شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میراحمدرضا حاجتی

حوزه/اگرچه ما نمی‌توانیم به مقام حضرت ابراهیم(ع) برسیم، اما می‌توانیم ابراهیم گونه بوده و با دعا و عبادت پروردگار متعال در خط ابراهیمی که امام علی(ع) نسبت به آن می‌فرمایند «افتخار می‌کنیم که ما آل ابراهیم هستیم»، حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر احمدرضا حاجتی، در ادامه سلسله مباحث اخلاقی، بابیان این‌که دعا بزرگ‌ ترین سلاح انسان است، اظهارداشت: گرفتاری و مشکلات زندگی، زمینه ارتباط انسان با خالق را برقرار می‌کند، لذا هرگاه مشکل و گرفتاری در زندگانی ایجاد شد، بنا به آیه شریفه «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» از خدا طلب یاری کنیم و خدا استجاب می‌کند.

استاد حوزه علمیه خوزستان، در ادامه با اشاره به عاقبت کبر کنندگان نسبت به خداوند، گفت: با دقت در آیه 60 سوره غافر درمی ابیم که «إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ» كساني كه از عبادت خدا تكبر مي‏ورزند به ‌زودی با ذلت وارد دوزخ مي‏شوند؛ پس رمز ورود انسان به بهشت، عبادت یا همان دعاست و شرط جهنمی شدن او نیز کبر و دوری از عبادت معبود یکتاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، در بخش دیگری از سخنان خود، به آیه 125 سوره نساء مبنی بر «واتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا...» اشاره کرد و بابیان این‌که حضرت ابراهیم(ع) الگوی به تمام معنای عبودیت و بندگی است اظهارداشت: خداوند سبحان به ما دستور داده که حضرت ابراهیم(ع) را الگوی خود قرار داده و آن گونه که ابراهیم حرکت کرده، ما نیز حرکت کنیم.

امام‌جمعه موقت اهواز، پیروی از الگوی ابراهیمی و خط سیر ابراهیمی را رمز موفقیت انسان دانست و اذعان داشت: الگویی که خداوند سبحان به انسان معرفی کرده، بدان دلیل است که حضرت ابراهیم(ع) فرد عابد و صابری بوده و ما نیز می‌بایست برای رسیدن به کمالات اخروی، از خط سیر ابراهیمی پیروی کنیم.

امام جمعه موقت اهواز، با طرح این سؤال که «چرا خداوند ابراهیم را به مقام شیخ الأنبیائی رساند؟ و چرا خداوند سبحان در آیه 120سوره نحل (إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا) از لفظ "امت" برای حضرت ابراهیم استفاده کرده است؟» گفت: مهمترین پاسخ علت این پرسش را در آیه 114 سوره توبه می‌خوانیم که خداوند سبحان می‌فرماید «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَأَوَّاهٌ حَلِيمٌ»؛ که در تفاسیر از «حَلِيم» به معنای صبر و بردار و انسانی که در مقابل زجرها و شکنجه‌ها و نواقص نمی‌شکند، یاد کرده و از «أَوَّاهٌ» لفظ بسیار دعا کننده را استخراج نموده‌اند، پس پروردگار عالمیان به همین علت ابراهیم را الگو و به تنهایی یک امت خطاب کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، در پایان سخنان خود، بابیان این‌که انسانی که اهل دعا باشد، ابراهیمی بوده و ابراهیمی عمل کرده، اظهار داشت: اگرچه ما نمی‌توانیم به مقام حضرت ابراهیم(ع) برسیم، اما می‌توانیم ابراهیم گونه بوده و با دعا و عبادت پروردگار متعال در خط ابراهیمی که امام علی(ع) نسبت به آن می‌فرمایند «افتخار می‌کنیم که ما آل ابراهیم هستیم»، حرکت کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha