دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ترابی

حوزه/ مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های استان خراسان رضوی گفت: امامان جماعت باید با عملکرد خود مردم را به مساجد جذب کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین ترابی، امروز در همایش ملی فرهنگ نماز در سیره رضوی که در محل دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، اظهار داشت: قرآن کریم کلام وحی الهی است و حق نداریم واوی به آن اضافه کنیم.

وی با بیان این که وظیفه ماست که زیرساخت های سبک زندگی مان را با قرآن و نماز و اسلام ناب محمدی نزدیک کنیم، به نقش حوزه های علمیه در گسترش فرهنگ نماز اشاره کرد و گفت: وظیفه مسئولان حوزه های علمیه این است که هر طلبه جوانی که وارد حوزه می شود، قبل از اینکه ادبیات عرب بخواند و آن را تکمیل کند، روی قرائت و لحن قرآن و نماز او کار شود .

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های خراسان رضوی، در ادامه سخنانش با تأکید بر این مطلب که یکی از نکاتی که نماز گزار را جذب مساجد و نماز جماعت می کند، امام جماعت مسجد است، تصریح کرد: سیره و لحن این فرد باید طوری باشد که نمازگزار از این اینکه در مسجد نماز می خواند، احساس خوبی داشته باشد.

وی گفت: حوزه های علمیه باید به آموزش لحن عربی فصیح و قرائت روان به طلاب دقت بیشتری کنند، چرا که بسیاری از آنان در آینده ای نزدیک در جایگاه های مهمی همچون امام جماعت مسجد قرار خواهند گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین ترابی، افزود: در بیشتر آیات قران کریم به نماز و اهمیت برپایی آن اشاره شده است و البته در بیشتر این آیات، نماز در کنار حفظ حیاء، حرمت و رعایت حقوق اجتماعی بیان شده است.

این کارشناس مذهبی، خاطرنشان کرد: امامان جماعت نیز باید در مساجد، برای نمازگزاران فعالیت هدفمندی داشته و برای مثال روی مفاهیم نماز، آیه هایی که در نماز بیان می شود و ... کار کنند، زیرا شناخت مفاهیم نماز، به مسائل اعتقادی و اجتماعی افراد در جامعه اسلامی کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه مراکزی که امامان جماعت را برای مساجد جذب می کنند باید به جاذبه آنان نیز توجه کنند، افزود: با استفاده از ظرفیت حضور مبلغان حوزوی در مساجد، باید این مکان را باید به یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی مهم برای مردم تبدیل کنیم، به نحوی که مردم با حضور در این مکان، بهترین فرهنگ که همان فرهنگ ناب اسلامی است را فرا گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین ترابی در پایان سخنان خود یادآورشد: بسیاری از افراد فکرمی‌کنند که نماز فقط یک موضوع فردی است، در حالی که چنین نیست؛ نماز علاوه بر این که وسیله ای برای برقراری ارتباط میان خدا و بندگان است، آثار معنوی زیادی برای  تک تک افراد داشته و دارای آثار اجتماعی زیادی نیز می باشد.

گفتنی است همایش ملی نماز در سیره رضوی از برنامه های چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(علیه السلام) است که با ارائه 10 مقاله برتر پایان و تقدیر از برگزیدگان پایان یافت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha