جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: ما در افق ۲۰ ساله نیازمند۱۴۰ هزار مسجد تمام وقت و در سه وعده اقامه نماز هستیم که امام جماعت آن ها شغل و کار دیگری هم نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور با تاکید بر این که مساجد بر اساس نگاه و آموزه های دینی باید محور فرهنگ ، سیاست ، اجتماع ، اقتصاد و معیشت جامعه به خصوص محلات و مناطق باشد، اظهار داشت: ما باید در طرحی کلان و در راهبردی 20 ساله به سمت و سویی حرکت کنیم که در مرحله نخست برای هر هزار نفر و در مرتبه بعد برای هر 500 نفر یک مسجد داشته باشیم.
مدیر حوزه های علمیه  افزود: بر این اساس در حرکت ده ساله ، باید به آمار هفتاد هزار مسجد فعال و تمام وقت در کشور برسیم و در افق بیست ساله این تعداد را به 140 هزار مسجد برسانیم که بر این اساس در کلان شهر تهران به عنوان پایتخت نظام اسلامی، ابتدا باید در یک افق ده ساله ، 10 هزار و در افق بیست ساله 20 هزار مسجد داشته باشیم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین بیان داشت: مساجد باید محور فکر و فرهنگ و اقتصاد و معیشت باشد که البته در این خصوص می بایست ،مستلزمات آن را در ساخت مسجد در نظر گرفت، به طوری که فضای فرح بخش و معنوی در مسجد حاکم باشد و نیز در حاشیه مسجد موقوفاتی باشد که با تکیه بر آن بتوان به کمک مردم مسجد را به خوبی اداره کرد.
وی افزود: از سویی معماری نقش بسیار مهمی در این مساله ایفا می کند و در ضمن می بایست منابع پایدار، ولی متکی به مردم در مساجد در نظر گرفته شود و احیاناً اگر کمک های دولتی هم صورت می گیرد این امر فقط در ساخت و ساز باشد.
امام جمعه قم با اشاره به این که محور مسجد، باید امام جماعت باشد، گفت: هر مسجد در افق میان مدت، باید یک امام جماعت تمام وقت بدون هیچ شغل دیگری داشته باشد که به اقامه سه وقت نماز جماعت  اهتمام نماید و افق بلند مدت نیز این است که هر مسجد دو امام جماعت داشته باشد تا کمک حال یکدیگر بوده و فعالیت های جانبی را به خوبی اداره کنند.
وی افزود: از این منظر ما در چنین افقی بین 70 تا 300 هزار امام جماعت نیاز داریم که اگر منابع
پایداری برای مساجد داشته باشیم، اداره آن ها به نحو مطلوب امکان پذیر است.
آیت الله اعرافی همچنین تاکید کرد: ما باید طرح جامعی به عنوان یک سند جامع راهبردی 20 ساله به منظور احیای مسجد در نظام جمهوری اسلامی آماده کنیم و آن را پس از تایید مقام معظم رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه کرده و به صورت رسمی مصوب کنیم و بعد حتی می توانیم در شورای عالی حوزه های علمیه طرح کرده و آن را در کل کشور اجرایی کنیم، حتی این مهم می تواند در کل جهان اسلام به عنوان یک الگوی شاخص به شمار رود.
وی با بیان این که بی شک توجه به مقوله آموزش در امر توانمند سازی ائمه جماعات مساجد نقش بسیار مهمی دارد، گفت: در این خصوص توان و ظرفیت عظیم حوزه و نیز نهادهای حوزوی باید به خوبی بکار گرفته شود تا در نهایت شاهد تقویت مساجد و توانمندسازی ائمه جماعات آن ها باشیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حقیقتاً اگر ما بتوانیم به مسجد در تراز سه وعده دست یابیم با یک امام جماعت که کار دیگری ندارد، در آن صورت بسیاری از آسیب های جامعه مرتفع می شود.
وی با بیان این که کلیدی ترین کار فرهنگی در کشور توجه به نقش و کارکردهای مساجد و بهره گیری حداکثری از توان ائمه جماعات در مدیریت مساجد و حل مشکلات محلات و مناطق می باشد، افزود: مرکز مدیریت حوزه های علمیه و نهادهای حوزوی این آمادگی را دارند که با مرکز رسیدگی به امور مساجد نهایت همکاری را در مسیر احیای مسجد و توجه به کارکردهای چندگانه آن داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha