سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
همدلی

حوزه/ مدیر مدرسه امام محمدباقر(ع) تهران با اشاره به اهمیت نوروز گفت: این ایام بهترین فرصت برای همدلی و زدودن کینه ها است.

حجت الاسلام حسین مهدی زاده ، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تاکید بر اینکه بشر در همه حال محتاج و نیازمند خداوند متعال است، اظهار کرد: انسان در هر زمینه ای که می خواهد پیشرفت کند نباید توجه خود را معطوف به مردم کند، بلکه همه توجه و امیدواری وی باید به رحمت خدا باشد و در این صورت خدا نیز دل های مومنین را متوجه او خواهد ساخت.

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) تهران ادامه داد: ما مصداق بارز توکل و توجه تام به خدا را در وجود مقدس حضرت امام(ره) دیدیم و با همین نگاه بود که ایشان توانستند انقلاب اسلامی را پیروز گردانند و خداوند متعال دل های آحاد مردم را متوجه اهداف عالیه حضرت امام(ره) کرد.

استاد مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) با اشاره به دعای تحویل سال جدید، افزود: وقتی به محضر پروردگار عالم عرضه می داریم «يا مدبر الليل و النهار» یعنی تدبیر شب و روز و آنچه در آن اتفاق می افتد در اراده خداوند متعال است. انسان نیز به تصريح قرآني «إني جاعل في الارض خليفه»؛‌ جانشين خدا روي زمين بوده و اين شايستگي را دارد كه مرآت تمام‌نماي ربوبي و مجلاي ظهور و بروز اسما و صفات الهي شود. يكي از اسماي حق تعالي «مدبّر» است كه پروردگار عالميان به وسيله آن، به تدبير روز و شب يا تدبير نظام زمين و آسمان و به طور كلي، نظام خلقت مي‌پردازد. انسان نيز بايد خويشتن را متخلق به اخلاق الهي نمايد و تدبيرگر روز و شب خود باشد.

وی با بیان اینکه واقعا بهترین حال برای ما کدام است؟، عنوان کرد: اینکه می گوییم حول حالنا الی أحسن الحال؛ حقیقتا ما نسبت به ماهیت "أحسن الحال" جاهل هستیم و نمی دانیم بهترین حال چه حالی است که مخصوص بندگان نمونه و خالص خداوند است. اما اجمالا می دانیم بهترین حال تقرب به خدا و رضایت اوست، ولی ما چه حالی باید داشته باشیم که مشمول أحسن الحال شویم و چگونه باید تحت توجهات و تجلیات حضرت حق باشیم، ما اینها را نمی دانیم و عِلمش نزد حضرت حق است. و لذا به پیشگاه حضرت حق عرضه می داریم که پروردگارا به بهترین حالتی که خودت می پسندی، ما را به أحسن حال نائل فرما.

حجت الاسلام مهدی زاده در پایان با اشاره به معنای واژه «عید»، گفت: واژه عید در اصل از فعل عاد (عود) یعود، اشتقاق یافته. و معانى مختلفى براى آن ذكر كرده‏اند. این واژه تنها یك بار در قرآن به كار رفته: "اللهم انزل علینا مائده من السماء تكون لنا عیدا لاولنا و آخرنا و آیه منك"؛ در تفسیر نمونه، ذیل این آیه گفته شده: «عید در لغت ازماده عود به معنى بازگشت است، و لذا به روزهایى كه مشكلات از قوم و جمعیتى برطرف مى‏شود و بازگشت ‏به پیروزی ها و راحتى‏هاى نخستین مى‏كند، عید گفته مى‏شود و دراعیاد اسلامى به مناسبت این كه در پرتو اطاعت ‏یك ماه مبارك رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج؛ صفا و پاكى فطرت نخستین به روح و جان آدمی باز مى‏گردد، و آلودگى‏ها كه بر خلاف فطرت است، از میان مى‏رود، عید گفته شده و در روایتى از حضرت على (علیه السلام) مى‏خوانیم:«و كل یوم لایعصى الله فیه فهو یوم عید؛هرروزكه درآن معصیت ‏خدا نشود، روزعید است‏» ، که این روایت هم اشاره به این موضوع است، زیرا روزترك گناه، روزپیروزى ، پاكى و بازگشت ‏به فطرت نخستین است.»

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha