دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام سعید رهایی دانشگاه مفید

حوزه/ استاد دانشگاه مفید با اشاره به اینکه فقیه نمی تواند فقه را بدون اطلاع از قوانین و حقوق به صحنه بین الملل بیاورد، گفت: مرحوم قربان نیا برای تبیین فقه به سراغ اخلاق رفت؛ .ی اخلاق جهانی را راهکاری می دانست تا فقه را از طریق اخلاق در عرصه حقوق بین الملل ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین سعید رهایی پیش از ظهر امروز در یادواره علمی «مهاجر الی الله» یادبود دکتر ناصر قربان نیا که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به این که دکتر قربان نیا به اخلاق و عدالت و حقوق بشر می پرداخت، اظهار داشت: ایشان معتقد بود فقه دانش اصلی ما است و باید به دنبال این سخن بود که چگونه می توان فقه را به عنوان راه حل و قاعده مند روابط انسانی کنونی استنباط و ترسیم کرد. 

وی با بیان اینکه فقه بدون حقوق نمی تواند در عرصه اداره کشور جلوه نمایی کند، ابراز داشت: در دولت جمهوری اسلامی فقه زمانی توانست سکاندار احکام زندگی انسانی شود که در قالب حقوق درآمد.

معاون آموزشی دانشگاه مفید افزود: فقهی می تواند در عرصه زندگی به عنوان راهنما و قاعده در عرصه داخلی و خارجی کارساز باشد که به عنوان نظام به آن نگاه و استنباط کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رهایی با اشاره به اینکه فقیه نمی تواند فقه را بدون اطلاع از قوانین و حقوق به صحنه بین الملل بیاورد، گفت: مرحوم قربان نیا برای تبیین فقه به سراغ اخلاق رفت؛ وی اخلاق جهانی را راهکاری می دانست تا فقه را از طریق اخلاق در عرصه حقوق بین الملل ارائه دهد.   

وی افزود: مرحوم قربان نیا نکات انسانی فقه را با شیوه استنباط فقه در زبان اخلاق جهانی و حقوق بشر تبیین کرد.

معاون آموزشی دانشگاه مفید در پایان خاطرنشان کرد: دکتر قربان نیا، فقه موجود را با توسل به ادله فقهی فقها و پایبندی به شیوه جواهری جستجو می کرد، اما از حیث نگرش و بازخوانی به ادله و جایگاه اخلاق معتقد بود، و بر این نظر بود که باید این فقه را در قالبی که دنیا می پذیرد، ارائه کرد.   

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha