یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام سید کاظم مدرسی یزد

عضو حوزه علمیه یزد گفت: علم و دین دو بال موفقیت طلاب در زندگی است که باید طلاب به آن اهتمام داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم مدرسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، با تسلیت ایام شهادت بزرگ پرچمدار مکتب تشیّع به دوستداران فرهنگ امامت و ولایت اظهار کرد : شخصیت امام جعفرصادق(علیه السلام) از ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی برجسته است و در بین ائمه اطهار(علیمهم السلام) بیشترین آثار و احادیثی که به دست ما رسیده، از این امام بزرگوار است.

وی یکی از عوامل ثبت حدیث در زمان امام ششم شیعیان را فضای باز سیاسی در دوران آن امام همام دانست و افزود : تا سال 100 هجری قمری کسی جرأت نقل و کتابت حدیث را نداشت زیرا از سوی حکومت مورد بازخواست قرار می گرفت ولی از این تاریخ  به بعد با روی کارآمدن عمربن عبدالعزیز رفع منع کتابت حدیث صورت گرفت .

وی تصریح کرد : پس از تلاش های امام باقر(ع) امام پنجم شیعیان، جوّ شکسته شد و در زمان فرزند ایشان یعنی امام صادق(ع) تقریبا دوران نقل حدیث و ابتدای گزاره حدیث ایجاد شد و حضرت فرصت را مغتنم شمردند و به نشر احادیث و سخنان پیغمبر و نشر دیدگاههای خود پرداختند.

عضو شورای عالی حوزه یزد داد: دوران امامت امام صادق(ع) با دوران افول بنی امیه و روی کار آمدن بنی عباس همراه شد که در این دوران فترت، امام صادق(ع) توانست در زمینه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و بیشتر علمی به گسترش شیعه بپردازد بنابراین ایشان رییس مذهب تشیع نام گرفت و این امام همام بزرگ پرچمدار نشر احادیث در قالب مکتب اهل بیت علیهم السلام بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی در پاسخ به این سؤال که در عصر حاضر چگونه می توان از سیره و روش امام صادق(ع) الگوبرداری کرد؛ گفت : امام صادق(ع) در زمان خود دو بال علم و دین را تقویت کردند و امروز نظام اسلامی ما به هر دو بال علم و دین نیازمند  است.

وی یکی دیگر از شاخصه های دوران امامت امام صادق(ع) را نفی طاغوت زمان و دوری از ظلم ستمگران و طاغوتیان زمان دانست و افزود: اگر نسل امروز بخواهد از زندگی ایشان پیروی کند، می بایست از ظلم و ستم ستمگران و طاغوت های زمان دوری کند.

این کارشناس دینی یکی دیگر از اقدامات تاریخی و سرنوشت ساز امام صادق(ع) را در دوران امامت، تربیت شاگردان بسیار و برپایی مناظرات علمی عنوان کرد و افزود : تعداد شاگردان ایشان چهار هزار نفر ذکر شده است که به مروز زمان با مدیریت علمی حضرت به مدارج بالای علمی رسیدند و اکثر شاگردان ایشان از جمله میثم تمار علاوه بر شاغل بودن در بازارو داشتن کسب و کار به تحصیل علم نیز می پرداختند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha