یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام روح الله کرمی نیا- حوزه اسلام آباد غرب

حوزه / مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) اسلام آباد غرب گفت: زكات فطره علاوه بر آن كه باعث تمام بودن روزه است، نقصان زكات مال را نيز جبران مى‏ كند

حجت الاسلام روح الله کرمی نیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه عنوان داشت: عید فطر بازگشت به فطرت و ذات الهی خود است یعنی اینک ه اشرف مخلوقات هستی بر روی وجدان خود پانگذارد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) اسلام آباد غرب تصریح کرد: عید فطر زمانی رخ می دهد که انسان به ندای خداوند متعال لبیک گوید و به اصل خویش که پروردگار و ائمه اطهار علیهم السلام است برگردد و توجه ویژه داشته باشد.

وی با اشاره به آداب عید فطر اظهار داشت: ائمه اطهار علیهم السلام شب عید فطر را با نماز به پا می داشتند و به شب زنده داری، دعا و مناجات مشغول بودند، زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) نیز سفارش شده است.

این استاد حوزه علمیه ابراز داشت: از جمله آداب شب و روز عيد فطر، غسل است و وقت غسل شب عيد، از اول مغرب تا اذان صبح است گرچه انجام آن در ابتداى شب بهتر است و وقت غسل روز عيد، از اذان صبح تا غروب آفتاب است البته بهتر است آن را پيش از نماز عيد به جا آورد و اگر از ظهر تا غروب بجا آورد، احتياط واجب آن است كه به قصد رجاء انجام دهد. 

این محقق حوزوی گفت: همچنان كه تمام بودن نماز به صلوات بر پيامبر و آل اوست و بدون صلوات نماز ناتمام است، تمام بودن روزه نيز به پرداخت زكات فطره است.

حجت الاسلام کرمی نیا تصریح کرد: زكات فطره، علاوه بر آنكه باعث تمام بودن روزه است، نقصان زكات مال را نيز جبران مى‏كند، امام على (ع) فرمود: مَنْ اَدّى زَكاةَ الْفِطْرَةِ اَتَمَّ  اللّهُ بِها ما نَقَصَ مِنْ زَكاةِ مالِهِ :كسى كه زكات فطره پرداخت كند، خداوند به وسيله آن، نقصان در زكات مالش را جبران مى‏كند

مدیر مدرسه اسلام امام خمینی (ره) اسلام آباد غرب در ادامه افزود: به پاس امداد الهى و يارى رساندن او در پيروزى بر ديو نفس و برخوردارى از نعمت هدايت و سرمايه معنويت، بايد ولى نعمت را بزرگ داشت و او را تكبير گفت، بعد از نماز مغرب و عشاى شب عيد، پس از نماز صبح و ظهر و عصر روز عيد و نيز پس از نماز عيد فطر مستحب است چنين تكبير بگويند اللّه اكبر، اللّه اكبر، لا اله الا اللّه واللّه اكبر، اللّه اكبر وللّه الحمد، اللّه اكبر على ما هدانا. 

وی بیان داشت: حقیقت آن است که مشکل اساسی انسان، عدم شناخت جایگاه خویش است، اگر انسان بداند که کیست و هدف از خلقت او چه بوده، به طور قطع در نگرش خود مبنی بر چگونه زیستن و چگونه بودن، تغییر اساسی خواهد داد، انسان اگر بداند که جانشین خداوند است، مقام خود را بهتر درک می‌نماید: «وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً؛ و زمانی که پروردگار تو به فرشتگان گفت: من در زمین، جانشینی خواهم گماشت».

وی اظهار داشت: انسان همیشه در معرض لغزش‌ها است چرا که نفس اماره او را به سوی گناه دعوت می‌کند لذا همواره باید به محاسبه نفس و مراقبت از خود پرداخت.

حجت الاسلام کرمی نیا عنوانداشت: اراده قوی، انسان را به مدارج و کمالات بلند می‌رساند و همه کمبودها و نارسایی‌ها و ضعف‌ها را جبران می‌کند، نکته مهم در تقویت اراده، معرفت و شناخت به خود و هستی است.

این استاد حوزه علمیه در پایان با اشاره به لزوم تقویت باورهای دینی در انسان بیان داشت: شرط رسیدن به ایمان کامل و افزایش بینش و باور دینی در وجود انسان، پاکی روح و نفس آدمی از گناه و معصیت اس یاد خدا و باور به وجود او، باعث تقویت روح می شود، کلید سازندگی و سعادت‌ مندی و مایه زدودن زنگارها و شفای دل‌ها و حفاظت در مقابل لغزش‌ها می‌باشد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha