چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام صادقی واعظ

حوزه/ شاخص و ممتاز بودن حضرت معصومه(س) فقط به دلیل دختر، خواهر و عمه امام معصوم(ع) بودن نیست؛ بلکه تلاش و کوشش ایشان در طول عمر علاوه بر انتسابی که به اهل بیت(ع) دارند، حضرت را به این مقام و عظمت می رساند.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا صادقی واعظ در گفتگو با خبرگزاری«حوزه» به تبیین جایگاه و عظمت حضرت معصومه(س) پرداخت و اظهار داشت: در میان تمام بانوان اهل بیت(ع)، فقط حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س) زیارتنامه از جانب امام معصوم(ع) دارند.

وی تصریح کرد: در میان امامزادگان نیز، بعد از قمر بنی هاشم که زیارت نامه ایشان یادگار ارزشمند امام صادق(ع) است، زیارتنامه حضرت معصومه(س) یادگار امام رضا(ع) می باشد.

*عظمت و جایگاه رفیع حضرت معصومه(س)

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عظمت و جایگاه رفیع حضرت معصومه(س) را باید در فرازهای زیارت حضرت جستجو کرد، ابراز داشت: امام رضا(ع) عبارت مهمی در این زیارت با عنوان «يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ» آورده اند و بدین معناست که از حضرت معصومه(س) درخواست شفاعت در مورد بهشت در روز قیامت می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ با اشاره به اینکه در لسان روایات شفاعت دو گونه است، تصریح کرد:  یک شفاعت درباره بهشت و جهنم و دیگری در میان بهشتیان و مراتب و مقام هایی که در بهشت به آنها عنایت می شود، می باشد.

وی در پاسخ این پرسش که چرا همان درخواستی که از امام معصوم(ع) داریم و در زیارت عاشورا از امام حسین(ع) می کنیم، از حضرت معصومه(س) مطرح می کنیم، گفت: بلافاصله امام هشتم در ادامه دعا پاسخ می دهند «فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ».

این استاد حوزه با اشاره به مفهوم «فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ»، گفت: حضرت معصومه(س) در نزد خداوند مقام رفیع و والایی دارند که اگر شفاعت کنند، این شفاعت مورد پذیرش ذات اقدس الهی قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ در ادامه با اشاره به اینکه امام کاظم(ع) فرزندان متعددی داشتند و به کثرت اولاد مشهور هستند، گفت: مرحوم شیخ عباس قمی هنگامی که نام فرزندان ایشان را بیان می کند به حضرت معصومه(س) که می رسد، می نویسد «اشرف، افضل، سیده جلیله معظمه فاطمه ملقب به معصومه(س)».

*چرا حضرت معصومه(س) ممتاز است؟

وی با بیان اینکه شاخص و ممتاز بودن حضرت معصومه(س) فقط به دلیل دختر، خواهر و عمه امام معصوم(ع) بودن نیست، ابراز داشت: تلاش و کوشش ایشان در طول عمر علاوه بر انتسابی که به اهل بیت(ع) دارند، حضرت را به این مقام و عظمت می رساند. 

*ویژگی های کریمه اهل بیت(ع)

این استاد حوزه، یکی از ویژگی های شاخص حضرت معصومه(س) را مقام علمی والا و راوی حدیث بودن آن حضرت عنوان کرد و گفت: براساس روایات هنگامی که امام کاظم(ع)، بر مقام علمی حضرت معصومه(س) صحه گذاشتند و عظمت حضرت را در پاسخگویی به سوالات شیعیان قم مشاهده کردند، سه مرتبه فرمودند«فداها ابوها»؛ این عبارت را فقط رسول خدا(ص) خطاب به حضرت زهرا(س) می فرمودند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ دومین ویژگی شاخص حضرت معصومه(س) را مقام عبودیت و بندگی ایشان دانست و ابراز داشت: حضرت این عظمت و جایگاه رفیع را بخاطر ارتباط عمیقی که با خداوند برقرار کردند، به دست آوردند.

وی افزود: یکی از یادگارهای حضرت معصومه(س) در اقامت چند روزه در  قم، بیت النور است که محل عبادت حضرت معصومه(س) می باشد.

این استاد حوزه علمیه افزود: حضرت معصومه(س) در شرایطی که در حال هجرت از مدینه بوده و از برادر جدا شدند، در چند فرسخی قم برای کاروان ایشان درگیری صورت گرفته که برادرها و برادرزاده های ایشان را به خاک و خون کشیده اند و بر این اساس آنچه که باعث آرامش حضرت می شده، یاد و نام خدا بوده است؛ به همین دلیل این مدتی که در قم حضور داشتند، مشغول به عبادت و انس با خداوند بودند.

*ولایتمداری، ویژگی بارز حضرت فاطمه معصومه(س)

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ یکی دیگر از ویژگی های حضرت معصومه(س) را ولایتمداری عنوان کرد و گفت: با نگاه اجمالی به تاریخ مشاهده می کنیم که همیشه در کنار اولیای خدا، زنان، مکمل قیام و مسیری بودند که اولیاء الله آغاز کرده اند؛ حضرت خدیجه(س) در کنار پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) در کنار امیرالمومنین(ع)، حضرت زینب(س) در کنار امام حسین(ع) و حضرت معصومه(س) در کنار امام رضا(ع) به مجاهدت و دفاع از ولایت پرداخته اند.

وی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) کاری زینبی و فاطمی کرده اند، گفت: هنگامی که علی بن موسی الرضا(ع) در ظاهر به خراسان برای ولایت عهدی فراخوانده می شوند، حضرت را در یک بایکوت خبری به ایران می آورند؛ مأمون به رجاء بن ابی ضحاک دستور داد حضرت رضا(ع) از هیچ شهر شیعه نشینی عبور نکند.

کارشناس علوم دینی تصریح کرد: حتی حدیث سلسله الذهب داخل شهر نیشابور نیست؛ بلکه در حاشیه این شهر و بعد از آنکه مردم به استقبال ایشان آمدند، بیان شده است.

*دلیل حرکت حضرت معصومه(س) از مدینه

این خطیب حوزوی افزود: حضرت معصومه(س) در چنین شرایطی، بعد از یک سال به ظاهر برای دلتنگی و دیدار برادر؛ اما در باطن، کاروانی برای دفاع از ولایت و امام زمان خود تشکیل می دهند و به هر شهر و دیاری که وارد می شوند از ظلم مأمون و خاندان عباسی و از مظلومیت حضرت سخن می گویند که در شهرهای موافق خاندان عباسی با ایشان برخورد می شود و عزیزان ایشان را به شهادت می رسانند تا در نزدیک قم که آن حادثه رخ می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ تصریح کرد: حضرت معصومه(س) عمر و جان خود را به عنوان مهم ترین سرمایه انسان در راه ولایت قرار می دهند و در این مسیر از دنیا می روند.

وی چهارمین ویژگی حضرت معصومه(س) را مقام شفاعت عالم گیر ایشان عنوان کرد و گفت: شفاعت از اعتقادات مهم شیعیان می باشد که در قرآن کریم نیز درباره آن، 28 آیه آمده است؛ البته این شفاعت مشروط به مسائلی می باشد که در روایات و قرآن بیان شده است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شفاعتی که حضرت معصومه(س) دارند، همان شفاعت ائمه معصومین(ع) است، ابراز داشت: امام صادق(ع) پیش از آنکه حضرت معصومه(س) به دنیا بیایند، فرمودند: «به زودی پاره تنم دختر موسی(ع) در قم دفن می شود که به شفاعتش نه فقط زائرینش و قمی ها و ایرانیان، بلکه تمام شیعیان ما وارد بهشت می شوند».

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ با اشاره به اینکه براساس بیان کتاب کامل الزیارات، ثواب زیارت حضرت معصومه(س) مطلق است، اظهار داشت: امام رضا(ع) می فرمایند: هر شخصی با معرفت به زیارت حضرت معصومه(س) بیاید، بهشت بر او واجب می شود؛ امام جواد(ع) نیز می فرماید كسى كه عمه ام را در قم زيارت كند پاداش او بهشت است.

*وجوب بهشت برای زائر حضرت معصومه(س) بالاترین پاداشت است

وی با بیان اینکه وجوب بهشت برای زائر حضرت معصومه(س) بالاترین پاداش است، تصریح کرد: در تمام روایاتی که برای زیارت ائمه معصومین(ع) آمده، کلمه معرفت و شناخت قید شده و همین نکته در زیارت حضرت معصومه(س) نیز اشاره شده است.

این محقق حوزوی  در پایان خاطرنشان کرد: همان گونه که بر ما واجب است که امام معصوم(ع) را بشناسیم، شناخت حضرت معصومه(س) نیز بر همه شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) واجب است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha