دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 366560
۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
مبانی و اصول تربیت در قرآن

حوزه/ کتاب «مبانی و اصول تربیت در قرآن» (انسان شناسی) به قلم حجت الاسلام والمسلمین علی رضایی بیرجندی به علاقه مندان مباحث تربیتی معرفی می گردد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» کتاب مذکور که در یک مقدمه و یک مدخل اصلی تدوین یافته در مقدمه آن به طرح تحقیق مشتمل بر تبیین موضوع، اهمیت و ضرورت تحقیق، سؤال اصلی تحقیق، سؤالات فرعی تحقیق، پیشینه تحقیق ویژگی ها، فرضیه تحقیق، روش تحقیق پرداخته شده است.

مدخل اصلی تحت عنوان «مبانی و اصول انسان شناسی» مشتمل بر 9 مبنا و 20 اصل می باشد که برخی از آن ها عبارتند از: فطرت توحیدی، اصل توحید محوری و عبودیت، اصل آخرت گرایی، طبیعت ترکیبی یا چند ساحتی بودن انسان، اعم از انسان شناسی زیستی و آفرینش فراطبیعی یا روح، نفس، عقل، قلب.

در قسمتی از کتاب ذیل مبنای پنجم، تفاوت های فردی می خوانیم: تفاوت هایی که مجموعه جهان را به صورت یک تابلوی کامل و زیبا درآورده، تفاوت هایی ذاتی است. قرآن این مطلب را با تمثیلی لطیف و بسیار عالی بیان کرده، قرآن به آب باران که از بالا می ریزد و تدریجاً سیل تشکیل می دهد و آب در بستر نهرها و جوی ها و رودخانه های گوناگون قرار می گیرد، مثل می زند؛ یعنی رحمت پروردگار، هیچ موجود مستعدی را محروم نمی سازد، ولی استعداد و ظرفیت موجودات هم یکسان نیست؛ استعدادها گوناگون بوده و هر ظرفی به قدری که گنجایش دارد ار رحمت خداوند لبریز می گردد.

دیگر عناوین کتاب شامل: اصول منتزع از اصل جامع نگری، اصل عدم تأثیر تفاوت های جنسیتی در تربیت، اصل توجه به نقش و تأثیر ژنتیک، اصل تأمین نیازهای مادی با آبادسازی طبیعت، اصل آسان گیری در تربیت، اصل تکلیف به قدر وسع، اصل ایجاد انگیزش، اصل سلامت خرد، اصل پرورش عقلانیت و تفکر خلاق و... می باشد.

«مبانی و اصول تربیت در قرآن» (انسان شناسی) به قلم حجت الاسلام والمسلمین علی رضایی بیرجندی در 80 صفحه منتشر شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha