سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: شهید صدر با نگاشتن کتاب «سیاستنا» به تبیین نظام سیاسی اسلام پرداخت و مفهوم حکومت و نظام مورد پذیرش اسلام را در قالب تفکر امروزی برای نسل جدید معرفی و تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله محسن اراکی، پیش از ظهر امروز در جشنواره شهید صدر(تجلیل از طلاب ممتاز)، در حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، با اشاره به نقش علمای شیعه در رشد روزافزون حوزه های علمیه گفت: قطعا ما در قرن اخیر به سطحی بالایی از رشد علمی، معنوی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رسیده ایم و اگر این آمادگی و شایستگی نبود حوزه های علمیه نیز توانایی مدیریت جامعه شیعی را پیدا نمی کرد.

*همراهی علما با امام خمینی(ره)

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که علمای بسیاری در حرکت عظیم فرهنگی و سیاسی، امام خمینی(ره) را همراهمی کردند که از برجسته ترین علمای تاثیر گذار شهید صدر بودند، ابراز داشت: شهید صدر توانست جامعیت تفکر اسلامی را به نمایش بگذارد، یعنی جامعیت اسلام در پاسخ گویی به نیازها مردم عصر حاضر که البته پاسخگویی به نیازهای مردم بخشی از کارکرد های اسلام است.

*اکتشاف نظام اقتصاد اسلامی

وی ادامه داد: شهید صدر با نگاشتن کتاب «سیاستنا» به تبیین نظام سیاسی اسلام پرداخت و مفهوم حکومت و نظام مورد پذیرش اسلام را در قالب تفکر امروزی و برای نسل جدید معرفی و تبیین کرد، ایشان همچنین با تالیف کتاب «اقتصادنا» با نگاهی اسلامی به مسائل اقتصادی و مالی پرداخته که اثر علمی بزرگی در نوع خود به شمار می رود.

آیت الله اراکی خاطر نشان کرد: از دیگر امتیازات بزرگ شهید صدر این بود که روش اکتشاف نظام اقتصاد اسلامی را به جامعه علمی و حوزوی آن زمان ارائه و خود نیز مجری آن بودند، و لذا لازم است حوزه های علمیه علاوه بر ارائه محتوای فقهی نسبت به ارائه فقه نظام و حکومت نیز همت گمارند تا پاسخگوی نیازهای مردم و حکومت اسلامی باشد.

*اطاعت از ولی فقیه اطاعت از امام زمان(عج) است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با بیان اینکه زمینه سازی برای تشکیل حکومت جهانی مهدوی یکی از اولیات دین و از مهترین رسالت های علما و حوزه های علمیه می باشد، عنوان کرد: براساس روایات، تحت ولایت و حکومت غیر خدا بودن شرک است و در دوران غیبت نیز ولی فقیه جامع الشرائط، در جامعه اسلامی ولایت و حکومت دارد و اطاعت از او همچون اطاعت از امام زمان(عج) لازم است.

انتهای پیام

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha