دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حرم رضوی

حوزه / در دهه اول محرم ۸۵۰ ویژه برنامه سخنرانی، مرثیه سرایی، قرائت زیارت عاشورا و ادعیه در جای جای حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی درباره فعالیت فرهنگی آستان قدس رضوی در دهه اول محرم گفت: این مجموعه به مانند سال های گذشته در ماه محرم به ویژه دهه اول، اهتمام خود را بر اقامه عزاداری شایسته و برخوردار از غنای معارف حسینی قرار داد و با برگزاری برنامه های مختلف در شبانه روز، مروج شور و شعور حسینی در میان زائران حرم رضوی بود.

حجت الاسلام سید جلال حسینی گفت: در دهه اول محرم سال جاری برنامه های حرم به دو صورت عمومی و ویژه تدارک دیده شده بود که برنامه های عمومی شامل سخنرانی، مداحی، قرائت زیارت عاشورا و قرائت ادعیه و مناجات می شود و برنامه های ویژه نیز دربردارنده اهدای پرچم، همایش شیرخوارگان، اذن عزا، فوز عظیم، احلی من العسل، اجتماع عزادارن حسینی و ... است.

261 سخنرانی در حرم

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، آیت الله علم الهدی، آیت الله کازرونی و حجج اسلام رئیسی، گرایلی، فرزانه، شریعتی تبار و صالحی خوانساری را به عنوان سخنرانان ویژه دهه اول محرم اعلام و اظهار کرد: فقط در دهه اول 261 سخنرانی در حرم صورت گرفت و مطالبی چون، فلسفه نهضت حسینی، شاخصه های امر به معروف، اخلاق حسینی، اهداف سید الشهدا و اصحاب الحسین(ع) بیان شد.

وی ادامه داد: غیر از مراسم رواق امام خمینی(ره) در ایام دهه اول محرم، با دعوت از ذاکران اهل بیت(ع) مجالس اقامه عزا، مرثیه سرایی و عزاداری در جای جای حرم، مسجد گوهرشاد، صحن ها و رواق های متبرکه برگزار شد و همچنین مداحانی برای اقامه عزا به نهادها و ارگان های وابسته به آستان قدس رضوی و موقوفات اعزام شدند.

320 جلسه مرثیه سرایی

به گفته معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی برای اولین بار، در دهه اول محرم امسال تعداد 320 جلسه مرثیه سرایی و عزاداری برپا شد که در طول سال های گذشته بی سابقه است.

وی از برگزاری 180 جلسه قرائت زیارت عاشورا خبر داد و گفت: زیارت عاشورا به عنوان یکی از زیارات مأثوره و میثاق نامه عاشقان با سیدالشهدا(ع) است و در دهه محرم روزانه بیش از 18 جلسه در جای جای حرم مطهر رضوی با نوای ذاکران اهل بیت(ع) طنین انداز شد.

حجت الاسلام حسینی در ادامه فضای محرم و ایام عزاداری را فرصتی مناسب برای ایجاد ارتباط زائران با معبود عنوان کرد و با اشاره به برگزاری 90 جلسه قرائت ادعیه و مناجات خوانی گفت: یکی از برنامه های سنتی حرم مطهر رضوی اهدای پرچم به هیئت های مذهبی است که امسال طی یک برنامه با شکوه و معنوی، توسط تولیت معزز آستان قدس رضوی به 400 هیئت بیرق عزای حسینی اهدا شد.

وی در ادامه برنامه إذن عزا، احلی من العسل، سیاپوشی حرم، همایش شیرخوارگان و فوز عظیم را به عنوان برنامه­هایی پر مخاطب عنوان کرد که در برخی آن­ها تولیت آستان قدس رضوی به ایراد سخنرانی پرداخته است.

تاسوعا و عاشورای حسینی

معاون تبلیغات و ارتباط اسلامی آستان قدس رضوی ابراز کرد: تاسوعا و عاشورای حسینی اوج عزاداری و عرض ارادت به حضرت سیدالشهداء(ع) و یاران با وفای آن حضرت است، در این دو روز، اداره تبلیغات اسلامی با پوشش حداکثری برنامه های مختلف در طول 48 ساعت بیش از 30 ساعت برنامه فقط در رواق امام خمینی(ره) برگزار کرد.

وی مراسم شام غریبان امسال را از ویژه برنامه های باشکوه دهه اول برشمرد و با اشاره به اینکه شام غریبان امسال برای اولین بار در صحن انقلاب برگزار شد، ابراز کرد: در این ویژه برنامه تولیت آستان قدس رضوی، قائم مقام تولیت، مسئولان لشگری و کشوری و دیگر مدیران و خدام بارگاه منور رضوی حضور داشتند.

وی از برپایی نماز ظهرعاشورا در تمام صحن ها، رواق ها و خیابان های منتهی به حرم خبر داد و عنوان کرد: زائران و مجاورانی که در روز عاشورای حسینی برای عرض تسلیت به ساحت ملکوتی امام رضا(ع) به صحن و سرای این امام رئوف که غرق اندوه و ماتم بود، مشرف شده بودند در صحن جامع رضوی حضور یافته و دوشادوش یکدیگر نماز جماعت ظهر را با امامت آیت الله علم الهدی برپا کردند.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: از برجسته ترین برنامه های عزاداری امسال، برگزاری مجلس روضه در طول شبانه روز در شبستان روضه واقع در مسجد گوهرشاد بود که با استقبال زائران مواجه شد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha