یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
فواد ایزدی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان؛ به نظر می رسد که هدف ما رفع تحریم هااست؛ البته این نظر، نظر همه افراد جامعه و مسئولان نیست؛ بلکه عنوان شده که آغاز تعامل با آمریکا مهم تر از مساله رفع تحریم ها است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، فواد ایزدی عصر امروز  در همایش «تاثیر مذاکرات هسته ای بر روابط بین الملل»، در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: سوال اصلی در شرایط فعلی آن است که مذاکره برای چه امری و برنامه هسته ای را برای چه امری می خواهیم؟

وی افزود: ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال انرژی جایگزین برای نفت بود که از این رو صنعت هسته ای را انتخاب کرد و آمریکایی ها پژوهشی انجام دادند و گفتند اگر ایران در اواسط دهه هفتاد میلادی بخواهد این روند را طی کند، 20سال بعد، 8 رآکتور هسته ای باید می داشت.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، گفت: در این حال باید گفت از این مذاکرات چه می‌خواهیم؛ اگر از مردم سوال کنیم، این جواب را می شنویم که می خواهیم تحریم ها رفع شود؛ در سطح کلان کشور نیز همین شکل است؛ حتی رهبری هم فرمودند اگر قرار است تحریم ها باقی بماند، برچه اساسی مذاکره می‌کنیم.

ایزدی اظهارکرد: به نظر می رسد که هدف ما رفع تحریم ها است؛ البته این نظر، دیدگاه همه افراد جامعه و مسئولان نیست؛ بلکه عنوان شده آغاز تعامل با آمریکا، مهم تر از مساله رفع تحریم ها است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تحریم ها، اگر هدف این است که همه تحریم ها برداشته شود؛ ابتدا باید به این مساله نگاه کنیم که آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟ سخنان دکتر ظریف در نشست خبری لوزان به روشنی بیانگر آن چیزی است که از نظر ما به دست آمده است.

وی افزود: سوالی که وجود دارد این است که تحریم ها مرتبط با انرژی هسته ای یعنی چه؟ در مجلس سنای آمریکا طرحی تصویب شد و بر اساس آن دولت آمریکا موظف است هر پیمانی که با ایران امضا می کند در یک بازه پنج روزه به کنگره ارسال کند؛ البته بخش بازبینی توافق ایران و آمریکا بخشی نیست که باید به آن توجه کنیم؛ بلکه در صفحه 18 "فکت شیت" آمریکایی مطلبی بیان شده هر توافقی با ایران می‌خواهید داشته باشید؛ منتها در این توافق دولت آمریکا موظف به کاری شده؛ در این عرصه تحریم های مرتبط با تروریسم، حقوق بشر و.... باقی خواهد ماند.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان، گفت: 18 تحریم آمریکا مرتبط با رئیس جمهوری آمریکا و تحریم های کنگره هم 10 تحریم است؛ تحریم های اصلی که بر کشور مشکل ایجاد شده در حوزه نفتی و بانکی است؛ تحریم اصلی نفتی ما به روز شده تحریم سال 96 میلادی و تحریم اصلی بانکی نیز مربوط به سال 2010 میلادی است که هم هسته ای، هم حقوق بشر و حمایت از تروریسم را شامل می شود و این عرصه‌هاست که در کنگره نسبت به آنها بحث شده است.

ایزدی اظهارکرد: در حوزه تحریم‌های نفتی و بانکی چون قید هسته ای را ذکر کرده اند، بنابراین تحریم های اصلی بر جای خود باقی می ماند، حال زمانی که تحریم های اصلی آمریکایی باقی می ماند، دولت های اروپایی نیز تحت تاثیر قرار می گیرند، در این صورت، با رفع تحریم های اروپایی هم شرکت های اروپایی و آسیایی در عمل نیز وارد تعاملات اقتصادی با ایران نخواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: نباید بیان کنیم که با قطعنامه سازمان ملل، کلیه قطعنامه های هسته ای لغو می شود، چون برخی تدابیر محدود ساز مشخص باقی می ماند و معلوم نیست چیست؟ چون در این کار می تواند موارد تحریمی قطعنامه قدیم را در قطعنامه جدید جانمایی کرد.

وی افزود: بنابراین در همین راستا قطعنامه‌های گذشته در قطعنامه جدید تجمیع شده و تحریمی از بین نمی رود؛ مشکل توافق ژنو این بود که وقتی طرف مقابل تعهد خود را اجرا کرد، مرجعی نبود که به این مسأله رسیدگی کند؛ متاسفانه برای اینکه مرجعی برای بحث الزام ایجاد کند، در ذیل فصل هفت اعتراض خود را اعلام کنیم، ولی مشکل این است که ما در شورای امنیت شهروند درجه دو هستیم و به همین دلیل، بدون هیچ شواهدی ما را به اصل هفت برده اند؛ یعنی اول باید نشان دهیم که یک کشور برای امنیت جهانی تهدید است، بعد با آن برخورد کنیم.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، گفت: اگر این مسیری که گفته ایم ادامه یابد، قبول کرده ایم که ذیل فصل هفت باشیم و با این کار دچار مشکل می شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خ IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    ریاکتور اشتباه است رآکتور درست است