دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خانواده

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه امام سجاد(ع) شیراز با اشاره به جایگاه مهم خانواده در تربیت جامعه، گفت: امروز دشمنان برای رسیدن به اهداف خود، فروپاشی بنیان خانواده را مد نظر قرار داده اند.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از شیراز، همزمان با ایام دهه کرامت، به همت معاونت تهذیب حوزه علمیه امام سجاد(ع) شیراز کارگاه تخصصی "اخلاق در خانواده" با سخنرانی تولیت و با حضور کارشناسان، اساتید و کادر آموزشی این مدرسه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن طاهری پاکدل، در ابتدای این کارگاه، اظهار داشت: یکی از مواردی که در اخلاق اجتماعی انسان قرار دارد نوع رفتار انسان در خانواده است.

ضرورت تشکیل خانواده

تولیت مدرسه علمیه امام سجاد(ع) شیراز بیان کرد: مکتب اسلام دینی واقع بین و واقع نگر است، واقعیت ها و عینیت های زندگی را از نظر دور نداشته و برای استفاده بهینه از این واقعیت ها، راهکارها و برنامه هایی متناسب با طبیعت و نیاز انسان ارائه نموده، از جمله آنها پیوند زناشویی است.

وی خاطر نشان کرد: اسلام در توجه دادن به اهمیت این موضوع از یک سو پیوند زناشویی را آیه ای از آیات خدا معرفی کرده "وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا"، از نشانه های او این است که از جنس خودتان برایتان همسرانی آفریده باشد که از آنان آرامش یابید.

استاد حوزه فارس به مسئله طلاق یا ضرورت تداوم زندگی زناشویی اشاره کرد و گفت: هر چند در زندگی زناشویی، طلاق به عنوان یک ضرورت پذیرفته شده که گاه بسته به شرایط گریزی از آن نیست و شریعت اسلام نیز آن را تائید نموده است، اما در عین حال آن را زشت ترین امر مباح می داند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری پاکدل با اشاره به اینکه امروز دشمنان ما کانون خانواده را نشانه رفته اند، گفت: خانواده کانونی است که هر چه با صفا و گرم تر باشد زندگی شیرین تر و توفیقات انسان بیشتر خواهد شد، به این جهت امام رضا(ع) در اشاره به اهمیت این کانون برخی عواملی که در صفا وگرما بخشیدن به کانون خانواده کمک می کند، گوشزد کرده و در بحارالانوار، هم به حسن رفتار در خانواده توصیه کرده و هم از نوع رفتار خود با همسرش خبر داده و فرموده کسی که ایمانش برتر از دیگران است، اخلاقش نیکوتر و به خانواده اش مهربان تر است و من نسبت به خانواده ام مهربان ترین از شما هستم.

ضرورت آراستگی در منزل

استاد حوزه فارس گفت: حقوق زن و مرد در خانواده باید دو طرفه و دوجانبه باشد و هر کدام با دیگری رابطه ای درست و انسانی داشته باشد، آراستگی و خودآرایی و دوری از شلختگی از جمله این حقوق است که طرفین را به زندگی زناشویی دلگرم کرده و آرامش لازم را به وجود خواهد آورد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری پاکدل گفت: امروزه مردان و برخی زنان که به دلیل مشکلات اقتصادی در خارج از منزل کار می کنند، چنان غرق کار می شوند و در محیط کار با همکاران خود انس می گیرند که وقتی به منزل بر می گردند، نه نشاط روحی دارند و نه احساسی باقی مانده است که بخواهند به همسر خود ابراز کنند.

وی در پایان گفت: اینجا است که زندگی مشترک رو به خمودگی رفته و خانه را برای زن و شوهر به زندانی مخوف تبدیل شده که در صدد فرار از آن بر می آیند که این فرارها، بعضی مواقع باعث ترک منزل و گاه ترک زندگی می شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha