دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
12

حوزه/ کشیش فردریک ماکسیمیلیان موسیندای، دورۀ دکتری خود را در رشتۀ مطالعات اسلامی و زبان عربی در ایتالیا می گذراند و اکنون برای انجام یک کار پژوهشی در قاهره به سر می­برد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» کنفرانس علمی "تندروی، افراط گرایی و صلح جهانی" با حضور اساتید و محققان از دانشگاه های مختلف جهان در کشور کنیا برگزار شد.

بررسی مسئلۀ افراط گرایی، واکاویِ مبانی و علل و عوامل تفکّرات و جریان های تندروانه، شناختِ گروه­های مختلف تکفیری، تحلیلِ تهدیدهایی که از جانب آنها متوجّه امنیّت در جای جایِ جهان شده است، و تبادل نظر در بارۀ روش­های مناسبِ رویارویی با آنها درجهت دستیابی به صلح و آرامش پایدار از اهداف برگزاری این کنفرانس اعلام شده بود.

در این کنفرانس بیش از 120نفر، غالباً مسلمان و مسیحی حضور داشتند و در آن رئیس دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه نایروبی (به عنوان میزبان)، استادان و محقّقانی از دانشگاه­های نایروبی، کنیاتا، سنت پل، کاتولیک شرق آفریقا، امّت، و محقّقی از مصر و دیگری از مومباسا به سخنرانی و ارائۀ مقاله پرداختند.

یکی از سخنرانان این کنفرانس کشیش فردریک ماکسیمیلیان موسیندای (Fredrick Maximilian Musindai) بود که دورۀ دکتری خود را در رشتۀ مطالعات اسلامی و زبان عربی در ایتالیا می­گذراند و اکنون برای انجام یک کار پژوهشی در قاهره به سر می­برد. وی، به دعوت کمیتۀ علمی کنفرانس، از قاهره به نایروبی آمده بود. مقالۀ او "اسلام و چالش افراط گرایی" نام داشت.

وی سخن خود را با ذکر"بسم الله الرّحمن الرّحیم" آغاز کرد و گفت: بررسی اهداف و راهبردهای گروه­های افراطی قدم اول در راه شناخت این گروه­ها و پیدا کردن راه حل عملیِ مؤثر و پایدار برای مقابله با تهدید آنهاست. این امر ما را به پیشینۀ این گروه­ها رهنمون می­شود که به قرن هفتم (میلادی) و خوارج بازمی­گردد و دستِ آخر به جریاناتی می­رسد که آبشخورِ ایدئولوژیکِ گروه­هایی چون القاعده و بوکوحرام و الشّباب و داعش داست.

وی با بیان اینکه نحوۀ توسعۀ تاریخی این گروه­ها خود شاهد ایدئولوژی مشترک آنهاست گفت: گروه های افراطی، تأسّی به "سلف صالح" را بهانه دیدگاه ها و اقدامات خود قرار داده اند اما رفتار آنها با مسلمانان عصر طلایی اسلام فاصله دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha