سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
حجت‌الاسلام علیدوست

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: روحانیون برای اینکه در زمینه ترویج ازدواج آسان موفق بوده و فرهنگ جامعه را در این زمینه اصلاح کنند باید خود در ازدواج آسان پیشتاز باشند و از این طریق در جامعه فرهنگ‌سازی کنند.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به اینکه بالا رفتن سن ازدواج یک معضل بزرگ برای یک کشور اسلامی، انقلابی و شیعی است گفت: بعضی از عوامل این معضل، جهانی است و در مجموع دنیا رو به استحکام خانواده پیش نمی‌رود و هرچه زمان می‌گذرد این بنیان متزلزل می‌شود و ایران هم جدا از دنیا نیست.

وی با بیان اینکه یک سری از عوامل هستند که داخلی بوده و از سهل انگاری‌های داخل کشور ایجاد می‌شوند افزود: این عوامل را می‌توان به عوامل مربوط به دولت، متولیان فرهنگی جامعه و مردم تقسیم کرد که در کنار هم موجب شده‌اند سن ازدواج در جونان افزایش یابد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دولت با فراهم کردن شرایط ازدواج می تواند نقش مهمی در کاهش سن ازدواج داشته باشد، گفت: عواملی مانند اشتغال، امنیت شغلی، اشتغال به تحصیل و ... عواملی هستند که به حاکمیت مربوط می‌شود و مردم در آن نقشی ندارند.

وی با بیان اینکه نقشی که متولیان فرهنگی در تشویق جوانان به ازدواج دارند می‌تواند مثبت و یا منفی باشد تصریح کرد: باید دید آیا برنامه رسانه ملی، روزنامه‌ها، فیلم‌ها و سینماها، جوانان ما را به ازدواج سوق می‌دهد و یا اینکه فاصله ایجاد می‌کند و من فکر می‌کنم که کار فرهنگی ما به معنای عام به جای سوق دادن، فاصله ایجاد می‌کند.

آیت الله علیدوست با اشاره به عاملی که مربوط به مردم می‌شود تأکید کرد: با توجه به رفتاری که مردم جامعه ما نسبت به ازدواج دارند پدیده ازدواج روز به روز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و باید گفت هر سال بدتر از سال گذشته می‌شود.

وی ابراز داشت: در کشورهای همسایه شاهدیم که ازدواج را بسیار ساده برگزار کرده و هنوز خیلی راحت ازدواج می‌کنند و این در حالی است که ما هر روز نقشه می‌کشیم و خانواده‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه روحانیون یک شبکه اجتماعی وسیع هستند و هنوز طیف وسیعی از مردم به آنها گوش می‌کنند و می‌توانند فرهنگ مردم را اصلاح کنند گفت: روحانیون برای اینکه در زمینه ترویج ازدواج آسان موفق بوده و فرهنگ جامعه را در این زمینه اصلاح کنند باید خود در ازدواج آسان پیشتاز باشند و از این طریق در جامعه فرهنگ‌سازی کنند.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha