دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله نوری همدانی

حوزه/ این مرجع تقلید با بیان این که جامعه باید منطبق با ارزش های دینی و اسلامی باشد، گفتند: امر به معروف و نهی از منکر، آگاهی نسبت به احوال یکدیگر، درک متقابل، تلاش برای رفع مشکلات و اهتمام به اتحاد و انسجام از جمله مسائلی هستند که انسان نسبت به آن ها مسئولیت اجتماعی دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی دوشنبه شب در «چشمه معرفت» ویژه برنامه ایام ماه مبارک رمضان که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان اینکه خداوند در سوره قیامت بر مسئولیت انسان تاکید دارند، اظهار داشتند: در روز قیامت عملکرد انسان در قبال مسئولیت ها بررسی می شود.

ایشان با اشاره به آیات سوره قیامت مبنی بر اینکه «آیا انسان گمان می کند بدون مسئولیت در این دنیا رها شده است»، تصریح کردند: براساس آیات این سوره، انسانی که در ابتدا نطفه بود و سپس به صورت خون‏بسته در آمد و اعضا و اندامش شکل گرفت و به این صورت خلقت یافت و برای تداوم نسلش در دنیا به صورت زن و مرد آفریده شد، نباید اندیشه کند که خداوند می تواند مجددا وی را بعد از مرگ، زنده کند تا در محشر برای پاسخگویی نسبت به مسئولیت های خود مورد محاسبه قرار گیرد؟

معظم له افزودند: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی تاکید می کنند انسان ها نسبت به تمکن و قدرتی که در اختیار آن ها می باشد، مسئول هستند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه انسان سه نوع مسئولیت دارد، گفتند: در نخستین گام، انسان از مسئولیت فردی برخوردار است و بر این اساس باید به خودسازی بپردازد.

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: هنگامی که انسان ها (غیر از ائمه معصومین) به این دنیا وارد می شوند خام و ناپخته هستند و به همین دلیل باید براساس علم، ایمان، عقل و تقوا به خودسازی بپردازند تا به کمال دست یابند.

ایشان به تشریح مسئولیت دوم انسان در دنیا پرداختند و گفتند: انسان مسئولیت اجتماعی نیز دارد و نسبت به آنچه در اجتماع رخ می دهد، مسئول است.

*جامعه باید منطبق با ارزش های دینی باشد

معظم له با بیان اینکه جامعه باید منطبق با ارزش های دینی و اسلامی باشد، ابراز داشتند: امر به معروف و نهی از منکر، آگاهی نسبت به احوال یکدیگر، درک متقابل، تلاش برای رفع مشکلات و اهتمام به اتحاد و انسجام از جمله مسائلی هستند که انسان نسبت به آن ها مسئولیت اجتماعی دارد.

این مرجع تقلید، توجه به انسان به مسئولیت اجتماعی را امر بسیار مهمی عنوان کردند و گفتند: پیامبراکرم(ص) در حدیثی تاکید می کنند «هرکسی که شب را صبح کند در حالی که به مسئولیت اجتماعی خویش توجه نکند و اطلاعی از وضعیت مسلمانان نداشته باشد و برای رفع مشکلات آن ها تلاش نکند، مسلمان نیست».

*لزوم توجه به مظلومان جهان

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه انسان نسبت به وقایع روستا، شهر، کشور و مملکت مسئولیت دارد، ابراز داشتند: همچنین انسان وظیفه دارد به مسلمین و مظلومان جهان توجه کند.

ایشان با تاکید بر اینکه انسان نباید عمر خود را به سکوت و بی خبری بگذراند، اظهار داشتند: خداوند از انسان نسبت به عمل به مسئولیت اجتماعی  پرسش خواهد کرد.

معظم له با بیان اینکه انسان مسئولیت شغلی نیز دارد، گفتند: هرانسان، شغلی برعهده دارد که کار ساده ای نیست.

این مرجع تقلید افزودند: حضرت علی(ع) در نامه 6 نهج البلاغه می فرمایند «عمل تو وسیله ارتزاق و امرار معاش نیست بلکه امانتی می باشد که به تو سپرده شده است».

*هرشغلی، مسئولیت آفرین است

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه انسان در هرجایگاهی نظیر عالم، مقنن و مجری قوا نیز مسئولیت دارد، تصریح کردند: هرشغلی برای انسان مسئولیت آفرین است و باید صحیح آن را انجام دهد.

*لزوم رفتار مناسب کارکنان ادارات با مراجعین

ایشان بر لزوم توجه به مسئولیت شغلی در ادارات تاکید کردند و گفتند: مسئولان و پرسنل ادارات نسبت به مراجعین اخلاق نیکو داشته باشند و به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

معظم له با اشاره به تاکیدات امام خمینی(ره) در خصوص رعایت حقوق مستضعفین در ادارات، گفتند: براساس گفتار امام راحل(ره)، مستضعفان ولی نعمت ما هستند چرا که در دوران مختلف انقلاب سینه سپر کردند و در جنگ تحمیلی به ایثار پرداختند و به همین دلیل باید با آنها رفتار کریمانه و متواضعانه داشت.

این مرجع تقلید همچنین افزودند: امام جعفرصادق(ع) در حدیثی می فرمایند «گشاده رویی، رفتار متواضعانه و مودبانه و گفتار بااحترام از مظاهر اخلاق به شمار می روند».

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان با اشاره به کلام امیرالمومنین(ع) در خطبه نخست نهج البلاغه، گفتند: ایشان در این خطبه می فرمایند انسان نسبت به هرآنچه در اختیار دارد نظیر مکان ها، محیط زیست و حیوانات از مسئولیت برخوردار است.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha