پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 365079
۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
کتاب شور اشراق

حوزه/ کتاب «شور اشراق»: نوشت هایی دربارۀ شعر و شخصیت شماری از اصحاب حکمت و ادب از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» این کتاب شامل دوازده فصل مستقل به شرح زیر است:

مقالۀ «آیا مولانا تکثرگرای دینی است؟» گَرد اتهام پلورالیسم دینی از دامن مولانا جلال‌الدین مولوی می ‌سترد؛ در «شاعر طره ‌ها» به اجمال و ایجاز دربارۀ شعر و شخصیت ادبی متکلم ـ فیلسوف برجستۀ قرن یازدهم، جناب عبدالرَّزاق فیّاض لاهیجی(ره) سخن رفته است؛ «شعر اسرار» در حد خود، پرده از هویت شاعرانه و منزلت ادبی حکیم سترک صدرایی، جناب حاج ملا هادی سبزواری(ره) برمی ‌افکند.

«شهود و شیدایی» متن دیباچه ‌ای ا‌ست که راقم بر نسخۀ دوم دیوان شعر حضرت امام خمینی (ره) نگاشته است، این مقال به ضمیمۀ چهار مطلب دیگر، یعنی «حجب ‌النّور» و «میخانۀ عشق» که شرحی است بر غزل «چشم بیمار» آن حضرت و نیز گفتار «من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم» و «بازتاب جهان ‌بینی شهودی حضرت امام (ره) در شعر او»، حجاب از سیمای شاعرانۀ آن راحل رستگار برمی ‌دارد و مخاطب مشتاق را با بخشی از آموزه‌ ها و آرای عرفانی و اشراقی آن بزرگوار که در متن اشعارش بازتابیده است، آشنا می ‌سازد. به جهت آن که این پنج مقاله و مقالت در مناسبت ‌های گوناگون و در قالب ‌های مختلف طرح شده، لاجرم حاوی پاره ‌ای تکرار مضمونی نیز می ‌باشد.

«بازآفرین چکامه» پرتویی کم‌ سو می ‌افکند بر شأن و شخصیت ادبی و میراث شعری شادروان مهرداد اوستا.

مقالۀ «شور اشراق: نگاهی است گذرا به منزلت ادبی و ویژگی ‌های شعر علامۀ ذوفنون حسن ‌زاده آملی(حفظه ‌الله)»، «بانی شعر اعتراض» حاصل گفت ‌و‌گویی است که به بهانۀ نکوداشت شاعر معاصر علیرضا قزوه، دربارۀ شعر و شخصیت ادبی وی با مؤلف صورت بسته است. «نماز در محراب شعر پارسی» کوته ‌نگاشتی است دربارۀ کاربردهای واژۀ نماز در شعر شاعران پارسی‌ گوی و شرح نگرش آنان به این فریضۀ ارجمند که به جهت تناسبت با محتوای کتاب، در آن جای‌گرفته است.

این کتاب به قلم علی اکبر رشاد با شمارگان 300 نسخه، 280 صفحه و قیمت 19000 تومان منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: دفتر مرکزی: تهران، تقاطع بزرگراه شهید مدرس و خیابان شهید بهشتی، پلاک 56 مراجعه کرده، یا با تلفن: 88520562- 88520274 -021 تماس بگیرند.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha