جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امر به معروف

حوزه/ امروزه با شکل گیری شبکه های مجازی که در همۀ حوزه ها به فعالیت می پردازند، لزوم استفاده از این ابزار در تبلیغ دین دو چندان احساس می شود؛ بر این اساس باید ضمن ایجاد چنین فضایی، از نهادهایی که در این امر به به فعالیت می پردازند، حمایت کامل به عمل آید.

حجت الاسلام محمود مهدی پور معاون پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر در گفت و گو با سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، گفت: پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر که زیر مجموعه ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور است و در سال1389 در قم تاسیس شده است، سه وظیفه و هدف اصلی شامل: دانشنامه، پرتال پژوهشکده و مجموعه فقه و زندگی را دنبال می کند.

هدف و وظیفۀ نخست، دانشنامۀ امر به معروف و نهی از منکر است که با مسئولیت و سرپرستی حجت الاسلام محمود لطیفی بوده و با فارغ التحصیلان مدرسه شهیدین در حال تدوین می باشد و انتظار می رود که در ده جلد منتشر شود.

دومین وظیفه این پژوهشکده به فقه و زندگی اختصاص دارد که موضوعات مرتبط با آن را پی می گیرد و تا حال 25 اثر را منتشر نموده است.

وظیفه سوم پرتال پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر است که در 10 بخش در فضای مجازی به نشانیwww.al-adl.ir فعال است و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

بخش نخست به اخبار امر به معروف و نهی از منکر می پردازد.

بخش دوم به کتابخانه اختصاص دارد که خود نیز زیرمجموعه هایی شامل: کتب، نشریات، أعلام، مقالات، کتب تلفن همراه، کتابشناسی، المکتب العربیۀ و الفریضتان فی آثار أهل السنّۀ را ارائه داده است.

«پُرسمان»، سومین بخش پرتال پژوهشکده می باشد که سؤالات و پاسخ آن در سه فصل: نظری، فقهی و اجرایی تفکیک شده است؛ در این بخش پاسخ 300 سوال ارائه گردیده است.

بخش چهارم به فرهنگ مصادیق نام گرفته و بیش از 1000 مصداق از مصادیق معروف و منکر را معرفی می کند. تعداد مصادیق معروف در این بخش 272 مورد و تعداد منکر 750 مصداق می باشد. این پژوهشکده در صدد است برای هر یک از مصادیق معروف و منکر یک مقاله از سوی پژوهشگران تدوین کند.

معاون پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: بخش پنجم، نقد و ارزیابی نام گرفته و دربردارندۀ چهار گزینه شامل: تشکر، انتقاد، تذکر و دیدگاه می باشد که مطالب مرتبط با این موضوع را ارائه می دهد.

بخش دیگری که در پرتال پژوهشکده تدوین یافته، بخش چند رسانه ای است که صوت و فیلم های امر به معروف و نهی از منکرِ مراجع، علماء و فضلاء را به مخاطبین ارائه می دهد.

بوستان، بخش هفتم پرتال را تشکیل داده که 4 گزینه را به علاقه مندان تقدیم می کند؛ گلشن احکام، گلشن حکمت، گلشن پیام و گلشن پیامک. دو جلد از گلشن احکام به چاپ رسیده و جلد سوم نیز آماده انتشار می باشد.

بخش انجمن که از دیگر بخش ها بوده، فعلاً فعال نیست ولی در صدد هستیم که روزانه یک یا دو ساعت به صورت مستقیم جوابگوی سؤالات مخاطبین باشیم.

آخرین بخش از بخش های پرتال پژوهشکده به بخش آموزش اختصاص داشته و در پی آن هستیم با فعال شدن این بخش به آموزش افراد مستعد جهت تربیت کارشناس مباحث امر به معروف و نهی از منکر پرداخته و آن ها را به همایش ها، گفتمان ها و... معرفی کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha