شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: امروز چاره ای جز استفاده از فضای مجازی نداریم؛ اما فعالیت خواهران باید بیش از پیش باشد؛ زیرا هویت زنان در فضای مجازی خدشه دار شده و شما طلاب خواهر به عنوان مهاجران الی الله باید در این عرصه تأثیرگذار باشید .

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران که در جامعه الزهرا(س) برگزار شد، اظهار داشتند: روز عرفه از اعیاد بزرگ اسلامی است و از سویی با مسئله شهادت نماینده امام حسین(ع) مسلم بن عقیل(ع) آمیخته شده است؛ بنابراین هم جای تبریک و هم تسلیت دارد؛ امروز با آغاز سال تحصیلی جامعه الزهرا(س) و حوزه های علمیه خواهران نیز آمیخته شده که مبارک است.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: حقیقت آن است که انقلاب شکوهمند اسلامی در متن و حاشیه، آثار عجیبی دارد؛ که آثار متنی آن، راه اندازی حکومتی اسلامی است که عظمت آن به اندازه ای می باشد که روی پای خود ایستاده و در مقابل تمام زورگویان دنیا حرف حساب می زند.

حضرت آیت الله مکارم با اشاره به موضوع برجام، تصریح کردند: در مسئله برجام، 1+5 یک طرف میز و نماینده ایران در طرف دیگر میز قرار داشته که نشان دهنده وزنه سنگین ایران در سایه انقلاب اسلامی می باشد.

این استاد برجسته حوزه با بیان این مطلب که گاهی از برکات انقلاب اسلامی غفلت می شود، اظهار داشتند: به عقیده بنده اگر کتابی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران نوشته شود، به جاست که یکی از برکات مهم آن حوزه های علمیه خواهران باشد، امام راحل نخستین دستور را برای راه اندازی جامعة الزهرا(س) صادر کرده و در آن زمان، عده بسیار کمی از طلاب خواهر مشغول به تحصیل شدند؛ اما هم اکنون این شجره طیبه روز به روز، پربارتر از گذشته شده است.

معظم له خاطرنشان ساختند: از آمار و ارقامی که امروز به ما دادند، لذت برده و شجره طیبه پرباری را مشاهده کرده ام که از برکات انقلاب اسلامی ایران می باشد، قبل از این  دشمنان می گفتند اسلام جامعه زنان را تحقیر کرده؛ اما امروز در کنار حوزه علمیه برادران، حوزه های علمیه خواهران نیز تشکیل شده و در بسیاری از شهرها، تعداد طلاب خواهر از برادران پیشی گرفته و دهان دشمن را بسته است.

دین سبب جوش و خروش انقلابی است

این مرجع تقلید بیان داشتند: سال ها می گفتند که مذهب و دین، مُخدر است؛ اما انقلاب اسلامی عملا نشان داد که نه تنها سبب تخدیر نیست؛ بلکه سبب جوش، خروش و انقلابی بی سابقه است، امروز اساتید محترمی از این جامعه الزهرا (س) و حوزه علمیه خواهران برخاسته که کتب و مقالات بسیاری را نوشته اند که روز به روز شاهد پیشرفت آن بوده و واقعا جای شکر دارد.

دنبال جبران کاستی ها باشیم

حضرت آیت الله مکارم در بخش دیگر از سخنان خود ابراز داشتند: بدون شک در هر تشکیلاتی به هر مقدار که پیشرفت باشد، کاستی هایی نیز وجود دارد که نباید چشم بر روی آن بست و باید بدون تعصب به فکر جبران آن باشیم زیرا چشم بستن بر روی کاستی ها، سبب عقب ماندگی خواهد شد، بنابراین یکی از کارهایی که باید به آن توجه شود، عرضه درست محصول به بازار است که مهم بوده و باید برنامه ریزی مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

معظم له با ابراز خرسندی از حضور یکصد نفر از دانش آموختگان جامعه الزهرا و حوزه علمیه خواهران در کشورهای گوناگون و راه اندازی مؤسساتی علمی و فرهنگی گفتند: این اقدام بسیار مناسب بوده و باید به صورت کامل از وجود همه استفاده شود و با برنامه ریزی درست روز شاهد شکوفایی این موسسات باشیم.

طلاب هجرت کنند

ایشان با تأکید بر هجرت طلاب برادر و خواهر، بیان داشتند: امروز نباید تمام طلاب در شهر مقدس قم جمع شوند؛ بلکه به شهرستان ها مهاجرت نمایند زیرا در هیچ زمانی مثل امروز ابزار گناه در اختیار مردم نبوده و یک گوشی موبایل، زمینه گناهان فراوانی را برای جامعه به وجود آورده که برای مقابله با این پدیده، نیازمند حضور فضلای خوش فکر برادر خواهر در شهرستان ها و نیز فضای مجازی هستیم

چاره ای جز استفاده از فضای مجازی نداریم

این استاد برجسته حوزه با بیان این مطلب که امروز فضای مجازی به لجن زاری متعفن تبدیل شده، خاطرنشان ساختند: امروز چاره ای جز استفاده از این فضا نداریم؛ اما فعالیت خواهران باید بیش از پیش باشد؛ چراکه هویت زنان جامعه بسیار مورد تهاجم واقع شده و شما طلاب خواهر به عنوان مهاجران الی الله باید در این عرصه تأثیرگذار باشید.

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: نباید در مقابل هجمه سنگین فساد حالت انفعالی گرفت؛ چراکه معارف اسلام و اهل بیت(ع) از آن سنگین تر بوده و می تواند پیروز شود.

معظم له با اشاره به آیه 35 سوره احزاب، بیان داشتند: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا/ مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ايمان و مردان و زنان عبادت‏پيشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شكيبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه‏ دهنده و مردان و زنان روزه‏ دار و مردان و زنان پاكدامن و مردان و زنانى كه خدا را فراوان ياد مى كنند خدا براى [همه] آنان آمرزشى و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است».

ایشان اظهار داشتند: این آیه پاسخ به بسیاری از سخنان بی ارزش است که درباره نظر اسلام نسبت به جنس زن گفته می شود.

این مرجع تقلید با اشاره به پیام های این آیه، ابراز داشتند: اسلام، ایمان، قنوت، راستگویی، صبر، خشوع، صدقه، روزه کامل، عفت کامل و یاد خدا از پیام ها و ارزش هایی است که در این آیه بیان شده و برنامه ای جامع و کامل برای ما خواهد بود.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به موضوع عفت که در این آیه آمده است، تصریح کردند: امروز بی عفتی یکی از مشکلات امروز جامعه اسلامی است که یکی از راه حل های آن ازدواج آسان است؛ پس باید این ازدواج به فرهنگی عمومی تبدیل گردد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان خاطرنشان ساختند: از زحمات دست اندرکاران، مسئولان، اساتید و ... جامعه الزهرا(س) و حوزه های علمیه خواهران تقدیر و تشکر داریم که چنین دستاورد مهمی را عرضه داشته اند.

گفتنی است؛ در ابتدای سخنان حضرت آیت الله مکارم شیرازی، دو نفر از طلاب خواهر، دانشنامه سطح چهار خود را از دست این مرجع تقلید دریافت کردند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha