چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب "قیام درویشان تبرستان" با محوریت زندگی میرقوام‌الدین مرعشی ملقب به میر بزرگ، نخستین مؤسس شیعه ۱۲ امامی تبرستان، با حضور چهره‌های برجسته در آمل رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از مازندران، آیین رونمایی از کتاب قیام درویشان تبرستان با محوریت زندگی میرقوام‌الدین مرعشی ملقب به میر بزرگ نخستین مؤسس شیعه 12 امامی تبرستان شب گذشته در آمل برگزار شد.

بر اساس این گزارش، کتاب قیام درویشان تبرستان از سوی مرحوم دکتر سید محمد رضا مرعشی مرزنگو گردآوری شده که در قالب ژانر رمان تاریخی است.

این گزارش می افزاید؛ زندگی‌نامه و قیام‌های سید قوام‌الدین مرعشی معروف به میر بزرگ در سرزمین تبرستان و آمل در این کتاب به رشته تحریر در آمد.

در کتاب قیام درویشان تبرستان می‌توان مباحثی در مورد چگونگی تشکیل نخستین حکومت شیعه 12 امامی در سرزمین تبرستان و قیام سربداران خراسان را خواند.

افتتاح دبیرخانه کنگره بین المللی «میرقوام الدین مرعشی» در آمل

همچنین شب گذشته و با حضور جمعی از علما، روحانیان و شخصیت های دینی و فرهنگی استان دبیرخانه کنگره بین المللی میرقوام الدین مرعشی در مجمتع فرهنگی هنری حضرت ولیعصر(عج) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل افتتاح شد.

محمد محمدی، دبیر کنگره بین المللی میرقوام الدین مرعشی در این مراسم با اشاره به این که میرقوام الدین مرعشی از چهره های بزرگ و نخستین مؤسس شیعه دوازده امامی تبرستان است که ضرورت دارد در راستای تبیین و معرفی این شخصیت ارزشمند کوشا باشیم، گفت: دبیرخانه این کنگره در هفته آینده فعالیت های خود را به صورت رسمی آغاز می کند تا اقدامات های شایسته ای در آن صورت گیرد.

وی از تشکیل کمیته علمی دبیرخانه بین المللی میرقوام الدین مرعشی در این مجموعه خبر داد و گفت: در این کمیته علمی از ظرفیت علمی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه به منظور بررسی علمی جایگاه میرقوام الدین مرعشی بهره خواهیم برد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد آمل با بیان این که کنگره بین المللی میر قوام الدین مرعشی چهاردهم آبان ماه ۹۶ در آمل برگزار خواهد شد، گفت: بزرگان ارزشمندی در شهرستان آمل داریم که باید برای پاسداشت این عزیزان کوشا باشیم تا آحاد مردم و نسل جوان جامعه نسبت به آنان اطلاعات لازم و شایسته را داشته باشند.

محمدی با بیان این که متأسفانه آن طور که شایسته بود از ظرفیت های ناشناخته در حوزه علم و فقاهت به خوبی استفاده نکردیم، بیان داشت: در حال حاضر ذخایر علمی بزرگی در مناطق مختلف کشور وجود دارند که با شناسایی و معرفی آنها به جامعه می توان در عرصه دینی و فرهنگی گام های مؤثری برداشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha