پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
اعتکاف

حوزه/ معاون تهذیب مدرسه آیت الله العظمی بهجت قم گفت: این مدرسه برنامه علمی آموزشی را در کنار اعتکاف برای طلاب برگزار کرده است.

حجت الاسلام مرتضی قضایی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اعتکاف طلاب مدرسه علمیه آیت الله بهجت قم گفت: با توجه به برنامه ریزی‌ مدرسه آیت الله بهجت سعی شده است مراسم اعتکاف امسال در کنار برنامه درسی طلاب باشد تا بتوانند از دو جهت استفاده کنند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اعتکاف اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند" توصیه من این است در این سه روزی که شما در مسجد هستید، تمرین «مراقبت» از خود بکنید ؛ حرف که می‌زنید، غذا که می‌خورید، معاشرت که می‌کنید، کتاب که می‎خوانید، فکر که می‌کنید ؛ نقشه‌ای که برای آینده می‌کشید، در همه این چیزها مراقب باشید رضای الهی و خواست الهی را بر هوای نفستان مقدم بدارید، تسلیم هوای نفس نشوید. تمرین این چیزها در این سه روز می‌تواند درسی برای شما باشد» لذا با شعار «مراقبت» اعتکاف خود را آغاز می‌کنیم.

معاون تهذیب مدرسه آیت الله بهجت قم با بیان اینکه عبادت ذات اقدس الهی،شئونی دارد گفت: عبادت گاهی به صورت فکر و ذکر و شکر است، گاهی به صورت حرکت و زمانی به صورت سکون.

وی ادامه داد: خداوند گاه دستور حرکت می‌دهد، نظیر سعی بین صفا و مروه، گاهی دستور گردش به دور خانه خود را لازم می‌داند، نظیر طواف در حج و عمره، گاهی هم وقوف و اقبال همراه با تعظیم و بزرگداشت را در خانه خود، واجب یا مستحب می‌شمارد،نظیر اعتکاف.

حجت الاسلام قضایی گفت: برای بیان ماهیت اعتکاف از عباراتی نظیر خلوت گزینی، عزلت، توجه به معبود واقعی، تمرین عبودیت، فاصله گرفتن از کثرت و دوری جستن از امورات دنیایی و آرایش دل‌های بی‎زیور و آرام شدن دل‌های ناآرام، میتوان استفاده کرد، ولی با نگاهی به وظایف طلاب علوم دینیه در مقدمات به خصوص در سال‌های اول و دوم و آنچه که اعتکاف را عطرآگین می‌کند عمل به وظیفه درس خواندن در کنار خلوت و عزلت است.

وی با اشاره به بیانات دیگری از رهبر معظم انقلاب گفت: رهبری می‌فرمایند " آن بخش دوم که عرض کردم و مربوط به فضلای جوان و طلاب است ، این است که از هر فرصتی برای یادگرفتن و آموختن استفاده کنند . آنان در یک فصل طلایی قرار دارند که برای آموختن ، از سنین جوانی دوران طلبگی را آغاز می‌کنید، تا حدود بیست سال، یک فرصت طلایی و تکرار نشدنی دارید. اگر انسان بخواهد بیاموزد ، باید در این مدت یاد بگیرد.

معاون تهذیب مدرسه آیت الله بهجت قم با اشاره به مراسم اعتکاف این مدرسه گفت: مدرسه علمیه آیت الله بهجت (ره) سعی در جمع کردن این دو مقوله در کنار هم داشته است که در کنار اعتکاف و خلوت این نکته را مورد عنایت ویژه قرار داده که مقام معظم رهبری خطاب به فضلای جوان و طلاب می‎فرمایند "از هر فرصتی برای یاد گرفتن"  استفاده کنید.

وی ادامه داد: مدرسه آیت الله بهجت برنامه علمی آموزشی را در اعتکاف برگزار می‎نماید و با توجه به اینکه برنامهها به‌گونه‌ای نباشد که با خلوت اعتکاف منافات داشته باشد از ساعات علم‌آموزی و آموزشی کاسته ولی به‌طور کلی حذف نشده و در برنامه روزانه طراحی شده است.

حجت الاسلام قضایی با اشاره به آسیب‎هایی که نوعاً در اعتکاف مشاهده می‎شود که برنامه‎ریزان بیشترین اوقات معتکف را پر می‎کنند گفت: سعی شده با ایجاد برنامه منظم با حداقل وقتی که از معتکف گرفته می‎شود برنامه‎های علمی و آموزشی ،اخلاقی ، قرآنی و مناجاتی طراحی شود.

وی گفت: در کنار بخش علم‎آموزی ، در بخش عبادات نیز این فرمایش رهبری سرلوحه قرار گرفته است، که ایشان می‎فرمایند "اعتکاف جای عبادت است ، البته عبادت فقط هم نماز خواندن نیست، تماس خوب با معتکفین، ارتباط صمیمانه و برادرانه، فراگیری از آنها، تعلیم‎دهی به آنها ، معاشرت اسلامی را تجربه کردن، و آموختن، همه‎ اینها فرصت‎هایی است که در اعتکاف ممکن است پیش بیاید".

معاون تهذیب مدرسه آیت الله بهجت قم گفت: سعی شده به معتکفین توجه داده شود که این جمله را رأس مراقبت از خود قرار داده و در عین علمآموزی و خلوت‎گزینی در اعتکاف به این گونه عبادت هم عنایت داشته باشند و" مراقبت "که شعار اصلی اعتکاف می‎باشد را در مراقبت علمی و اخلاقی و اجتماعی لحاظ کنند .

انتهای پیام/313/30

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha