چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله ناصری امام جمعه یزد

حوزه/ آمریکا و دیگر مجامع بین المللی که همیشه در قبال ایران دم از حقوق بشر می زنند، چرا در مقابل قتل عام و نسل کشی عربستان در یمن و حادثه منا که در روز عید مسلمانان روی داد، دم فرو بسته اند.

آیت الله محمد رضا ناصری در حاشیه درس خارج فقه خود در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، با تسلیت جان باختن تعداد زیادی از حجاج در حادثه منا، اظهار داشت: ازدحام و منحرف شدن جمعیت از مسیر اصلی باعث بروز این حادثه شده است، اما این موضوع که چه کسی باعث شده تا جمعیت متراکم شود باید مشخص شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان این که باید بررسی دقیق در خصوص حادثه منا صورت پذیرد، ابراز داشت: سعودی ها مسبب این حادثه تلخ بوده اند و باید مسئولیت آن را بپذیرند

*عکس گرفتن مأموران سعودی از تلف شدن مردم!

امام جمعه یزد ادامه داد: این حادثه در واقع نمونه ای از بی تدبیری آل سعود بود و طبق برخی از گزارش ها و اخبار، مأموران آل سعود به جای کمک به افرادی که در ازدحام جمعیت گیر افتاده و در حال تلف شدن بودند، از جمعیت عکس و گزارش می گرفتند!

*عربستان باید پاسخگو باشد

وی تصریح کرد:عربستان باید این گونه حوادث را از قبل مدیریت می کرد و راه فراری را برای جمعیت در نظر می گرفت تا حجاج جان خود را از دست ندهند، اما این که عربستان به این وظیفه خود تا چه حد عمل کرده، نیازمند بررسی است و اگر اثبات شود که به وظیفه خود در قبال زائران عمل نکرده است باید به ملت ها و افکار عمومی جهان پاسخگو باشد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: عربستان باید مسئولیت خود را در این فاجعه بزرگ بپذیرد و از مردم عذرخواهی و غرامت این کشتار را پرداخت کند؛ زیرا این حداقل کاری است که دولت سعودی می تواند انجام دهد.

*گروه حقیقت یاب تشکیل شود

آیت الله ناصری با تاکید بر ضرورت رسیدگی مجامع بین المللی به حوادث مکه، ابراز داشت: کشورهای اسلامی باید گروه های حقیقت یابی را تشکیل دهند و علت اصلی این حادثه را بررسی کنند؛ زیرا این گونه حوادث هرسال به شکلی تکرار می شود.

وی با تاکید بر این که باید با متخلفان و عاملان این حادثه طبق قانون شرع و اسلام برخورد شود، گفت: مسئله حج مربوط به همه مسلمانان جهان است و کشورهای اسلامی در آن سهیم هستند. البته متاسفانه کشورهای اسلامی تاکنون واکنش قاطعانه ای به خیانت ها و جنایات عربستان نشان نداده و این کشور هرکاری که خواسته تاکنون به کمک دلارهای نفتی خود انجام داده است.

امام جمعه یزد اضافه کرد: عربستان حتی به یمن که در واقع یک کشور عربی است، حمله کرده و مردم مظلوم این کشور را قتل عام می کند و به واسطه دلارهای نفتی خود دهان دیگر کشورهای اسلامی منطقه را بسته و کسی اعتراضی هم در این زمینه نمی کند.

*جنایت با دلارهای نفتی

آیت الله ناصری تصریح کرد: متاسفانه امروز عربستان همه نوع جنایتی را به کمک دلارهای نفتی خود در منطقه انجام می دهد و همه از این موضوع اطلاع دارند، حتی سناتورهای آمریکایی نیز در جاهای مختلف اذعان داشته اند که عربستان به کمک دلارهای نفتی خود مسلمانان را به خاک و خون کشیده است.

وی با بیان اینکه باید از عربستان پرسید شما در یمن چه کار دارید که علیه این کشور جنگ به راه انداخته اید و چرا مشکلات خود را با مذاکره حل و فصل نمی کنید؟، گفت: حمله عربستان به یمن صرفا به دلیل ترس از نفوذ ایران در یمن و یا روی کار آمدن افرادی است که افکارشان به جمهوری اسلامی نزدیک است، می باشد.

*سکوت مدعیان حقوق بشر!!

آیت الله ناصری یدآور شد: آمریکا و دیگر مجامع بین المللی که همیشه در قبال ایران دم از حقوق بشر می زنند، چرا در مقابل قتل عام و نسل کشی عربستان در یمن و حادثه منا که در روز عید مسلمانان روی داد، دم فرو بسته اند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد اضافه کرد: وقتی که ما در ایران 4 نفر را به جرم حمل مواد مخدر که جوانان مردم و نسلی را نابود می کنند اعدام می کنیم، داد دیگر کشورها و سازمان های بین المللی علیه ما در بحث حقوق بشر بلند می شود، اما در قبال عربستان که روزانه با هواپیماهای جنگی خود ده ها نفر را در یمن به خالک و خون می کشد، سکوت می کنند.

*کشورهای اسلامی چاره اندیشی کنند

نماینده ولی فقیه در استان یزد در پایان تصریح کرد: اگر کشورهای اسلامی در قبال حادثه منا مانند دیگر جنایات عربستان سکوت اختیار کنند، امکان تکرار این گونه حوادث مسلماً وجود خواهد داشت، بنابراین باید برنامه و تدبیری از سوی برخی کشورهای اسلامی اندیشیده شود که این حوادث تکرار نشود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha