دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ مصاحبه با سید سلمان حسینی ندوی از علمای شاخص هندوستان

حوزه/ مولوی سید سلمان ندوی در گفت‌وگو با بخش زبان اردو خبرگزاری حوزه به سئوالاتی درباره وحدت و همبستگی و موانع آن پاسخ داد.

مولوی سید سلمان ندوی رئیس دانشگاه امام احمد بن عرفان هند و اندیشمند معروف هندی در گفت‌وگو با بخش زبان اردو خبرگزاری حوزه به سئوالاتی درباره وحدت و همبستگی و موانع آن پاسخ داد که ترجمه بخش هایی از آن تقدیم خوانندگان ارجمند می شود:

رهبر انقلاب اسلامی ایران امت اسلامی را جسم واحد می داند، نظر شما چیست؟

مولوی سلمان ندوی: در واقع همین هست و قرآن هم این مسئله را تایید می کند که امت اسلامی، امت متحد است. «إنَّ هَٰذِهِ امَّتُکُمْ امَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» وقتی خدا می گوید که امت شما امت واحده است، پس چه کسی است که امت را از هم جدا کرده است؟ قرآن همچنین درباره کسانی که امت را تقسیم کرده و به فرقه های مختلف را تشکیل داده اند، می گوید که آنان باید منتظر مجازات سختی باشند و خداوند متعال کار آنان را فقط فتنه ندانسته بلکه گفت: «إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ» کسانی که دین خود را به فرقه تقسیم کرده و احزاب جداگانه ای تشکیل داده اند. ای پیامبر! آنان ربطی با شما ندارند. بنابراین، هر شخصی که رهبر انقلاب اسلامی و رهبر جهان اسلام باشد، وظیفه اوست که این پیام قرآن را برای امت توضیح داده و باید بین امت وحدت ایجاد کند و شکاف های به وجود آمده را از بین ببرد.

هر پیروزی که به دست آوردیم به خاطر دینداری است

در منطقه شبه قاره، چقدر به اهمیت وحدت در سطح مسلمانان توجه می شود؟ نظر جوانان در این مورد چیست؟

مولوی سلمان ندوی: وحدت نیاز و ضرورت زمان است و واقعیتی است که پیشرفت امت اسلامی به آن وابسته است، وحدت خواسته قرآن و سنت پیامبر است، کاری است که خود پیامبر اکرم به آن اهتمام می ورزید. امروز، در شبه قاره یا هر منطقه ای از جهان درباره وحدت سخن گفته می‌شود، برخی می خواهند فرقه گرایی و تفرقه درمیان مسلمانان حاکم باشد، ولی جوانان، خواهان وحدت در جامعه هستند و از آن قدردانی می کنند.

موانع در راه رسیدن به وحدت چیست؟ آیا این موانع عمدی هست؟ چگونه می توان آنها را برطرف کرد؟

مولوی سلمان ندوی: یکی از موانع وحدت خشونت و تعصب بعضی افراد است. فکر آنان کوتاه است و قرآن و سنت را نمی فهمند. به همین دلیل فرقه درست کردند و برای خودشان گروه های جداگانه درست کردند. از طرف دیگر دشمنان می دانستند که اگر مسلمانان به یک نیروی متحد تبدیل شوند نمی توانند با آنان مبارزه کنند، اما اگر آنان را متفرق کنند، بین آنان دعوا و نزاع‌های مختلف راه بیاندازند مسلمانان خود به خود شکست خواهند خورد. از طرف دیگر نفوذی های دشمن در بین مسلمانان مشغول به گروه بندی هستند. آنان به ظاهر معتقد به دین، دانشمندان بزرگ، از علمای باشکوه و حتی آیت‌الله به نظر می آیند. اما بین امت اسلامی تفرقه ایجاد می کنند، تشتت ایجاد می کنند، فرقه هایی ایجاد کرده و امت را تقسیم می کنند.

اگر جهان اسلام متحد شود؛ سیمای آن چگونه خواهد بود؟

مولوی سلمان ندوی: زمانی که پیامبر اکرم به عنوان آخرین پیامبر چشم به جهان گشود، وضعیت جهان عرب، مکه و قبایل شبه جزیره عربستان عجیبی بود، بر سر کوچکترین چیز با یکدیگر می جنگیدند. شتر فلانی جلو رفت و اسب فلانی جلو رفت، یکی اول آب گرفت و یکی احساس کرد توهین شده، جنگها چهل سال طول می کشید. این تاریخ جاهلیت بوده است. در آن زمان پیامبر آمد تا کل بشریت را متحد کند و انسان ها را از انواع ظلم نجات دهد، بین یکدیگر محبت ایجاد کند، پیامبر این کار را اول در مکه مکرمه انجام داد و کافران و مشرکان مکه انواع ظلم را بر پیامبر جاری کردند ولی پیامبر آن را تحمل کرد. سپس به مدینه هجرت کرد. وقتی به مدینه رسید بین دو طایفه بزرگ اوس و خزرج جنگ طولانی شده بود و تشنه خون یکدیگر بودند. اما پس از پذیرفتن دعوت پیامبر اکرم و قرار گرفتن زیر سایه اسلام، شیطنتی که طبقات یهود و قبایل یهودی «تحت سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن» که از مدت طولانی مشغول به آن بودند، شکست خورد و مسلمانان طبق آیه شریفه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إخْوَةٌ» برادر یکدیگر شدند. نتیجه این شد که کسانی که بز و شتر می‌چراندند و هیچ آگاهی از دین و دنیا نداشتند، توسط پیامبر اکرم چنین تربیت شدند و به نیروی متحدی تبدیل شدند که تمام جزیرة العرب را در مدت کوتاهی فتح کردند یعنی فقط در هفت سال و نیم مکه را فتح کردند، جهالت ریشه کن شد و همه وارد اسلام شدند و پس از مدت کوتاهی عراق و سوریه فتح شد، وهمچنین امپراتوری روم و امپراتوری ایران نیز تسخیر شد. این نتیجه آن قدرت اتحاد بود.

هر پیروزی که به دست آوردیم به خاطر دینداری است

پیامبر در میان مسلمانان قدرت ایجاد کرده بود و کسانی که از اصحاب فداکار پیامبر بودند وقتی وارد ایران شدند پس از عبور از دجله اول، وقتی وارد منطقه ای شدند که فارسی صحبت می شد، مردم آن منطقه شجاعت و فداکاری اصحاب را مشاهده کردند. واقعیت این است که مسلمانان آن زمان متحد بودند و پیروزی آنها به خاطر همین دلیل بود. امروز هم اگر واقعا ایران یا هر کشوری که در جهان اسلام است، اگر تصمیم بگیرد که در هر شرایطی باید وحدت ایجاد کنیم و امت متفرقه را متحد کنیم، آن صحنه دوباره پیش خواهد آمد. من این را به شما می گویم که همانطور که اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۰ به ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان تقسیم شد، ایالات متحده آمریکا نیز دیگر وجود نخواهد داشت، هر استان آن به یک کشور جداگانه تبدیل خواهد شد. ایالات متحده در عراق چه کرد؟ در سوریه چه کرد؟ سوریه یک منطقه یکپارچه بود، اما اردن از آن به وجود آمد، لبنان از آن به وجود آمد و فلسطین را نیز از آن جدا کردند و اکنون قصد دارند شبه جزیره عربستان را نیز به بخش های مختلف تقسیم کند. ولی زمان فروپاشی آمریکا نزدیک است.

به نظر شما اگر از باورها و ایدئولوژی های خود دست بکشیم، آیا دشمنی‌ها کاهش می یابد؟

مولوی سلمان ندوی: خیر. اگر از عقایدی که بر اساس آن شناخته می شویم و بر اساس آن خداوند ما را برگزیده است، دست برداریم، شکست ما حتمی است. راهی که راه آخرین پیامبر است. روزی که این دین را ترک کنیم، این راه را ترک کنیم، آن روز در این دنیا ذلیل و رسوا خواهیم شد و ما را زیر پا خواهند گذاشت. زمانی که اسرائیل از انجیل پیروی می کرد و تورات بین سربازان آن پخش می شد در مقابل سربازان مصری مشروب می خوردند. در سال ۱۹۶۶ تنها در شش روز بلکه در همان شب اول در مقابل بمباران اسرائیل، مصر شکست خورد، سوریه شکست خورد، اردن شکست خورد و آنقدر تحقیرآمیز بود که افتخار و عزت همیشگی آنان پایمال شد. علتش فقط این بود که اسرائیل در آن زمان بر دین خود عمل می کرد و حداقل کتاب خود یعنی تورات را می خواند ولی مصری ها در آن زمان در میخانه ها شراب می خوردند، سربازان مرتکب فسق می شدند و مشروبات الکلی می نوشیدند و شکست خوردند؛ پس اگر پیروزی ای به دست مان بیاید از دین خواهد بود و بی دینی ما باعث ذلت و رسوایی ما خواهد شد.

برای طلبه های هند که در ایران مشغول تحصیل هستند چه پیامی دارید؟

مولوی سلمان ندوی: به همه طلاب اینجا عرض می کنم که صفات امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام را الگو قرار داده و تلاش کنند که دارای آن صفات والا شوند، ایشان زمانی که عبادت می کرد می فرمود: «یَا دُنْیَا یَا دُنْیَا إِلَیْکِ عَنِّی أَ بِی تَعَرَّضْتِ أَمْ إِلَیَّ تَشَوَّقْتِ لَا حَانَ حِینُکِ هَیْهَاتَ غُرِّی غَیْرِی لَا حَاجَةَ لِی فِیکَ قَدْ طَلَّقْتُکِ ثَلَاثاً لَا رَجْعَةَ فِیهَا» ای دنیا از من دور شو، آیا برای من خودنمایی می کنی یا شیفته من شده ای تا روزی در دل من جای گیری هرگز مبادا غیر مرا بفریب، که مرا در تو هیچ نیازی نیست، تو را سه طلاقه کرده ام، تا باز گشتی نباشد؛ آن حضرت دنیا را کنار گذاشته و با حفظ رابطه با خدا، جان خود را در راه آن فدا کرد. جنایتکار خارجی آن زمان ایشان را به شهادت رساند و از طرف دیگر بعضی از جنایتکاران علیه آن امام همام جنگ کردند. حضرت علی(ع) که مظهر حق بود و خداوند وی را به حق برگزیده بود؛ شبها عبادت می کرد و می گریست. تا اینکه به مسلمانان بفهماند که در شب تهجد، عبادت و گریه کنند، به نماز و مناجات اهتمام زیادی داشته باشند. امروز نیز باید -مردم به ویژه- طلبه ها، امام علی را الگو قرار بدهند؛ آن وقت به معنای واقعی طلبه خواهند شد. فقط کتاب نوشتن و فلسفه خواندن طلبه نمی سازد. از حضرت علی (ع) و حضرت امام حسین پیروی کنند و علیه یزید زمان امروز، به میدان بروند.

هر پیروزی که به دست آوردیم به خاطر دینداری است

باید انسان دارای صفاتی شود که قرآن و ائمه اطهار بیان کرده اند؛ صفاتی از قبیل زهد، تقوی، عبادت، ارتباط با خدا و توجه به سیره پیامبر. اگر به معنای واقعی آن صفات را کسب کند، انقلابی در تمام دنیا به وجود خواهد آورد.

طلبه هایی که از هند یا از هرجایی که برای تحصیل به ایران می آیند، باید راه ائمه اهل بیت و اصحاب را انتخاب کنند و اگر راهشان را انتخاب کرده و از آن پیروی کنند، خیلی زود پیروز خواهند شد، خروج دجال نیز به زودی اتفاق خواهد افتاد و ان‌شاءالله حضرت مهدی(عج) هم ظهور خواهد کرد و آمریکا نیز از روی زمین محو خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha