شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی

حوزه/ رئیس پژوهشکده حج و زیارت گفت: انتشار ۱۰ عنوان کتاب، برگزاری ۷ نشست علمی و ارائه ۷ پایان نامه با موضوع منا از جمله اقدامات این پژوهشکده در زمینه استیفای حقوق شهدای منا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی  ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد، با اشاره به عدم حضور حجاج ایرانی در حج امسال، اظهار داشت: متاسفانه آل سعود اجازه حضور حجاج ایرانی را در بیت الله الحرام برای برگزاری فریضه حج نداد؛ بنابر آیات قرآن کریم و وعده خداوند، کسانی که «صدعن سبیل الله» می کنند، عذاب و فرجام ناخوشی در انتظار آنها خواهد بود.

وی تصریح کرد: شاید در ابتدا، تصور بر این بود که عربستان سعودی بعد از شهادت بیش از 460 زائر ایرانی در سال گذشته، از بازماندگان شهدا دلجویی خواهد کرد و نگاه منعطف تری نسبت به حجاج ایرانی خواهد داشت اما متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه شاهد مواضع تند آل سعود هستیم.

*آل سعود به دنبال سیاسی کردن حج است

رئیس پژوهشکده حج و زیارت افزود: عربستان سعودی به شدت از حج به عنوان یک اهرم سیاسی استفاده می کند و به دنبال سیاسی کردن حج به صورت نامطلوب است.

وی تصریح کرد: امسال مردم مظلوم، یمن، سوریه، بحرین و حجاج ایرانی به دلیل  سیاست های افراط گرایانه و تکفیری آل سعود توفیق تشرف به حج را ندارند و امیدواریم روزی با نابودی آل سعود شاهد برگزاری دقیق حج در ایام حج باشیم.

*آل سعود از رسیدن ندای مظلومیت حجاج منا به دنیا واهمه دارد

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با اشاره به حضور کارگروهی از جمهوری اسلامی به عربستان برای عدم تعطیلی حج، گفت: آل سعود حاضر به پذیرش تامین امنیت حجاج ایرانی نشد و مسائل دیگری را نیز مطرح کرد که برای ایران قابل پذیرش نبود؛ طرف سعودی ترسید ندای مظلومیت شهدای حج سال گذشته توسط حجاج ایرانی به زائران 57 کشورمسلمان دنیا و کشورهای غیراسلامی برسد و تمام تلاش خود را کرد تا حجاج ایرانی به مکه نروند.    

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون فعالیت های صورت گرفته در حوزه فاجعه منا، اظهار داشت: در دیداری که کارگزاران حج سال گذشته با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان تاکید کردند مسئله منا نباید فراموش شود و حتما باید در راس امور باشد و پییگری شود.

وی با بیان اینکه پژوهشکده حج و زیارت بخش عمده ای از فعالیت های خود را به بررسی فاجعه منا اختصاص داد، ابراز داشت: متاسفانه در حادثه کشتار حجاج ایرانی در سال 1366، پیگیری دقیقی صورت نگرفت و آن گونه که باید به این مسئله پرداخته نشد و بر این اساس ما از همان ابتدا تلاش کردیم به طور کامل تمام وقایع فاجعه منا ثبت شود و بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم و به استیفای حقوق معنوی شهدای منا اهتمام داشته باشیم.

*برگزاری هفت نشست علمی با موضوع فاجعه منا

رئیس پژوهشکده حج و زیارت یکی از محورهای فعالیت این پژوهشکده در زمینه بررسی فاجعه منا را برگزاری نشست های علمی عنوان کرد و افزود: در نشست مشورتی با نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت که بسیاری از اندیشمندان حوزه حقوق نیز حضور داشتند، ابعاد مختلف این فاجعه را از منظر حقوق مدنی، جزایی کیفر، و بین المللی بررسی کردیم و بر این اساس مقالاتی تدوین شد و در قالب کتاب «ابعاد حقوقی فاجعه منا» انتشار یافت.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی تصریح کرد: همچنین در این راستا «نشست بررسی راهکارهای حقوقی در دانشگاه تهران»، «نشست مشترک بررسی راهکارهای حقوقی فاجعه منا در دانشگاه مشهد»، «نشست مشترک بررسی راهکارهای حقوقی و فقهی فاجعه منا با مرکز آموزش علمی کاربردی دادگستری استان مرکزی»، «نشست مشترک با گروه حقوق جامعه المصطفی»، «نشست حقوقی در نمایشگاه بین المللی کتاب» و «نشست علمی ابعاد حقوقی فاجعه منا در دانشگاه قم همراه با رونمایی از کتاب» برگزار شده است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به فراخوان جامع برای تدوین پایان نامه با موضوع فاجعه منا، گفت: تاکنون 7 پایان نامه با این موضوع ارائه شده است.  

*مصاحبه با شاهدان عینی فاجعه منا

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با اشاره به اینکه با بیش از 800 نفر از حجاجی که در منا حضور داشند و شاهد عینی این حادثه بودند مصاحبه حضوری انجام شد، ابراز داشت: با اهتمام نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، مجموعه جامعی در این حوزه گردآوری شده است؛ متاسفانه با توجه به سانسور شدید خبری از سوی آل سعود و عدم ارائه اطلاعات، حتی تعداد واقعی جانباختگان منا را هنوز اعلام نکرده اند.

*انتشار ده عنوان کتاب با موضوع فاجعه منا

وی در ادامه با بیان اینکه یک شماره از "فصلنامه علمی ترویجی میقات حج" به موضوع فاجعه منا اختصاص یافت، گفت: همچنین انعکاس رسانه ای فاجعه منا در قالب کتاب «فاجعه منا به روایت مطبوعات و رسانه های داخلی و خارجی» انتشار داده شد.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت افزود: انتشار کتاب های «معراج بندگی»، «پاییز سپید»، «فاجعه منا در طریق یا حاج»، «پژوهشنامه حج و زیارت ویژه نامه فقهی»، «جمع آوری بیانات و نظرات شخصیت ها»؛ و راه اندازی «سایت یادمان شهیدان منا» و انجام مصاحبه با «خانواده شهدای منا» از دیگر اقدامات صورت گرفته این پژوهشکده در این زمینه است.  

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی تصریح کرد: همچنین در حال رصد موسسات حقوقی بین الملل برای ارائه محتوای تولیدی در زمینه رسیدگی به فاجعه منا هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه بخش حج و زیارت، اظهار داشت: کارهایی که تاکنون انجام شده، در قالب کارنامه پژوهشکده حج و زیارت انتشار داده شده است؛ انتشار نشریه "میقات حج" به دو زبان فارسی و عربی و فصلنامه "فرهنگ زیارت" ویژه عتبات عالیات از مهم ترین اقدامات پژوهشی این پژوهشکده است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت افزود: همچنین اخیرا مجوز پژوهشنامه "حج و زیارت" صادر شد و رویکرد این نشریه، "علمی پژوهشی" خواهد بود و امیدواریم بتوانیم در این حوزه به تولید علم بپردازیم.  

وی با اشاره به اینکه همچنین ویژه نامه "بینش" به طور  موردی به بررسی موضوعات خاص می پردازد، اظهار داشت: شماره جدید این ویژه نامه به تعطیلی حج و جنایت های آل سعود از آغاز تا امروز پرداخته است.

*برگزاری 15 نشست علمی تخصصی در سال گذشته

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی محور دوم فعالیت های پژوهشکده حج و زیارت را برگزاری نشست های علمی تخصصی عنوان کرد و افزود: در سال گذشته 15 نشست علمی تخصصی درموضوعات فقه، حقوق، تاریخ، سیره کلام، معارف،  مطالعات اجتماعی و اخلاق در شهرهای مختلف کشور برگزار شد.

وی محور سوم فعالیت های پژوهشکده حج و زیارت را فعالیت های علمی پژوهشی عنوان کرد و گفت: تاکنون 104 عنوان کتاب تولید شده که 60 عنوان چاپ و بقیه در آستانه چاپ قرار دارد.

*انتشار جلد ششم دانشنامه حج و حرمین شریفین

رئیس پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به فعالیت این پژوهشکده در زمینه پروژه های کلان مربوط به حج و زیارت، گفت: پنج جلد از "دانشنامه حج و حرمین شریفین" سال گذشته توسط مقام معظم رهبری رونمایی شد و امسال جلد شش نیز انتشار یافت و مجلدات 7 و 8 نیز آماده چاپ است.

*تولید نرم افزار «سنگواره»

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی همچنین به تولید نرم افزار «سنگواره» اشاره داشت و گفت: نرم افزار سنگواره جامع ترین نرم افزار مقابله با وهابیت است که در سه حوزه تاریخ، عقاید و جریان شناسی معاصر، به نقد آراء و نظرات وهابیت می پردازد؛ این نرم افزار که با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی واحد خراسان تولید شد، با هدف مقابله با جنگ نرم وهابیت، نقد مبانی فکری و باورهای غلط وهابیت، در قالبی آموزشی، پاسخ به شبهات وهابیت، ایجاد همگرایی با مسلمانان جهان، در مقابله با وهابیت و تبیین کارنامه وهابیت در جهان اسلام منتشر شده است.

وی افزود: 1100 منبع ضدوهابیت در این نرم افزار گردآوری شده و کلیپ هایی که از علمای بزرگ اعم از شیعه وسنی در زمینه وهابیت منتشر شده، در این نرم افزار جامع وجود دارد؛ امیدواریم سال آینده این نرم افزار به زبان عربی نیز تولید و به خارج کشور عرضه شود.

*تدوین دانشنامه فرهنگ و زیارت

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با اشاره به آماده سازی "دانشنامه فرهنگ زیارت"، اظهار داشت: تمام مداخلی که در رابطه با زیارت است، استخراج شده و در قالب این دانشنامه ارائه شده است.   

*تشکیل کارگروه مطالعات راهبردی

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اصحاب رسانه از تشکیل کارگروه مطالعات راهبردی با هدف "بررسی رفتار عربستان و یافتن راهکارها و راهبردها در این زمینه" خبر داد و گفت: متاسفانه به رغم حسن نیت ایران نسبت به هتک حرمت زائرین در جده، حادثه سقوط جرثقیل، فاجعه منا و بی احترامی هایی که به حجاج می شد، آل سعود کارشکنی های خود را ادامه داده است و در حوزه سیاست نیز با منافقین همراهی می کند و مواضع ضدایرانی دارد.

*تدوین 5 جلد موسوعه رد شبهات  

رئیس پژوهشکده حج و زیارت با تاکید بر اینکه در حوزه عقیدتی به پاسخگویی شبهات وهابیت اهتمام داریم، اظهار داشت: حدود 200 شبهه اساسی وهابیت در زمینه مسائل عقیدتی شناسایی و تاکنون در قالب "5جلد کتاب موسوعه رد شبهات" به 40 شبهه پاسخ داده شده است که به زودی انتشار خواهد یافت.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی همچنین به تاسیس واحدی از این پژوهشکده در مشهد اشاره داشت و گفت: با توجه به اینکه حوزه علمیه خراسان فعال است و ظرفیت های خوبی دارد، با دانشگاه های فردوسی، آزاد مشهد و بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم و امیدواریم بتوانیم مجموعه حجیمی از محتوا را در حوزه حج و زیارت تولید کنیم. 

*تدوین کتاب پاسخ به شبهات زیارت

وی بر لزوم تداوم پژوهش با موضوع حج و زیارت تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه اربعین را در پیش داریم، در حال آماده سازی کتاب «پاسخ به شبهات زیارت» هستیم چرا که در ایام اربعین، شبهه پراکنی های شبکه های ماهواره ای نسبت به موضوع زیارت افزایش دارد.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت در پایان خاطرنشان کرد: همچنین دوازده نشست تخصصی در بحث اربعین در شهرهای مختلف کشور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/313/33 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha