شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله سیداحمد خاتمی در جمع خبرنگاران در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری گفت: به اعتراف اکثریت نخبگان جامعه، بزرگی که بتواند کشور را به این خوبی اداره کند جز مقام معظم رهبری نیست؛ در شرایط کنونی لباس رهبری بر قامت ایشان زیبنده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  آیت الله سیداحمد خاتمی  پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران که در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به برگزاری اولین جلسه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، گفت: پس از تعیین هیئت رئیسه دوره پنجم، مقرر شد، هر ماه یک جلسه دراین زمینه برگزار شود که اولین جلسه آن نیز 31تیرماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: موضوع اصلی این جلسه، در واقع چیزی است که قانون در اختیار خبرگان قرارداده است؛ همچنین در این جلسه به اجرایی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار اخیر پس از انتخاب هیئت رئیسه پرداخته می شود و راه های اجرایی کردن آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه  گفت: در این جلسه مصوب شد که بین دو اجلاس، روسای کمیسیونها، علاوه بر هیئت رئیسه و پنج نفر از اعضای خبرگان به انتخاب هیئت رئیسه یک اجلاس بین دو اجلاس برگزار کنند؛ اعضای این جلسه، متشکل از هیئت رئیسه و پنج نفر از اعضای خبرگان و روسای کمیسیونها خواهند بود و مصوب شد که این پنج نفر، اعضای ثابتی نباشند و به تناوب در هر اجلاسی با این سطح این پنج نفر دعوت شوند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در خصوص ثمرات این اجلاس گفت: اجلاس بین دو اجلاس، سبب فعال شدن کمیسیون‌ها خواهد شد و هم اینکه باعث می شود تا خبرگان بیشتر در جریان مسایلی باشند که باید در آن خصوص موضع داشته باشند؛اولین اجلاس مجلس خبرگان در دوره جدید در 23 و 24آذرماه تشکیل خواهد شد و در 25 آذر دیدار مقام معظم رهبری و زیارت مرقد امام راحل انجام میشود.

وی با ذکر این مطلب که اجلاس‌های خبرگان همیشه در شهریور و اسفند برگزار میشود، تصریح کرد: به دلیل اینکه این دوره اولین برنامه در خرداد برگزار شد، مقرر شد که تا پایان سال همین اجلاس استمرار داشته باشد و سپس روال همین‌گونه خواهد بود که در شهریور و اسفند نیز به صورت عادی و بر اساس آیین نامه‌های جاری می‌توان جلسات فوق‌العاده تشکیل داد.

وظایف خبرگان تنها در اجلاس خبرگان خلاصه نمی شود

آیت الله خاتمی اظهارکرد: وظایف خبرگان تنها در اجلاس خبرگان خلاصه نمی شود، زیرا کمیسیونهای مختلفی در حال فعالیت هستند؛ در همین زمینه در دوره قبل، کمیسیون اصل 107 و 109 قانون اساسی 9 جلسه، کمیسیون راههای پاسداری و حراست از ولایت فقیه 42 جلسه، کمیسیون اداری و مالی 11 جلسه ،کمیسیون آییننامه و موضوع 108قانون اساسی 24 جلسه، کمیسیون سیاسی-اجتماعی 62 جلسه و کمیسیون تحقیق60 جلسه برگزار کرده است.

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انگیزه و فعالیت بیشتر در دوره پنجم گفت: 30 نفر از اعضای خبرگان از اعضای جدید این مجلس هستند، یعنی یا برای اولین بار وارد این مجلس شدهاند یا در دوره قبلی حضور نداشتند؛ البته رهبر انقلاب از حضور مجتهدان جوان در مجلس ابراز خرسندی کردند که قطعا حضور جوانان در کنار کامل مردان فقیه، این تشکیلات را کاراتر از گذشته خواهد کرد.

وی اولین اقدام مجلس خبرگان دوره پنجم را سامان دهی آیین نامه انتخابات دانست و گفت: این آیین نامه باید تغییر یابد؛ در این زمینه باید یک کف علمی در این زمینه در نظر گرفته شود؛ در این انتخابات برخی برای ثبت نام وارد شدند برای مجلس شورای اسلامی بیان کردند که چون لیسانس ندارند برای خبرگان ثبت نام کردند.

آیت الله خاتمی مساله سن را از موضوعاتی دانست که باید در خصوص آن قوانینی تنظیم شود و گفت: تمام قوانین مرتبط به خبرگان را همین مجلس تنظیم خواهند کرد.

اعضای خبرگان از عمق جان پایبند به مبانی انقلاب هستند

وی در خصوص مسایل پیش از انتخابات خبرگان نیز تصریح کرد: نگاه ما باید به آینده و پیش رو باشد ولی آنچه اکنون وجود دارد و در آینده نیز خواهد بود، مجلس خبرگان دوره پنجم همچون چهاردوره گذشته، انقلابی هستند و از عمق جان پایبند به مبانی انقلاب هستند و همانگونه که امام راحل فرمودند که مجلس خبرگان در راستای تقویت رهبری این حقیقت امروز در این مجلس قابل مشاهده است.

آیت الله خاتمی با ذکر این مطلب که در مجلس خبرگان رهبری یک نفر را نیز نمیشناسیم که رودروی ولایت فقیه و ولی فقیه باشد، اظهارکرد: خوشبختانه همگان در راستای تقویت ولایت فقیه و همراهی با ولی فقیه همزبان هستند و آنچه روی داد نیز از سر همدلی و خردورزی بود؛ ولی در انتخاب هیئت رئیسه تنها بر اساس ضوابط و خردورزی عمل شد تا انتخاب صحیحی صورت گیرد.

مجلس قانونی جای ابراز عواطف نیست

امام جمعه موقت تهران  افزود: مجلس قانونی جای ابراز عواطف نیست؛ همین گونه که آیتالله مشکینی به عنوان رئیس این مجلس انتخاب میشد این جریان هنوز نیز با جریان خردورزانه همراه است؛ نطق‌های پیش از دستور نقدها و مطالباتی مطرح می‌شوند که از سوی هیئت رییسه پیگیری می‌شود و نتیجه آن به شخصیتی که ایراد نطق داشته است، بیان می‌کند.

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در خصوص مسایل سیاسی، کمیسیون سیاسی و اجتماعی وجود دارد که یک ماه پیش از برگزاری اجلاس مسایلی سیاسی مرتبط به خبرگان مطرح میشود و اولویت‌ها و اشخاص صاحب نظر در این زمینه مشخص میشوند؛ بر اساس قانون هر ساله به ازای هر یک میلیون یک نفر اضافه میشد ولی این پذیرش نیازمند تصویب مجلس خبرگان بود.

وی افزود: پس از بحث و تاملی که در این زمینه مطرح شد، این مساله به اجلاس رسمی کشیده شد که اضافه کردن کردن اعضای مجلس پذیرفته شود یا خیر که این مجلس رای دادند که این سقف حفظ شود و یک عضو اضافه که در خصوص استان البرز بود وارد مجلس شود؛ خبرگان مصوب کرد که استان البرز دو نماینده داشته باشد و خبرگان تهران، 16 نفر باشند.

آیت الله خاتمی با ذکر این مطلب که مجلس خبرگان رهبری 87 نفر خواهند ماند، بیان کرد: استدلالی که مطرح شد آن بود که مجالس مشابه این چنینی که در دنیا نیز 20 مجلس این چنینی وجود دارد، با تعداد ثابت اداره میشود.

وی با اشاره به فعالیت های این مجلس در زمینه پاسداری از ولایت فقیه گغت: این پاسداری، تنها مرتبط به نهاد خبرگان نیست بلکه تمام کسانی که دلداده نظام اسلامی هستند می‌دانند که مساله ولایت فقیه یکی از چهار رکن اصلی کشور است که حتی در بازنگری قانون اساسی نیز چنین تدبیر شده است که حق تغییر آن وجود ندارد؛ این چهار رکن عبارت از اسلامیت و جمهوریت نظام ولایت فقیه و مذهب رسمی است که تبعیت از ولایت فقیه به عنوان یک قانون مطرح است زیرا ولایت فقیه تنها یک تئوری نیست بلکه یک قانون است.

عضو جامعه مدرسین حوزه خاطرنشان کرد: این وظیفه همه کسانی است که به نظام اسلامی علاقهمند هستند؛ البته مجلس خبرگان نیز در این رابطه وظایف خود را انجام می‌دهد؛ در همین راستا مجله حکومت اسلامی که خبرگان رهبری منتشر می کند، منبعی برای معرفی نظام اسلامی و ولایت فقیه است که تا کنون 77 شماره از این مجله منتشر شده است که این مساله یک فعالیت ارزشمند است که این مجله به عنوان یکی از مجلات فاخر تخصصی در عرصه حکومت اسلامی و ولایت فقیه مطرح است.

آیت الله خاتمی با اشاره به درس ولایت فقیه در حوزه گفت: مساله ولایت فقیه به عنوان یکی از پایه‌های اصلی نظام در کتب درسی و آموزشگاه‌های ما مطرح شود.

وی در خصوص ارتباط این مجلس با مراجع عظام تقلید نیز تصریح کرد: هر زمانی که یکی از مراجع عظام تقلید نظر خاصی در خصوص فعالیت این مجلس داشته اند از این نظرات استفاده و پیگیری میشود؛ دیدگاه اعضای مجلس خبرگان رهبری در خصوص مراجع آن است که مراجع عظام تقلید، رکن نظام اسلامی هستند؛ این دیدارها به صورت جمعی نبوده است و یک جهت آن، آن است که مجلس خبرگان در تهران برگزار می‌شود و مراجع عظام در قم تشریف دارند ولی اعضای این مجلس با مراجع، در تماس مستقیم هستند.

این استاد حوزه  با اشاره به این مطلب که مقام معظم رهبری بر بزرگداشت حریم مرجعیت تاکید دارند گفت: در سفر گذشته‌ای که ایشان به قم تشریف آوردند چندین مرتبه به شورای عالی و جامعه مدرسین تاکید کردند که حریم مرجعیت حریمی پاسداشتنی است و حتی در انتصاب مدیر جدید حوزه که امروز روز معارفه ایشان است باز نیز بر پاسداشت حریم مرجعیت تاکید داشتند.

مقام معظم رهبری همیشه با آغوش باز از نظارت استقبال کردهاند

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان در پاسخ به این سوال که وظیفه نظارتی مجلس خبرگان نسبت به ولی فقیه چگونه اعمال می شود، نیز بیان کرد: آنچه در خصوص مجلس خبرگان در قانون اساسی بیان شده است، واژه مراقبت از ولایت فقیه شده نه نظارت بر ولی فقیه؛ با توجه به عظمتی که امام راحل داشتند قانونگذار متعرض به نظارت بر رهبری ایشان نشده است، زیرا اگر متعرض به نظارت میشد باید راهکارهای آن را نیز بیان میکرد؛ پس قانون اساسی این واژه را مطرح نکرده است، ولی مقام معظم رهبری همیشه با آغوش باز از نظارت استقبال کردهاند که این مساله از اوایل دوره سوم مجلس خبرگان نیز از سوی ایشان مطرح شده بود؛ کمیسیون تحقیق در حقیقت ارزیابی و رصد را انجام میدهد که اگر مساله ای در اختیارات رهبری است و در این عرصه کمتر کار شده است این بحث را رصد و بیان میکند.

نظارت به معنی مچ گیری نیست

وی با ذکر این مطلب که آغوش کمسیون تحقیق به روی همه نظرات در خصوص فعالیت های مجلس خبرگان در این زمینه باز است اظهارکرد: باید این مطلب را در جامعه فرهنگ سازی کنیم که نظارت به معنی مچ گیری نیست؛ برخی گمان می کنند که ناظر باید به شکل مداوم، مچ‌گیری کند که این تفسیر نامناسبت از نظارت است؛ ناظر باید صحنه را ببیند و درست را تایید و نادرست را نیز گزارش کند؛ این رصد همیشه انجام می شود ولی باید گفت که نقاط قوت به حدی است که چشم پوشی از این نقاط قوت نوعی جفا محسوب می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: امروز به صراحت میگوییم که به اعتراف اکثریت نخبگان جامعه، بزرگی که بتواند کشور را به این خوبی اداره کند جز مقام معظم رهبری نیست؛ در شرایط کنونی لباس رهبری بر قامت ایشان زیبنده است.

آیت الله خاتمی بیان کرد: افرادی که به خیال خودشان نقدهایی مطرح می شود، نقدهای خود را با پاسخ ببینند؛ این گونه نیست که اگر نقدی در ذهن هر کسی بود، نقد کاملی باشد، بلکه باید پاسخ‌ها را نیز دنبال کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha