دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 389841
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی

حوزه/ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) بر لزوم حفظ امنیت مذهبی شهر قم به عنوان یکی از شهرهایی که در نظام فکری اسلام، شهر امن محسوب می شود، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»ٰ  حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، پیش از ظهر امروز در همایش تکریم امامزاده حمزه(ع)، در مجتمع فرهنگی امامزاده سیدعلی(ع) قم با اشاره به تفسیر آیه ای از قرآن کریم گفت: قسم در قرآن همیشه زمانی از سوی خداوند مطرح شده است که خدای متعال می خواهند اهمیت یک مساله را بیان کنند.

وی با اشاره به سوره تین افزود: در سوره تین نیز خداوند بیان می کنند که ما انسان را در بهترین حال خلق کردیم و سپس برای بیان اهمیت این مساله به بلد امین قسم می خورند که این بلد امین از سوی مفسران شهر مکه است.

امام جمعه  قم بیان کرد:حال سئوال اینجا است که آیا این شهر، از نظر تکوینی امن است و یا از نظر تشریعی؟ یعنی هیچ چیزی نمی‌تواند امنیت را از این شهر بگیرد یا اینکه این امنیت، امنیت تشریعی است چون امنیت تکوینی امنیتی است که هیچ عنصری نمی‌تواند به آن نفوذ کند.

وی گفت:  وقتی به تاریخ می نگیریم به لحاظ حوادثی که در این شهر رخ داده مشاهده میکنیم که امنیت مکه تشریعی است و نه تکوینی، زیرا این شهر مورد تاخت و تازهای ناجوانمردانه ای قرار گرفته و امنیت آن به خطر افتاده است؛ گاهی نیز به دست افراد بی‌کفایتی مثل آل سعود افتاد و یا حکام جوری به این سرزمین حمله کردند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) بیان کرد: خداوند به مردم تکلیف کرده است که مردم باید امنیت مکه را حفظ کنند، ولی اگر مردم از این امر پاسداری نکردند، این مساله به خطر می‌افتد؛ منظور خداوند از بلد امین آن نیست که تنها شهر امن عالم، مکه است، در حالی که منظور آن است که این شهر الگوی شهر امن در سراسر جهان است.

وی ادامه داد: از جمله این شهرهای مقدس، شهر قم است که از دیرباز محل استقرار متدینین بوده است و غیر از شیعیان که مذهب حقه هستند، مذاهب دیگر، نتوانستند در اینجا پایگاه ایجاد کنند؛ قم در درون خود، ظرفیت و استعداد آن را دارد که امنی مذهبی و ایمانی داشته باشد.

امام جمعه قم افزود: افراد بسیاری وجود دارند که امنیت را برای قم نمیپسندند و نمی خواهند که این شهر، شهر امن الهی و شهر پاکی و نجابت و عفت و حجاب باشد؛ به همین خاطر باید مواظب باشیم که خواسته آنها محقق نشود.

وی با بیان این مطلب که قم از منظر الهی، شهری امن است، تصریح کرد: امام صادق(ص) در باب قم، فرمودند که قم، عش آل محمد(ع) و محل پناه فرزندان فاطمه زهرا(س) و وابستگان به حریم اهل بیت(ع) است؛ در جای دیگر امام فرمودند که خاک قم مقدس است و مردم قم از ما هستند و ما هم از اهل قم هستیم؛ این در حالی است که امام صادق(ع) اصلا به قم مسافرت نکردند ولی ایشان بیان کردند که ما اهل بیت(ع) از قم هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین  سعیدی اظهارکرد: قم شهر امن الهی و ماوای فاطمیین است و وجود امامزادگان شریف نشان دهنده آن است که این شهر، شهری امن می باشد؛ در همین زمینه باید امامزادگان شریف باید مورد توجه واقع شوند؛ در زمان طاغوت توجهی به امامزادگان نمیشد و اصلا مقبره امامزادگان، محل قبرستان بود و تنها قبر آنها کمی برجستهتر از دیگران بود، ولی تمام این فعالیتها برای شکوفایی این مضاجع شریف در دوران انقلاب اسلامی انجام شده است.

تولیت آستان حضرت معصومه(س) گفت: همان گونه که طبق آیه قرآن بر خود وظیفه میدانیم که اجر رسالت را در خصوص این فرزندان اهل بیت(ع) ادا کنیم، اهل بیت(ع) نیز متقابلا به ما محبت دارند؛ امامزادگان تا زمانی که زنده بودند به مردم خدمت میکردند و زمانی که رحلت فرمودند، بارگاه آنها محل رفع مشکلات مردم بوده است؛ در گذشته کار قسامه در عرصه قضاوت در حرم امامزاده حمزه انجام میشد، زیرا در حرم ایشان کسی قسم دروغ نمیخورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha