دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد حسین رجبی دوانی

حوزه / متاسفانه جسارت هایی که در برخی کتب در عصر حاضر در خصوص اهل بیت(ع) واقع می شود تاسف بار است که باعث می شود تا اعتقادات برخی از مردمی که نگاه سطحی به این مسایل دارند، نسبت به این مکتب خدشه دار شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محمد حسین رجبی دوانی  شامگاه امروزر در نشست نقد و بررسی «مقتل جامع حضرت سید الشهدا(ع)» در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: این اثر، علمی قابل توجه و در تراز اول است؛ به خصوص اینکه زیر نظر استاد پیشوایی که بخش مهمی از عمر پربار علمی خود را در تاریخ اسلامی گذرانده است شکل گرفته است.

وی افزود: در این کتاب سعی شده به بحث قیام حضرت اکتفا نشود، یعنی تحلیل ها و پاسخ به بسیاری از شبهات و مسایل گوناگونی که مرتبط با این واقعه بزرگ است، در این کتاب به چشم می خورد؛ در این کتاب بحث شده است که چرا امت پیامبر (ص) باید به چنین قهقرایی برسند که فرزند رسول خدا را بی گناه به چنین وضعی به شهادت برسانند.

استاد دانشگاه بیان کرد: در این کتاب به سرگذشت اصحاب حضرت نیز اشاره شده است؛ مساله ای که در بسیاری از مقاتل به چشم نمی خورد؛ زندگی اصحاب بسیار مهم است، زیرا این افراد دست یافتنی هستند و می توانند درس بزرگی برای همه ما باشند؛ به همین خاطر باید گفت که این اثر بهترین اثر برای مراجعه پژوهشگران در عرصه مقتل شناسی است.

پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: نکته اول این است که وقتی یک چنین اثری، پدید می آوریم، به این مضمون است که تمام متون دست اول را در این عرصه رصد کرده ایم و هرچه در این کتاب می آید نتیجه علمی پژوهشگران است.

رجبی دوانی عنوان کرد:  در مباحثی همچون بردن سرها به کوفه و دختران  امام حسین(ع)  در این کتاب به روشنی بیان نشده است و برخی از موارد اصلی در پاورقی ها بیان شده  که از دید مخاطب مخفی می ماند.

وی افزود: در تعریف مقتل در این کتاب باید عنوان می شد که سبک مقتل نویسی اختصاص به ائمه(ع) هم نداشته و این مقتل نویسی از گذشته هم بوده است، ولی این واژه به مرور در خصوص امام حسین(ع) بیان می شود.

استاد دانشگاه بیان کرد: در خصوص زمینه های بروز حادثه کربلا به درستی به بحث سقیفه اشاره شده است که سقیفه از دلایل بروز این جنایت بوده است، ولی باید این بحث مفصل تر بیان می شد؛ در این کتاب می شد به برخی از کلید واژه های مقام معظم رهبری هم عنایت شود.

پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: در این جریان، انصار که به حب امام علی(ع) معروف بودند آغازگر جریان جایگزینی به جای امام(ع) بودند و این مساله یک اشتباه تاریخی از سوی آنها بوده است که  باید در پژوهش های مرتبط با سقیفه نمایانگر باشد.

رجبی دوانی عنوان کرد: حضرت زینب(س) نیز وقتی در بالین امام حسین(ع) حاضر شد، فرمود که به قربان کسی بروم که روز دوشنبه او را غارت کردند که منظور ایشان حادثه سقیفه است.

جسارت هایی به اهل بیت(ع ) در عصر حاضر تاسف بار است

وی افزود: متاسفانه جسارت هایی که در عصر حاضر در خصوص اهل بیت(ع) واقع می شود تاسف بار است؛ برخی از مسایلی بیان می شود که از برخی از کتب ما عنوان شده است که باعث می شود تا اعتقادات برخی از مردمی که نگاه سطحی به این مسایل دارند، نسبت به این مکتب خدشه دار شود.

استاد دانشگاه بیان کرد: در مساله غارت امام حسین(ع) پس از شهادت، معروف است که انگشتر و... امام را چه کسانی بردند، در تاریخ آمده است؛  ولی وقتی در این کتاب بیان می شود که کسانی که اموال امام(ع) را بردند دچار حادثه ها و بیماری های خاص شدند؛ ولی ممکن است این شبهه پیش بیاید چرا خود عمر سعد چنین بلایی بر سرش نیامده است.

پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین(ع) را برای اولین با  توسط مرحوم والد منتشر شد که در این کتاب اسمی از این کتاب برده نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha