یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دکتر سید حسین شرف الدین

حوزه/ استاد دانشگاه گفت: امروز باید سنت های گذشته را بازخوانی کرد و الگوهای زیستی ائمه اطهار(ع) را مجدداً وارد زندگی امروزی جامعه اسلامی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» دکتر سید حسین شرف الدین در دهمین نشست علمی سبک زندگی اسلامی در موسسه فرهنگی آل یاسین در سخنانی اظهارداشت: در دوره فعلی بسیاری از الگوها و سنت های گذشته با کمی بازخوانی باز هم در زندگی روزمره افراد جای دارند و می تواند با کمی مدیریت و برنامه ریزی و مهندسی سبک زندگی ایده آلی را در جامعه جاری کرد.

عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: با اجرای آموزه های سبک زندگی اسلامی در واقع نمی خواهیم یک شبه در جامعه تحوّل ایجاد کنیم بلکه در صدد هستیم به الگوهای اسلامی نزدیک تر کرده و سبک زندگی را عینی تر جلوه دهیم.

دکتر شرف الدین با بیان اینکه اگر بخواهیم اهداف سبک زندگی اسلامی را در جامعه پیاده سازیم، بایسته های اجتناب ناپذیری وجود دارد که جزء با توجه به این بایسته ها راه گریز دیگری نخواهیم داشت.

استاد دانشگاه با برشمردن این بایسته و ضرورتها گفت: « ایجاد یک مرکزیت مسئول و هدایت گر»، « طراحی یک نقشه جامع و کلان»، « شناسایی کارشناسانه و واقع بینانه سبک زندگی اسلامی به صورت سخت افزاری و نرم افزاری»، «شناسایی ظرفیت ها و امکانات بل فعل»، « شناسایی کارشناسانه محدودیت ها، موانع و عوامل بازدارند»، « فعال سازی مراکز علمی علاقه مند دارای صلاحیت علمی و پژوهشی» از بایسته های اجتناب ناپذیر اجرای اهداف سبک زندگی اسلامی می باشد.

وی ادامه داد: « واگذاری پروژه های مطالعاتی و حذف اولویت های تشخیصی»، « استفاده از ظرفیت نخبگان و مستندات جامع از جمله؛ انجام کارهای تحقیقاتی ، مصاحبه ها و گفت وگو با صاحب نظران»، « تدوین تدریجی خطوط کلی سبک زندگی اسلامی»، « تدوین یافته ها و تبدیل برای ورود به جامعه اسلامی»، « فعال سازی همه نهادهای درگیر در این قواعد و الگوها»، «نظارت و کنترل» از جمله دیگر مواردی است که برای تحقق هر چه باشکوه تر سبک زندگی اسلامی در جامعه باید مورد توجه جدّی قرار بگیرد.

دکتر شرف الدین « مدیریت واحد» را عاملی مهم در اجرای بهتر الگوهای سبک اسلامی دانست و تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما متولی زیاد است و همین کثرت متولی خود معضلی انکار نشدنی می باشد، ایجاد یک متولی متمرکز زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون تردید می تواند نقش بسزایی را در عملیاتی ساختن این نقش مهم ایفا کند.

وی تاکید کرد: اگر همه این بایسته ها به خوبی انجام پذیرد نباید از این مطلب غافل شد که امروز ذائقه افراد متفاوت شده است و نظام ما حتی در ارتباطات بین المللی به عنوان یک ارتباطات میان فرهنگی در معرض انواع هجمه ها و تهاجم های نرم فرهنگی است.

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: ما نمی توانیم همه مردم را وادار کنیم که به سبک خاصی از زندگی روی آورند ولی می توانیم با فرهنگ سازی و ایجاد بسترهای مناسب ، همچنین تعامل همه نهادها و دستگاههای ذیربط مسیری هموار و مطلوب برای بهتر زیستن جامعه اسلامی فراهم آوریم.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha