دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
همدلی دولت و ملت

حوزه/ سنت الهی بر این قرار گرفته که بعد از سختی ، گشایشی حاصل می آید؛ گشایشی که نشانه هایش این روزها هویدا شده و انشاالله به تدریج مشهودتر هم خواهد شد.

خبرگزاری «حوزه»/ بی هیچ مقدمه چینی آنچه از رهنمودهای ارزنده و الهام بخش رهبر معظم انقلاب در جمع زوار و مجاوران آستان قدس رضوی در طلیعه سال «دولت، ملت، همدلی و همزبانی» می توان استنباط کرد این است که برای دست یابی به الگوی پیشرفت برپایه گفتمان اصیل انقلاب اسلامی، نیازمند مجاهدتی خستگی ناپذیر و اتکای به نیروی درون در پرتو توکل به ایزد منان هستیم؛ لاجرم تحقق چنین امری بدون همدلی و همزبانی دولتیان و مردمان این دیار میسر نخواهد بود.

اشاره به این نکته در واقع بیت الغزل همان چیزی است که معظم له سالیانی است در سخنان مختلف از همه ارکان دولت و ملت خصوصاً نخبگان و تصمیم سازان می خواهند و مُدام بر آن تاکید دارند.

در واقع گفتمان مطلوب سکاندار انقلاب در برابر گفتمان استکبار ، راه حلی را می جوید که به ساخت مستحکم درون بینجامد و دقیقاً از همین روست که ایشان چندسالی است بر لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی برپایه رشد و پیشرفت علمی کشور تاکید می کنند.

طبیعی است که تحقق چنین مطلوبی هم نیازمند عزم و اراده ملی و مدیریت جهادی است و هم در پرتو همدلی و همزبانی دولت و ملت صورت می پذیرد؛ همدلی و همزبانی نیز خود نیازمند درک متقابل است و این که در درون کشور بر اصل اعتماد به داشته های خود اصرار بورزیم و در مسیر بارورسازی بیشتر آن ها بر مجاهدت خود بیفزاییم.

کسانی که به ادبیات و گفتمان رهبر فرزانه انقلاب، اُنس و آشنایی بیشتری دارند، نیک می دانند که ناخدای امروز کشتی انقلاب تا چه حد بر ضرورت تقویت درون تاکید دارند.

فی المثل ایشان دی ماه سال 86 با تکیه بر همین اصل عزت ساز فرمودند:«اگر اعتماد به نفس نباشد، می گوییم آقا مگر ما می توانیم؟ متاسفانه بعضی ها می گویند! بعضی از تحصیل کرده های ما همین را می گویند. این همان رسوبات باقی مانده از گذشته است؛ نبود اعتماد به نفس است. اگر یک ملت می خواهد پیشرفت کند، نمی شود منتظر دیگران باشد.»

مقام معظم رهبری همچنین در جایی دیگر با اشاره به یکی از بارزترین جلوه های توانایی ملی بیان می دارند: « به ما می گفتند که ساخت سانتریفیوژ در ایران واقعیت ندارد و حال آن که ما امروز هزاران سانتریفیوژ داریم یا این که می گفتند برای ساخت بزرگراه مدیر پروژه نداریم، امروز در سراسر کشور راه و بزرگراه می سازیم».

نگاه به درون به معنای بی توجهی و گسستن از بُرون نیست کما این که معظم له در بحث مذاکرات هسته ای نیز همواره بر لزوم تعامل منطقی و از موضع اقتدار با جهان خارج به خصوص دنیای استکبار تاکید داشته و از روند کلی مذاکرات و تیم دیپلماسی کشور در چارچوب ماموریتشان به عنوان نمایندگان نظام اسلامی حمایت کرده اند.

با این حال آنچه مهم و ضروری تر است، نگاه به درون و تقویت داشته ها و سرمایه هایی است که در اختیار داریم و گاه گویی از آن غافل می شویم.

البته یک نکته حایز اهمیت در این جا وجود دارد و آن هم این که، گرچه کشور ما منابع طبیعی سرشاری اعم از گاز و نفت و معادن و انرژی های دیگر دارد اما واقعیت آن است که در دنیای امروز، نیروی انسانی متبحر و باانگیزه حرف اول را دررشد و پیشرفت می زند و به لطف الهی ما در این خصوص نیز بسیار غنی هستیم.

وجود بیش از 10 میلیون دانش آموخته دانشگاه ها، 4 میلیون دانشجوی در حال تحصیل، 65 هزار عضو هیئت علمی دانشگاه ، وجود 5 هزار شرکت دانش بنیان و میلیون ها نفر نیروی مجرب در بخش های صنعت ، خدمات و کشاورزی تنها بخشی از توانایی های عظیم کشورمان در عرصه نیروی انسانی است و این در حالی است که بنابر آمار در حال حاضر بیش از 31 درصد جمعیت کشور را نسل جوانی تشکیل می دهد که آماده تلاش و مجاهدتی خستگی ناپذیر در مسیر رسیدن به اهداف و آرمان ها هستند.

در این میان گرچه تحریم در سال های اخیر، باعث دشواری هایی شده، اما آن سوی ماجرا که ناظر به نیمه پرلیوان است را نیز باید نگریست ؛ این که سنت الهی بر این قرار گرفته که بعد از سختی ، گشایشی حاصل می آید ؛ گشایشی که نشانه هایش این روزها هویدا شده و انشاالله به تدریج مشهودتر هم خواهد شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha