یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ارتش نیجریه

حوزه / سازمان دیده بان حقوق بشر با رد بهانه های ارتش نیجریه برای حمله به شیعیان اعلام کرد: در خوش بینانه ترین سناریو، این اقدام یک واکنش افراطی و بی‌رحمانه ارتش بوده است و در بدبینانه‌ترین سناریو، حمله‌ای از پیش برنامه ریزی شده برای کشتار و نسل کشی شیعیان مسلمان نیجریه بوده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از dailytrust.com، با گذشت چند روز از فاجعه کشتار شیعیان در شهر زاریا نیجریه، بالاخره یک نهاد حقوقی بین المللی واکنش نشان داد. دیدبان حقوق بشر اعلام کرد حملات ارتش نیجریه علیه شیعیان در زاریا غیرقابل توجیه و ناعادلانه بوده و خواستار تشکیل یک گروه بی‌طرف و مستقل برای بررسی این جنایت شد.

در بیانیه‌ دانیل بکل، رئیس دفتر دیدبان حقوق بشر در آفریقا آمده است: کشتن صدها مسلمان شیعه و اعضای حرکت اسلامی نیجریه به دست سربازان ارتش نیجریه در 12 الی 14 دسامبر 2015، کاملا غیرقابل توجیه و ناعادلانه بوده است.

دیده بان حقوق بشر گفت: دولت باید کمیسیون قضایی تحقیق مستقل و بی‌طرفی برای بررسی این فاجعه تشکیل داده و از مسئولین این جنایت بازخواست کند.

دیدبان حقوق بشر در ادامه اعلام کرد که با 16 نفر از شاهدان زنده این جنایت و 5 نفر از مسئولین محلی مصاحبه به عمل آورده و به گفته آن‌ها سربازان ارتش نیجریه به روی شیعیان در سه نقطه زاریا در شمال نیجریه آتش گشوده‌اند.

ارتش مدعی‌ست که بستن راه‌ها و ایجاد موانع در مسیرها، و تلاش برای ترور ژنرال توکور بوراتی دلیل حمله نظامیان ارتش بوده است.

بهانه های  ارتش برای حمله به شیعیان، موجه نیست

دانیل بکل در این باره گفت: توجیهات ارتش نیجریه برای وقوع این جنایت کفایت نمی‌کند. تقریبا غیرقابل ممکن است که بستن جاده توسط جوانان خشمگین، دلیل موجهی برای کشتن صدها نفر باشد. در خوش بینانه ترین سناریو، این اقدام یک واکنش افراطی و بی‌رحمانه ارتش بوده است و در بدبینانه‌ترین سناریو، حمله‌ای از پیش برنامه ریزی شده برای کشتار و نسل کشی شیعیان مسلمان نیجریه بوده است.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha