دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور

حوزه/ رئیس کمیسیون «تحقیق و قرآن» با بیان اینکه کتابخانه تخصصی دیجیتال برای ارتقای علمی فارغ التحصیلان مرکز تخصصی تفسیر راه اندازی شود، گفت: تاسیس شورای مراکز قرآنی در قم موجب هم افزایی مراکز متعدد قرآنی در حوزه و دانشگاه می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور شامگاه سه شنبه در مراسم اختتامیه نخستین همایش دانش آموختگان مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن که در سالن همایش های رسول اعظم(ع) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه بخشی از مسائل مطرح شده در کمیسیون «تحقیق و قرآن» به مسئله پایان نامه ها اختصاص یافته بود، اظهار داشت: عدم تسریع فرآیند پایان نامه ها، عدم اختصاص اساتید راهنما و مشاور، عدم شناخت  نیازهای داخلی جامعه در انتخاب موضوعات و عدم ارتباط رشته تخصصی تفسیر با رساله ها و پایان نامه ها بخش هایی از گلایه های فارغ التحصیلان مرکز بود.

وی افزود: همچنین غفلت از فعالیت های پژوهش محور در دروس رشته های تخصصی تفسیر، عدم تدبیر برای استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان و عدم انتشار مجلات پژوهشی نیز بخش دیگری از گلایه ها را در این کمیسیون شامل می شد.

رئیس کمیسیون «تحقیق و قرآن» همچنین به راهکارهای پیشنهادی دانش آموختگان مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآنی اشاره داشت و گفت: دخالت قطعی مرکز تفسیر در فرآیند پایان نامه ها و رساله ها، تعجیل در انتقال مسئولیت رساله ها به مرکز آموزشی تفسیر، جذب و به کارگیری اساتید سطوح عالی به عنوان اساتید هیئت علمی پاره وقت، اختصاص وقت مناسب اساتید به طلاب برای مطالعه پایان نامه ها و  لزوم مداخله مدیران مرکز در تایید و تنظیم موضوعات پایان نامه ها و رساله ها بخشی از راهکارهای اشاره شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور بر ضرورت شناسایی نیازهای جهان اسلام برای ارائه موضوع پایان نامه به طلاب تاکید کرد و گفت: همچنین یک مرکز پژوهشی و آموزشی فاخر نیازمند مجلات علمی پژوهشی، علمی ترویجی و نشریه داخلی است که خلا این مسئله در مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآنی احساس می شود. 

وی همچنین بر ضرورت حرکت در مسیر آموزش پژوهش محور تاکید کرد و گفت: تغییر سیستم آموزشی برای مشارکت هرچه بیشتر مباحث پژوهشی در آموزش، اقدام شایسته است.

رئیس کمیسیون «تحقیق و قرآن» افزود: مراکز متعدد قرآنی در حوزه و دانشگاه فعالیت دارند که پیشنهاد می شود شورای مراکز قرآنی در قم تاسیس شود تا فضای هم افزایی بیشتری صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور همچنین به انتظارات دانش آموختگان مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن اشاره داشت و گفت: معرفی فارغ التحصیلان به مراکز رسانه ای علمی پژوهشی، ایجاد مرکز تخصصی تفسیر برای توسعه رشته تخصصی تفسیر در استان ها، راه اندازی مراکز پژوهشی برای استفاده از ظرفیت طلاب جوان فارغ التحصیل، برگزاری همایش های علمی پژوهشی در رشته تفسیر با عنایت به نیازهای علمی کشور و انتشار فصلنامه های پژوهشی از دیگر انتظارات مورد اشاره بود.

وی همچنین به تاکید دانش آموختگان مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآنی در زمینه ایجاد کتابخانه تخصصی دیجیتال برای ارتقای علمی فارغ التحصیلان اشاره داشت و گفت: استفاده از ظرفیت های فارغ التحصیلان برای فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی نیز از دیگر پیشنهادهای قابل توجه در کمیسیون «تحقیق و قرآن» بود.

رئیس کمیسیون «تحقیق و قرآن» در پایان خاطرنشان کرد: مدیران مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآنی در همایش سال آینده، گزارشی از اقدامات صورت گرفته را ارائه دهند.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha