یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
فرجام

حوزه/ مدير اجرایی حوزه علميه خراسان: امروز اگر بخواهيم فضاي همدلي و همزباني داشته باشيم و آسيب هاي اخلاقي و رفتاري در جامعه مسئله ساز نشود، روحانيت بايد مسائل و آموزه هاي ديني را به درون جامعه بكشاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مشهد، حجت الاسلام والمسلمين فرجام، شامگاه سه شنبه، در مراسم افتتاح فاز نخست مدرسه علميه تخصصي اميرالمؤمنين (ع) بيرجند، ابراز داشت: سند چشم انداز حوزه خراسان تدوين و به محضر مقام معظم رهبري تقديم شد. برنامه 5 ساله اول نیز بر اساس اين سند در حال تدوين است.

*چشم انداز حوزه و روحانیت

وي افزود: سند چشم انداز حوزه علميه خراسان، رسالت محور است، يعني سند چشم انداز مركز مديريت نيست، بلكه سند حوزه و روحانيت مي باشد؛ بنابراين همه كساني كه در عرصه تبليغ، تحقيق، آموزش و پژوهش نقش دارند بايد در اجرايي شدن اين سند به ميدان بيايند.

مدير اجرایی حوزه علميه خراسان با تاكيد بر اين كه توسعه كمي و كيفي حوزه هاي علميه شهرستان ها از رسالت هايي است كه بر عهده مركز مديريت گذاشته شده و مقام معظم رهبري در سفر به خراسان شمالي بر اين مسئله تاکید کردند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در 10 سال اخير در زمینه ساخت و ساز فضاي آموزشی آمار خوبي داريم، به طور مثال 17 مدرسه نوسازي و 40 مدرسه نيز تعمير و توسعه يافته اند.

حجت الاسلام والمسلمین فرجام با اشاره به اهميت فعاليت هاي سخت افزاري و نرم افزاري در حوزه، يادآور شد: امروز كار مديريت حوزه و طلاب و فضلاي نقش آفرين، سنگين است.

مدير اجرایی حوزه علميه خراسان با اعلام اين مطلب كه اين حوزه امروز در فعاليت هاي قرآني كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري است، حرف اول را مي زند، گفت: يك طلبه از پايه يك تا 10 حدود 1200 ساعت برنامه درس قرآني دارد.

وي افزود: امسال رتبه اول و دوم رشته حفظ قرآن در مسابقات كشوري در تبريز از آن طلاب حوزه علميه خراسان بود و سال گذشته نيز در رشته هاي تلاوت و مسابقاني مانند جشنواره علامه حلي، حوزه خراسان افتخار كسب كرده است.

رسالت حوزويان، حفظ همدلي و همزباني

*دو رسالت مهم روحانیت

حجت الاسلام و المسلمين فرجام با بيان اين كه در جهاني قرار داريم كه آنچه روحانيت شيعي به عنوان يك ايده مطرح و نمونه عملي آن را در ايران پياده كرده است، از طرف بخش وسيعي از مردم استقبال شده و از سوي ديگر از طرف دشمنان مورد هجمه بسيار سنگين قرار گرفته، ابراز داشت: دو مسئله "حفظ همدلي و همزباني در فضاي كشور" و "ابلاغ پيام قرآن و دين به دنيا" رسالت حوزويان را سنگين كرده است.

وي در ادامه با بيان اينكه اگر رهبران جامعه دغدغه مند باشند، يك امر طبيعي است، گفت: در جاي جاي قرآن به گونه اي سخن گفته شده كه در زمان پيامبر (ص) نوعي نگراني براي سرنوشت امت بيان شده كه مي توان به آيه 38 سوره محمد(ص) اشاره كرد كه مي فرمايد: «وَإِن تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ»

مدير اجرایی حوزه علميه خراسان با اشاره به اين كه در آخر سوره توبه دو آيه وجود دارد كه در آيه نخست به پيامبر(ص) و تلاش هاي بي وقفه ان حضرت اشاره شده و بلافاصله بحث از بازگشت و روي گرداني مردم از ايشان و دلداري و كفايت بودن خدا براي پيامبر(ص) مطرح مي شود، اضافه كرد: همچنين قرآن در آيه 144 آل عمران مي فرمايد: «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللّهُ الشَّاكِرِينَ» كه خداي متعال آنچه در سال 11 هجري اتفاق افتاد را در سال سوم هجري در جريان جنگ احد هشدار مي دهد.

*زیاده خواهی سلطه گران

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه در فضاي امروز، دنيا با ما تعارف ندارند، افزود: فضاي امروز يمن نمونه بارزی از زیاده خواهی سلطه گران است و يا در لبنان كه منطقه جبل عامل با وجود فقهيان و عالمان برجسته در تاريخ شيعه درخشيده و در عرصه هاي مختلف فقه، رجال، حديث، كلام و... نقش آفرين بوده، چه شرايطي را براي شيعيان آن به وجود آورده اند و در عراق و سوريه نيز اوضاع را مشاهده مي كنيد كه چگونه مي باشد.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام تاكيد كرد: امروز رسالت حوزه و روحانيت حفظ همدلي و هم زباني نظام و مردم است تا بدین طریق توطئه های دنیای استکبار خنثی گردد.

*تحصیل 20 هزار طلبه

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سرانه مطالعه در كشور و استان هاي خراسان رضوي و جنوبي، ابراز داشت: با عنايت به اينكه حوزه علميه خراسان، 20 هزار طلبه دارد، مي طلبد كه با وجود امكانات و بستر فراهم شده در نظام جمهوري اسلامي، نسبت به مطالعه كوشش و اهتمام بيشتري داشته باشند.

*جوان امروز

مدير اجرایی حوزه علميه خراسان با تاكيد بر اين كه اگر جوان امروز بخواهد پاي انقلاب بايستد، بايد همان جوان آرمان خواه دهه 60 باشد كه با آموزه هاي روحانيت و حوزه و در رأس آن امام(ره)، با دشمن جنگيد، تصريح كرد: امروز اگر بخواهيم فضاي همدلي و هم زباني داشته باشيم و آسيب هاي اخلاقي و رفتاري در جامعه مسئله ساز نشود، روحانيت بايد مسائل و آموزه هاي ديني را به درون جامعه بكشاند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha