یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام کاویانی

حوزه/ عضوهیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: سبک زندگی جامعه ایرانی آسیب دیده است و باید درصدد اصلاح و بهبود آن باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین محمد کاویانی در نشست علمی سبک زندگی اسلامی در سخنانی اظهارداشت: در یک جامعه اسلامی انتظار این است که احساسات، شناخت ها و رفتارها مبتنی بر آموزه های اسلامی باشد.

وی ادامه داد: این که سبک زندگی اسلامی در تمام ابعاد زندگی مسلمانان یک جامعه حاکم باشد یا این که صرفا گوشه هایی از زندگی آنان را پوشش دهد و این که چه بخش هایی را در بر بگیرد مساله ای است که در هر جامعه اسلامی می تواند متفاوت از جوامع دیگر باشد، اما به طور کلی سبک زندگی اسلامی باید همه زندگی را در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن پوشش بدهد و نه برای مثال صرفاً زندگی فردی افراد را در بر بگیرد.

استاد روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یادآور شد: برخی تصورشان از اظهار نگرانی و ناخرسندی مقام معظم رهبری درخصوص سبک زندگی جامعه این است که گویا فرمایش ایشان این بوده که ما در کنار مباحث نظری مختلف و رشته ها و اصطلاحات علمی گوناگون، خوب است به موضوع سبک زندگی هم بپردازیم و مباحثی علمی و نظری در این باره داشته باشیم در حالی که واقع مطلب این نیست که مقام معظم رهبری به دنبال یک گفتمان سازی علمی و نظری باشند.

حجت الاسلام  والمسلمین کاویانی افزود: آنچه در مورد سبک زندگی مساله است دقیقا وجود مشکلات عینی و بیرونی است، به تعبیر ساده جامعه ما بیمار است و معظم له این بیماری را بارها یادآوری کرده و تذکر داده اند، این یعنی باید رفت و بیماری را مطالعه و شناسایی کرد و دغدغه اصلی باید درمان باشد؛ نه این که مباحثه کنیم اما نگران بیماری نباشیم.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه بیان داشت: ما باید بحث سبک زندگی را به عنوان شناخت بیماری و با این توجه که این بیماری دارد به ما آسیب می زند، دنبال کنیم و با نگاه اصلاح اجتماعی به دنبال رفع مشکلات در این زمینه باشیم.

وی با اشاره به شناخت آسیب ها و تشخیص بیماری اظهارداشت: این که سبک زندگی ما اسلامی نیست، چیزی است که خود ما به نوعی متوجه آن هستیم، بطوریکه ما می دانیم نباید غیبت کنیم، اما گویا غیبت در زندگی مان خیلی قبیح نیست، می دانیم نباید دروغ بگوییم، اما قبح دروغ تا حدی ریخته است، از این نبایدها یکی دو تا نیست و می توان صدها مورد را ذکر کرد، تا اینجای قضیه روشن است که ما اشکال را می فهمیم، اما این که این اشکال چرا به وجود آمده و چگونه باید برطرف شود، دغدغه ای است که کمتر وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین کاویانی ریشه و عامل به وجود آمدن این مشکلات را در چند نکته عنوان کرد و افزود: در این مورد چند نکته اصلی و اساسی وجود دارد، یکی این که از ابتدای انقلاب اسلامی درگیری های ذهنی و علمی ما به طور کلی متوجه مسائلی بوده که تا حدی در آنها غلبه با جنبه های مادی است؛ اقتصاد، تهدید نظامی و مواردی از این دست، بنابراین توجه به مسائلی که ما داریم راجع به آنها صحبت می کنیم به اندازه کافی نبوده است و الان داریم آرام آرام توجه مناسب تری به این مسائل که هدف انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی هم بوده است، می کنیم.

ظرف وجودی جوانان را پر نکرده ایم

وی ادامه داد: مساله این است که ما ظرف وجودی نسل جوانمان  را در محیط های مختلف و حتی ظرف وجودی اقشار مختلف را، از بازاریان گرفته تا کسانی که کارهای فیزیکی در جامعه انجام می دهند، تا نیرو های نظامی و انتظامی و حتی را به اندازه کافی و به طور دقیق پر نکرده ایم و وقتی که ما این ظرف را با زلال اسلامی پر نکنیم طبیعتا از جای دیگری پر می شود.

وی بیان داشت: به عبارتی وقتی سن یک شخص بالا می رود او نمی تواند در تصمیم گیری هایش در رابطه با مسائل مهم زندگی اش، در مورد شغل، تحصیل، روابط اجتماعی، رفت و آمد و... معطل بماند و بالاخره ظرف خالی نمی ماند و تصمیمش را هم می گیرد، وقتی که ما این ظرف را با دقت کامل و با نگاه اسلامی و برنامه ریزی شده از اول پر نکردیم طبیعتا به شکل نامناسبی پر می شود، بعد از این است که ما می آییم و مظروف را نامناسب و گل آلود می بینیم و می گوییم ای کاش آن آموزه های اسلامی را که زلال و گواراست به آنها تحویل داده بودیم.

حجت الاسلام والمسلمین کاویانی ادامه داد: نکته دیگر این است که ما غفلت داریم، اما دشمن بیدار است و با برنامه ریزی وارد جامعه ما شده است، ما به این امر توجه نداشته ایم و نداریم که وقتی سبک زندگی غربی را با همه جوانب آن وارد می کنیم و این سبک در مجموعه های تلویزیونی، در نوع تنظیم بازار، در نوع روابط سیاسی و حتی در بسیاری از قانون های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ما جریان می یابد باید منتظر نتایج آن هم باشیم، ما وقتی این قبیل امور را وارد می کنیم باید ملاکمان این باشد که این جامعه می خواهد مورد رضایت امام زمان(عج) باشد، می خواهد مورد رضایت خداوند باشد و کجای این مقررات ممکن است با این اصول ناسازگار باشد یا همراه با خود فرهنگی را متعارض با فرهنگ ما به درون جامعه بیاورد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ما مشکل بومی نداریم و فرهنگ بومی ما فرهنگی خلاف فرهنگ اسلامی نبوده است، در فرهنگ ما پوشش، تغذیه، نوع ارتباطات، بازی و تفریحات، جشن ها و اعیاد و عزاداری ها، مشاغلی که وجود دارد و حتی الگوی خواب و بیداری، اینها همه به نحوی که در نگاه بومی و قدیمی در فرهنگ ما وجود داشته است منافاتی با سبک زندگی اسلامی ندارد، به تعبیری اسلام و فرهنگ بومی ما خوب با هم کنار آمده اند و مشکلی از این جهت نداشته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین کاویانی با بیان اینکه اصلاح سبک زندگی یک پروژه بین نسلی است، اظهارداشت: سبک زندگی در فرهنگ بومی ما در طول نسل ها با فرهنگ اسلامی پیوند خورده است، بنابراین در این مساله باید نگاه بلندمدت داشت و با زدوده شدن تدریجی غفلت، همت شود و برنامه ریزی های جدی صورت گیرد؛ اما نباید انتظار داشته باشیم که نتیجه کامل این برنامه ها بزودی دیده شود، بسیاری از نتایج آن باید همین الان در رفتارهای ما دیده شود، اما معنای عمیق آنها برای فرزندان ما و برای نسل بعدی آنها می تواند به صورت عمیق تر حاصل شود.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha