شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست خبری - کنگره بین المللی جریان های تکفیری

حوزه/ بیش از ۴۰ عنوان کتاب با حدود پنج زبان زنده دنیا انتشار یافت و مجله امت واحده اسلامی به زبان های فارس و عربی تاسیس و خبرنامه مربوط به حوزه جریانات افراطی و تکفیری نیز راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی عصر امروز در نشست خبری ویژه رسانه های داخلی و خارجی دومین همایش بین المللی خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه رسانه ها نقش مهمی در انتقال پیام این همایش دارند، اظهار داشت: امیدواریم این همایش در دستیابی به اهداف خود موفق شده باشد.

وی با بیان اینکه این کنگره تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم راه اندازی شد، تصریح کرد: پس از برگزاری کنگره سال گذشته درخواست هایی مبنی بر تشکیل  دبیرخانه دائمی ارائه شد که مورد تایید دفتر مقام معظم رهبری نیز صورت گرفت و این مسئله محقق شد.  

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به اینکه در فاصله یک سال گذشته پنج نشست علمی توسط دبیرخانه در خارج از کشور برگزار شد، ابراز داشت: این نشست ها با استقبال اندیشمندان جهان اسلام مواجه شد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: همچنین سیزده نشست علمی نیز در ایران برگزار و بیش از 830 مقاله تاکنون در محورهای مربوط به همایش و کنگره تولید شد و مجموع مقالات در ده جلد منتشر شده است.

وی تصریح کرد: همچنین بیش از 40 عنوان کتاب با حدود پنج زبان زنده دنیا انتشار یافت و مجله امت واحده اسلامی به زبان های فارس و عربی تاسیس و خبرنامه مربوط به حوزه جریانات افراطی و تکفیری نیز راه اندازی شد.

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه حلقه ارتباطی خوبی در حوزه مقابله با جریان های افراطی شکل گرفته است، گفت: دبیرخانه کنگره با بیش از 2 هزار دانشمند و عالم دینی ارتباط دارد و منشورات برای شخصیت های برجسته جهان اسلام ارسال می شود. 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: دبیرخانه آمادگی دارد که آثار را در اختیار مراکز علمی و فرهنگی قرار دهد.

وی به ویژگی های همایش دوم اشاره داشت و گفت: تحقق هدف بلند همبستگی علمای اسلام در مقابله با جریانات تکفیری و افرطی برگزار شد. 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بیش از 60 نفر از اهل سنت ایران از مهمانان ویژه این همایش بودند، افزود: همچنین بیش از 25 نفر از شخصیت های جهان اسلام در همایش حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی تصریح کرد: جمع کثیری از علمای حوزه قم در سطوح مراجع تقلید و اساتید عالی مقام و طلاب و فضلا شرکت داشتند.

وی افزود: پایه گذار این همایش یک مرجع عالیقدر است و در این همایش مراجع تقلید و دفتر رهبری مشارکت داشتند و برگزاری این کنگره در قم به عنوان یکی از قطب های معرفتی پیام مهمی داشت.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: در این کنگره، مرجعیت قم گفتمان زمان حضرت آیت الله العظمی بروجردی و امام راحل را در همبستگی مذهبی بازتولید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به اینکه مسئولیت علما در این همایش مورد توجه قرار گرفت، گفت: تنوع سخنرانی ها و بیانات تحلیلی حضرت آیت الله مکارم شیرازی از این همایش یک کنگره ممتاز پدید آورد.

وی افزود: این همایش طبق برنامه ریزی صورت گرفته به سه مبحث علل و عوامل، آینده و راهکارهای مقابله با جریان های افراطی و تکفیری بررسی شد.

رئیس جامعه المصطفی افزود: عوامل گوناگونی در جهان اسلام دست به دست داده و سبب ایجاد بی راهه ای به عنوان تکفیر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه بخشی از عوامل موثر جریانات افراطی و تکفیری ریشه تاریخی دارد، گفت: عقب ماندگی جهان اسلام، استعمار و مظالمی که در قرن اخیر بر جهان اسلام تحمیل شده و فقدان مردم سالاری هایی مبتنی بر ارزش های متعالی دین موجب شده است که بخشی از جوانان ما را در جهان اسلام به سمت افراط بدون منطق درست انقلابی حرکت کنند.  

وی افزود: دشمنان دیرینه جهان اسلام در برابر گفتمان انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی تلاش کردند گسل های مذهبی و قومی را فعال کنند.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: همچنین عوامل معرفتی درون مذهبی نظیر ساده اندیشی و فقدان متودولوژی اجتهاد پویا برای تحلیل اسلام و افکار سطحی در شکل گیری جریان های تکفیری موثر بوده است.

حجت الاسلام والمسملین با اشاره به اینکه در بیانیه بر لزوم دقت بر معیار اسلام تاکید شد، گفت: باید با واقع بینی نسبت به جریان افراطی برخورد کرد و امکان مقابله های فکری و علمی و معرفتی وجود دارد.

دبیر علمی کنگره خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز افزود: در این بیانیه تاکید شد که آینده جهان اسلام باید به سمت گفتمان عقلانی، علمی، انقلابی و مردم سالارانه حرکت کند و جریانات تکفیری به وسیله علما کنترل شوند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: همچنین در این همایش بر لزوم کنترل و ارتقای رسانه در جهان اسلام، توجه به محتوای آموزشی در مدارس علمیه و ضرورت برائت از جریانات افراطی و تکفیری تاکید شد. 

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه کنگره امیدوار است شخصیت های برجسته دینی مسیر همگرایی و وحدت را دنبال کنند.

رییس جامعه المصطفی(ص) اظهارکرد: این همایش دارای ویژگی های خاصی بود؛ هدف این همایش همبستگی با علمای اسلام با جریان های افراطی و تکفیری بود؛ تنوع مذهبی در مدعوین و تنوع ملیتی آنها از جمله ویژگی های این مراسم بود؛ 60 تن از اهل سنت ایران از 10 استان به همراه 25 چهره برجسته جهان اسلام از 25 کشور و جمعی از علما از مراکز مختلف حوزه در این همایش شرکت داشتند.

وی افزود: ویژگی دیگر این همایش، سطح عالی آن است زیرا بانی این همایش یک مرجع بزرگ جهان تشیع است و دفتر رهبری نیز برای برگزاری این مراسم عنایت داشتند؛ قم یک شهر تقریبی است زیرا همیشه بزرگان این حوزه بر لزوم وحدت جهان اسلام تاکید داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی گفت: مرجعیت قم، در این همایش این گفتمان را بازتولید کرده و به جهان عرضه کردند؛ این همایش در پرتو مرجعیت برگزار شد؛ ویژگی دیگر این همایش تکیه بر عرصه اندیشه و اخلاق و معرفت بود.

وی بیان کرد: دیگر ویژگی این همایش، تنوع سخنرانی ها، میزگرد و بیانات تحلیلی آیت الله العظمی مکارم شیرازی بود و این تنوع سخنرانان و تکیه برابعاد علمی و معرفتی از این همایش یک همایش ممتاز را ایجاد کرد.

رئیس جامعه المصطفی اظهارکرد: این همایش، طبق برنامه ریزی که شده بود، به سه مبحث اساسی پرداخت؛ نخست علل پیدایش جریان های تکفیری، دوم، آینده این جریانات و سناریوهای گوناگونی که در این زمینه متصور است و سوم، راهکارهایی که برای برون رفت از این بحران ها باید اتخاذ شود.

وی افزود: در بخش علل و عوامل بر این امر تاکید شد که عوامل گوناگونی دست به دست هم داده است که در سالهای اخیر به یک بیراهه ای به نام تکفیر دچار شویم.

وی گفت: عقب ماندگی های جهان استکبار، تحمیل هایی که برجهان اسلام انجام شده است، فقدان مردمسالاری های مبتنی بر ارزش های دینی و.. از جمله عوامل رشد گروه های تکفیری است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی بیان کرد: دشمنان جهان اسلام بر علیه گفتمان انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی تلاش کردند که گسل های مردمی و قومی را تقویت کنند؛ این گسل ها، در گذشته سوابقی داشته است ولی این گسست ها امروزه به دست غربی ها دامن زده شده است؛ ساده اندیشی ها و کج اندیشی ها، فقدان متدلوژی مرتبط با اسلام از جمله عوامل محرک افزایش گروه های تکفیری است.

رئیس جامعه المصطفی  اظهارکرد: اسلام برای اینکه کسی را به کفر متهم کند شرایطی را تعیین کرده است که به هر دلیلی نمی توان کسی را به این امر متهم کرد؛ این کنگره به دنبال این مساله بود که کسی نباید بی دلیل کسی را به کفر متهم کند.

وی افزود: آینده جهان اسلام باید به سمت نگاه اسلامی و ارزش مدارانه و انقلابی و حکیمانه و تمدن ساز حرکت کند و این همایش بر این مساله تاکید داشت؛ تاکید بر اصلاح نظام آموزشی، کنترل وارتقای رسانه، محکوم کردن افراط، تاکید بر منطق همگرایانه و... از جمله مباحثی بود که در این همایش مطرح شد.

وی گفت: برگزاری این کنگره برای گشودن درهایی به روی جهان اسلام است که تجربه همگرایی ملی و مذهبی ایران را درک کنند و از آن الگو بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی اعرافی بیان کرد: نشست ها و ارتباطات دبیرخانه با حلقه های مرتبط در جهان اسلام در این زمینه ادامه خواهد یافت؛ دبیرخانه در صدد حوزه ارتباطی خود به جهان اسلام است.

رییس جامعه المصطفی  اظهارکرد: در همین همایش، تنوع سلایق و گرایش ها وجود داشت و علمایی حضور داشند که تمام منطقه ما را در همه مباحث قبول نداشتند، ولی در این مساله با ما احساس درد داشتند و سخن ما را نیز در کل قبول داشتند؛ اگر همفکران خود را همیشه در کنار خود نداشته باشیم ممکن است در آینده همین همفکران از دست بروند.

 

 

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha