دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ دوازدهمین همایش معاونین امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: سرویس های امنیتی و دستگاه های پنهان دنیا راجع به حوزه های علمیه کار می کنند، که بخشی از آن سر انگیزه علمی و جستجوگری و کاوش دانشی است و بخش زیادی از آن نیز برای اهداف تخریبی، بازدارندگی، توقف و ضربه زدن به حوزه دنبال می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی عصر امروز در دوازدهمین همایش معاونین مرکز  امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه سراسر کشور که با موضوع تعامل، زمینه ها و راهکارها در سالن اجتماعات مرکز خدمات حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش خالصانه یکایک خادمان طلاب سراسر کشور، اظهار داشت: از تمام کسانی که در راستای تعالی حوزه، به عنوان مجموعه پیشران حرکت های دینی، فعالیت می کنند، تقدیر  تشکر می کنم.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که فعالیت امور طلاب و دانش آموختگان، پشتیبان سایر حرکت های حوزوی است، ابراز داشت: همواره باید ضمن قدردانی توفیق خدمت به دین الهی، این موهبت الهی را به بهترین وجه در راستای اعتلای معارف الهی به کار گیریم.

آیت الله اعرافی با تاکید بر این که حوزه علمیه در نقطه بسیار حساس تاریخی قرار دارد، خاطرنشان کرد: اگر تاریخ حوزه های علمیه را ورق بزنیم، خواهیم دید که در تاریخ حوزه ها، نکاتی وجود دارد که حوزه ها نقش تاریخی و نقطه عطفی را ایفا نموده اند و وارد معرکه های بزرگ علمی، معرفتی، فکری شده، تاثیرات عمیقی را خلق نمودند.

وی بر لزوم آشنایی دست اندرکاران فعالیت های حوزوی با تاریخ حوزه های علمیه تاکید نمود و اظهار داشت: حوزه های علمیه عصر کنونی در مقطع بی نظیر تاریخی خود از جمله عرصه های مختلف علمی و بین المللی قرار دارد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که ورود به معرکه عظیم تاریخی، نیازمند آمادگی بیشتر و تحمل سختی است، اذعان داشت: حوزه های علمیه وارد معرکه عظیم الهی، اسلامی و تمدنی در این دنیای پیچیده و پیش رفته با هزار ظلم و ستم روی داده در آن، شده است.

آیت الله اعرافی به آسیب های پیش روی حوزه در عرصه های مختلف اجتماعی و بین المللی عصر کنونی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: همه باید با حس جمعی، انجام رسالت سنگین حوزه را با آشنایی عمق نسبت به کارزار فکری و معرفتی هدف گذاری نموده، تمام وجود خود را برای برون رفت حوزه از این معرکه به کار گیریم.

وی با اشاره به این که ده ها مرکز در جهان رصد و مطالعه فعالیت های حوزوی را در دستور کار خود قرار داده اند، اظهار داشت: سرویس های امنیتی و دستگاه های پنهان دنیا راجع به حوزه های علمیه کار می کنند، که بخشی از آن سر انگیزه علمی و جستجوگری و کاوش دانشی است و بخش زیادی از آن نیز برای اهداف تخریبی، بازدارندگی، توقف و ضربه زدن به حوزه دنبال می شود.

مدیر حوزه های علمیه منشور امام خمینی(ره) و رونمایی 15 جلد از منشور روحانیت از دیدگاه امام خمینی(ره) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: تمام کارهای ما در حوزه باید با نیم نگاهی به وضع خطیر حوزه در دنیای معاصر و آرمان های بزرگی که به عنوان رسالت های حوزوی بر دوش ما نهاده شده، پیگیری شود.

وی به تفاوت های شرایط جهانی عصر کنونی ناظر به فعالیت های حوزوی اشاره نمود و ابراز داشت: باید با نگاه کلان، راهبردی، عمیق، روح جهادی و انگیزه الهی با تمام وجود در خدمت حوزه باشیم.

مدیر حوزه های علمیه ضمن اشاره به ترسیم نظام واره ایده ها و طرح ها در حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد: مجموعه بزرگی از طرح ها در حوزه های علمیه در حال انجام است و بخش قابل توجهی از اسناد کلان و چشم اندازها که سال ها در حال پیگیری بود، به سر انجام ترسیم شده خود نزدیک می شود.

وی هدف گیری سال 1414 را افق چشم انداز طرح های کلان حوزه برشمرد و تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال 1397 بخش قابل توجهی از پروژهای کلان حوزه و برنامه پنج ساله آن به پایان برسد.

آیت الله اعرافی در ادامه به برخی از بخش های طرح آمایش حوزه های علمیه در چشم انداز 1414 اشاره نمود و خاطرنشان کرد: حوزه باید ریل قانون مند، دقیق و جامع را دنیال نموده، بحث مطالعات راهبردی را جدی بگیرد.

وی در ادامه به خدمات ارائه شده در مراکز خدمات و امور طلاب  اشاره نمود و اذعان داشت: تلاش در جهت هدفمند سازی و معطوف بودن خدمات به کارکردها و عملکردها را باید مورد توجه قرار داده، فصل جدیدی را به عنوان خدمات هدفمند و معطوف به عملکردها پایه ریزی شود.

مدیر حوزه های علمیه، شورای هماهنگی نهادهای حوزوی را راهبردی به سمت حرکات پیشران و پویایی فعالیت های حوزه دانست و یادآور شد: اصل روان سازی همراه با سرعت و دقت راهبردی مهم در خدمات رسانی است.

وی خدمت همراه با رعایت شخصیت و عزت نفس و کرامت دریافت کنندگان خدمات را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: حفظ شئون حوزه ای، راهبرد مهمی است که باید در طرح ها، برنامه ریزی ها و ارائه خدمات مد نظر قرار گیرد.

آیت الله اعرافی ضمن تاکید بر نگاه هماهنگ، همسان و عادلانه نسبت به تمام مدارس علمیه سراسر کشور، خاطرنشان کرد: رویکرد جامع و ناظر به همه ساحت های زندگی طلاب و اساتید باید مورد نظر قرار گرفته، همه این موارد متناسب با شئون حوزه ای ترسیم گردد.

وی با اشاره به این که خدمات ارائه شده باید از طریق مجرای مرجعیت و رهبری ارائه گردد، ابراز داشت: بحث فن آوری و بهره گیری از تکنولوژی های نوین به منظور کاهش مراجعه حضوری امری مهم است؛ مرکز امور طلاب باید ضمن انجام وظایف و فعالیت های صفی، با نگاهی ستادی، ساماندهی فعالیت سایر مراکز همسو را مورد توجه قرار دهد.

مدیر حوزه های علمیه پاسخگویی به نیازهای علمی فرهنگی و معرفتی را از مهمترین شاخصه های فعالیت شوراهای استانی عنوان کرد و اظهار داشت: حوزه های علمیه و مدارس دینی باید پایه های قوی را در همه قلمروهای دانشی ترسیم نموده، پاسخگوی نیازهای مختلف جامعه باشند.

وی در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به این که حوزه باید خروجی تعریف شده ای داشته باشد، تصریح کرد: بدون کنار گذاشتن سنت های پیشین حوزوی، باید ایستگاه هایی را برای خدمت رسانی طلاب نسبت به نیازهای جامعه، ترسیم نماییم.

آیت الله اعرافی با تاکید بر این که تفاهم نامه ها، باید با رعایت شئون حوزوی و حفظ عزت و کرامت طلاب مورد توجه قرارگیرد، ابراز داشت: طرح نظام جامع اندیشه اسلامی باید به تمام استان ها تعمیم داده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha