانی، کمک به ارحام و بستگان و افراد نیازمند و آبرومند برای تهیّه لباس و وسایل اوّلیّه زندگی که در سالهای اخیر در کشور ما ایران به صورت سنّت «هفته نیکوکاری» درآمده است و بسیار پرثمر و مفید است. همچنین دید و بازدید و صله رحم و ملاقات دوستان و رفع کدورتها و بیرون ریختن غم و اندوه ها از دل و آماده شدن برای فعّالیّت های مختلف ثمربخش در سال نو، و....، این امور و مانند آن از جنبه های مثبت مراسم نوروزی می باشد که کاملا منطبق با آموزه های اسلامی و دینی است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha