پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر / مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین طبسی

حوزه/ شبکه‌های وهابیت تکفیری که عنادشان به اساس اسلام و وابستگی آنها به استعمار و دلارهای نفتی برای همگان روشن است، به تحریف واقعیات تاریخی پرداخته و به دروغ ادّعا می‌کنند که ابوبکر بر پیکر حضرت زهرا (س) نماز خوانده است و این در حالی است که صحیح بخاری به صراحت می‌گوید: «و صلّی علیها» علی (ع) بر بدن فاطمه نماز گزارد نه دیگری.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی در نوشتاری به «محورهای ۲۵ گانه مشترک شیعه و سنّی درباره حضرت فاطمه‌زهرا (س) پرداخت و اینگونه نوشت:

وهابیت تکفیری در تبلیغات رسانه‌ای خود تلاش می‌کند تا حوادث و موضوعات مربوط به زندگی حضرت فاطمه (س) را پنهان سازد یا آنها را جز اختصاصات و جعلیات شیعه قرار دهد؛ در حالی که منابع معتبر و مشهور اهل تسنّن، ابعاد گسترده‌ای از شخصیت و منزلت حضرت زهرا (س) و فعالیت‌های اجتماعی و مواضع سیاسی آن بانوی والامقام را گزارش کرده‌اند.

به طور کلی دست کم ۲۵ محور مشترک و مورد اتفاق در منابع شیعه و سنّی درباره شخصیت و تاریخ زندگی حضرت فاطمه (س) وجود دارد که در این یادداشت فهرست‌وار مطرح می‌شود:

۱. آیه تطهیر (احزاب/۳۳)

اکثر قریب به اتفاق علمای اهل سنت این آیه را در شأن امیرالمؤمنین علی (ع)، حسنین (ع) و حضرت زهرا (س) دانسته‌اند.

ابن حجر مکی می‌نویسد: «اکثر المفسّرین علی أنّها نزلت فی علیّ و فاطمه و الحسن و الحسین» (الصواعق المحرقة، ص ۱۷۲) البته شیعیان، عصمت اهل بیت (ع) را نیز از این آیه اثبات کرده‌اند.

۲. آیه مباهله (آل عمران/۶۱)

تمام مفسّران اهل سنّت معتقدند که منظور از تعبیر «نسائنا» در این آیه، تنها حضرت صدّیقه طاهره (س) است.

۳. آیه ذوی القربی (إسرا/۲۶)

وقتی آیه «و آتِ ذَا القُربی حَقَّه» نازل شد، رسول خدا (ص) فاطمه (س) را خواستند و فدک را به او بخشیدند. سیوطی در درّالمنثور (ج ۵، ص ۲۳۸) نقل کرده است که «لمّا نزلت هذه الآیه دعا رسولُ الله فاطمة فَأعطاها فدک». این حدیث را بزار و ابویعلی و ابن ابی حاتم و ابن مردویه از ابی سعید خدری نقل کرده‌اند. (همچنین ر. ک: میزان الإعتدال، ج ۲، ص ۲۸۸ و کنزالعمال، ج ۲، ص ۱۵۸).

۴. خلیفه اول فدک را به حضرت زهرا (س) برنگرداند

جناب بخاری ضمن اشاره به موضوع فدک می‌نویسد: «فأبی أبوبکر أن یدفع إلی فاطمة منها شیئاً» (صحیح بخاری، ج ۵، ص ۸۲). ابوبکر چیزی از فدک را به فاطمه پس نداد.

۵. خشم و قهر و رویگردانی حضرت زهرا (س) از خلیفه اول

بخاری پس از نقل حدیث فدک و عدم استرداد آن به حضرت زهرا (س) تعبیر «فهَجرتْه» را استفاده می‌کند یعنی حضرت زهرا (س) به نشانه قهر و غضب، روی مبارک خویش را از خلیفه برگرداند. (صحیح بخاری، ج ۵، ص ۸۲).

۶. خودداری حضرت زهرا (س) از سخن گفتن با خلیفه اول

بخاری در همان روایت جمله «فَلَم تکلّمه حتّی توفّیت» را نقل کرده یعنی حضرت تا پایان دوران حیات خود با خلیفه صحبت نکرد. (صحیح بخاری، ج ۵، ص ۸۲) و این نشان از غضب آن حضرت (س) نسبت به خلیفه اول است.

۷. دفن شبانه حضرت زهرا (س)

بخاری نقل کرده که «دفن‌ها زوج‌ها لیلاً» علی (ع) همسرش را شبانه به خاک سپرد. (صحیح بخاری، ج ۵، ص ۸۲). اسرار و چراییِ دفن شبانه آن حضرت (س) بر اهل دقت و معرفت پوشیده نیست.

۸. بی خبر گذاشتن خلیفه اول نسبت به تشییع و دفن حضرت زهرا (س)

صحیح بخاری (ج ۵، ص ۸۲) نقل کرده که «و لَم یُؤذن بها ابابکر» امیرالمؤمنین علی (ع) ابوبکر را از تشییع و خاکسپاری فاطمه باخبر نکرد و در واقع به ابوبکر اجازه شرکت در مراسم را نداد.

بی تردید بی مطلع‌نکردن خلیفه اول، متضمّن پیام مهمّی است که بر آزاد اندیشان مخفی نیست.

۹. اقامه نماز بر پیکر حضرت زهرا (س) توسط امیرالمؤمنین علی (ع)

شبکه‌های وهابیت تکفیری که عنادشان به اساس اسلام و وابستگی آنها به استعمار و دلارهای نفتی برای همگان روشن است، به تحریف واقعیات تاریخی پرداخته و به دروغ ادّعا می‌کنند که ابوبکر بر پیکر حضرت زهرا (س) نماز خوانده است و این در حالی است که صحیح بخاری به صراحت می‌گوید: «و صلّی علیها» علی (ع) بر بدن فاطمه نماز گزارد نه دیگری.

۱۰. علت دفن شبانه فاطمه (س)

برخی منابع اهل سنت اشاره‌ای به علت دفن شبانه و روایات مرتبط با آن نکرده و با سانسور خبری از کنارآن گذشته‌اند؛ اما برخی همچون ابن بطال قرطبی در شرح صحیح بخاری (ج ۳، ص ۳۳۵، چاپ ۱۴۲۳ ریاض) نوشته است: «و دفن علی بن أبیطالب زوجتَه فاطمة لیلاً فرّ بها مِن أبی بکر أن یصلّی علیها» علی همسرش را شبانه دفن نمود تا ابوبکر به او نماز نخواند.

۱۱. غسل آن حضرت توسط علی (ع)

ابن عبد البرّ مالکی نوشته است: «و غسّلها زوجُها علی بن أبیطالب» (الإستیعاب، ج ۴، ص ۱۸۹۸). علی (ع) همسرش را غسل داد.

۱۲. غضب و رضایت خدا در غضب و رضایت فاطمه (س)

حاکم نیشابوری در المستدرک (ج ۳، ص ۱۱۸، حدیث ۴۷۷۳) نقل کرده: «إنّ الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک» خداوند با غضب فاطمه غضب می‌کند و با رضایت فاطمه راضی می‌شود. این در حالی است که صحبت نکردن فاطمه (س) با ابوبکر و همچنین رویگردانی و غضب فاطمه (س) نسبت به او، یک امر مسلّم در منابع اهل سنت است.

۱۳. غضب فاطمه (س)، غضب رسول خدا (ص) است

بخاری از رسول خدا (ص) نقل کرده که «فاطمة بَضعة مِنّی فمَن أغضبها أغضبنی» (صحیح بخاری، ج ۵، ص ۱۹) فاطمه پاره تن من است و هر کس که او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است. بی تردید صحبت نکردن و رویگردانی فاطمه (س) از یک شخص، دلیل محکمی بر غضب رسول خدا (ص) نسبت به آن شخص است.

۱۴. آزار دادن و ایذاء فاطمه، ایذاء رسول خداست

صحیح مسلم (ج ۵، ص ۱۴۱) حدیثی را از رسول خدا (ص) نقل کرده است: «إنّما فاطمة بضعة منّی یؤذینی مَن آذاها» فاطمه پاره تن من است و هر کس او را اذیت کند مرا اذیت کرده است. آیا سخن نگفتن فاطمه با برخی افراد و رویگردانی از آنها نشانه این نیست که حضرت از این افراد آزار دیده و اذیت شده است؟

۱۵. فاطمه راستگوترین افراد است

حاکم نیشابوری در مستدرک (ج ۳، ص ۱۲۴، حدیث ۴۸۰۰) حدیثی را از أمّ المؤمنین عایشه نقل کرده است: «إنّها إذا کانت ذکرت فاطمة بنت النبی قالت: ما رأیتُ أحداً کان أصدق لهجة منها» عایشه می‌گوید: هیچ کسی را راستگوتر از فاطمه ندیدم».

سوال این است که وقتی فاطمه فرمود: «فدک را پدرم در زمان حیاتش به من بخشید» باید از او پذیرفت و یا اینکه از او شاهد طلبید؟ شاهد خواستن خلیفه از فاطمه با صداقتِ بی نظیر فاطمه ناسازگار است. علاوه بر اینکه فاطمه ذوالید بود و هیچ داور یا قاضی یا حاکم عادلی از ذوالید شاهد نمی‌طلبد.

۱۶. فاطمه اولین شخصی که وارد بهشت می‌شود

حاکم نیشابوری در مستدرک (ج ۳، ص ۱۱۶، حدیث ۴۷۶۶) از علی (ع) نقل کرده که رسول خدا (ص) فرمود: «إنّ أوّل مَن یدخل الجنّة أنا و فاطمة و الحسن و الحسین، قلتُ یا رسول الله فمحبّونا؟ قال: مِن ورائکم». رسول خدا (ص) فرمود: اولین کسانی که وارد بهشت می‌شوند من، فاطمه، حسن و حسین هستیم. علی (ع) پرسید: محبّان ما چطور؟ حضرت فرمود: آنها پشت سر شما هستند.

۱۷. نحوه ورود فاطمه (س) به صحنه قیامت

حاکم نیشابوری در المستدرک (ج ۳، ص ۱۱۸، حدیث ۴۷۷۱) روایتی را از امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام نقل می‌کند: «سمعت النّبیّ (ص) یقول: إذا کان یوم القیامة نادی منادٍ مِن وراء الحجاب یا أهل الجمع غضّوا أبصارَکم عن فاطمة بنت محمّد حتّی تمرّ» زمانی که روز قیامت برپا شود هاتفی از عرش ندا می‌دهد ای اهل محشر چشمان خود را پایین بیندازید تا اینکه فاطمه (علیها السلام) عبور کند. حاکم نیشابوری این روایت را صحیح دانسته است.

۱۸. فاطمه (س) محبوبترین خلق نزد رسول خدا (ص)

حاکم نیشابوری در المستدرک (ج ۳، ص ۱۲۱) حدیثی را از شخصی به نام جمیع بن عمیر نقل کرده است. او می‌گوید: همراه عمّه‌ام بر عایشه وارد شدم. وی درباره محبوبترین افراد از رسول خدا (ص) سؤال کرد و حضرت پاسخ داد: او فاطمه (س) است.

۱۹. پدر و مادر رسول خدا (ص) فدای فاطمه (س)

حاکم نیشابوری در المستدرک (ج ۳، ص ۱۲۰) این حدیث را نقل کرده که رسول خدا فرمود: «فداک أبی و أمّی» پدر و مادرم فدای شما باد.

۲۰. قرائت آیه تطهیر بر در خانه فاطمه (س)

حاکم نیشابوری در المستدرک (ج ۳، ص ۱۲۲) از انس بن مالک نقل کرده که رسول خدا (ص) همواره به مدت شش ماه هنگام نماز صبح از کنار خانه فاطمه می‌گذشت و می‌فرمود: «إنّما یرید اللهُ لِیُذهب عنکم الرّجسَ أهل البیت و یطهّرکم تطهیراً». حاکم نیشابوری و ذهبی این روایت را صحیح دانسته‌اند.

۲۱. فاطمه (س) پیشاپیش رسول خدا (ص) در قیامت

حاکم در المستدرک (ج ۳، ص ۱۱۷) از ابوهریره این حدیث را نقل کرده که رسول خدا (ص) فرمود: «و تُبعثُ فاطمة أمامی» فاطمه (س) پیشاپیش من برانگیخته و وارد می‌شود.

۲۲. خانه فاطمه (س) از خانه انبیا (ع) با فضیلت‌تر است

سیوطی در الدرّالمنثور (ج ۶، ص ۱۸۶) از انس بن مالک و بریده نقل کرده که رسول خدا (ص) آیه «فی بیوت أذن الله أن ترفع و یذکر فیها اسمه» را تلاوت نمود. شخصی برخاست و از حضرت پرسید که این بیوت چه بیوتی است؟ حضرت فرمود: بیوت انبیا. ابوبکر بلند شد و گفت: «هذا البیت منها؟ البیت علی و فاطمه» آیا این بیت علی و فاطمه هم از آن بیت‌ها است؟ حضرت فرمود: «نعم مِن أفاضلها» بله بیت علی (ع) و فاطمه (س) برترین آنها است. اینکه بعد از رحلت رسول خدا (ص) افرادی با این بیت چگونه رفتار کردند بحث دیگری را می‌طلبد.

۲۳. فاطمه (س) موجب اتّحاد میان امّت اسلامی

حاکم در مستدرک (ج ۳، ص ۱۱۵) از ابن عباس روایت نقل کرده که رسول خدا (ص) فرمود: «النجوم أمان لأهل الأرض مِن الغَرَق و أهل بیتی أمان لأمّتی مِن الإختلاف» ستارگان موجب امنیت ساکنان زمین از غرق شدن هستند و اهل بیت من موجب ایمنی امّتم از اختلاف هستند. حاکم نیشابوری این روایت را صحیح دانسته است.

۲۴. اسقاط و شهادت جنین فاطمه (س) حقیقتی انکارناپذیر است

جوینی که استاد ذهبی است در فرائد السمطین (ج ۲، ص ۲۶، حدیث ۳۶۶، چاپ سوریه) با سندی که به ابن عباس می‌رسد از رسول خدا (ص) نقل کرده که فرمود: وقتی دخترم فاطمه را دیدم به یاد آینده او افتادم. گویا می‌بینم که حق او غصب و ارث او منع می‌شود و پهلوی او شکسته و فرزندش سقط می‌شود. «وَ أَنِّی لَمَّا رَأَیْتُهَا ذَکَرْتُ مَا یُصْنَعُ بِهَا بَعْدِی کَأَنِّی بِهَا وَ قَدْ دَخَلَ الذُّلُّ فی بَیْتَهَا وَ انْتُهِکَتْ حُرْمَتُهَا وَ غُصِبَتْ حَقَّهَا وَ مُنِعَتْ‏ إِرْثَهَا وَ کُسِرَ جَنْبُهَا وَ أَسْقَطَتْ جَنِینَهَا وَ هِیَ تُنَادِی یَا مُحَمَّدَاهْ فَلَا تُجَابُ وَ تَسْتَغِیثُ فَلَا تُغَاثُ».

۲۵. جایگاه دشمنان اهل بیت دوزخ است

حاکم در مستدرک (ج ۳، ص ۱۱۵) با سندی از ابو سعید خدری این حدیث را نقل کرده که رسول خدا (ص) فرمود: «والّذی نفسی بیده لا یبغضنا أهل البیت أحدٌ إلّا أدخله الله النّار» سوگند به آنکه جانم در دست قدرت اوست هیچ کس با ما اهل بیت دشمنی نمی‌کند مگر اینکه خدا او را به دوزخ می‌فرستد.

بی تردید حضرت زهرا (س) از اهل بیت است. بر اساس این حدیث صحیح، کسانی که با بغض و دشمنی حقّ آن حضرت را غصب کردند مشمول این حدیث هستند.

در خاتمه یادآوری این نکته شایسته است که شیعیان در همه موارد فوق با اهل سنّت هم عقیده‌اند؛ امّا وهّابیت تکفیری که هیچ کدام از مذاهب اهل سنّت و تشیّع را بر حق نمی‌داند، در صدد کتمان و تحریف وقایع تاریخی و دروغ‌پردازی رسانه‌ای است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سلمان بهجتی اردکانی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    بیان استاد محمد جعفر طبسی و استناد ایشان به منابع معتبر اهل سنت به گونه‌ای است که نه تنها موجب اختلاف بین مذاهب اسلامی نمی‌شود بلکه هر انسان آزاد اندیشی را از حقایق تاریخ اسلام و اعتقادات صحیح آگاه می‌سازد.
    • عذرا رشیدی IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      0 0
      بله درسته. من چند اثر از آثار ایشان را دیده‌ام. استدلال‌ها و تحلیل‌های ایشان، معقول و مستند و قابل استفاده است.
  • جواد IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    برای من خیلی جالب بود که همه این مطالب در کتابهای حدیثی و تفسیری اهل سنت آمده است. واقعا کسی که از این مطالب آگاه باشد، از یک سو قرابت بین شیعه و سنی را درک میکند و از سوی دیگر شیطنت شبکه ها و رسانه های وهابیت تکفیری را متوجّه میشود. به سهم خود از تلاش استاد طبسی تشکر میکنم. اجرتان با حضرت زهرا. به عنوان یک مخاطب، یک پیشنهاد به جناب استاد محمد جعفر طبسی دارم و آن این است که درباره اشتراکات زیادی که بین شیعه و اهل سنت وجود دارد، کتابی را تألیف نمایند تا ضمن برطرف شدن برخی سوء تفاهمات، زمینه بیشتری برای اتحاد و انسجام بین امت اسلامی ایجاد شود. ویژگی این نوشتار استاد طبسی این است که در عین اختصار، به قرآن کریم و احادیث معتبر ارجاع داده است. جا دارد که محققان قرآن و حدیث، درباره هر یک از این محورهای 25 گانه مقالاتی بنویسند.
  • عبدالحمید IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    حجم شبهات و سؤالاتی که توسط شبکه های معاند تولید میشود زیاد است. بنابراین جا دارد که عالمان شبهه شناس همچون استاد طبسی با تشکیل تیم ها و گروه های تخصصی متشکل از فضلا، به صورت منسجم و تخصّصی به تولید و ارائه محتوا بپردازند. وحدت، ضرورت امروز و فردای امت اسلامی است. سرمنشأ تحقق وحدت، وجود عالمان بصیر و زمان شناس است. گام های استاد طبسی در این راستا قابل ستایش است. بعضی نمیخواهند وقایعی که بعد از رحلت رسول خدا (ص) نسبت به فاطمه (س) اتفاق افتاد برای مردم و جوانان روشن شود. خوب است که مقالات و بیاناتی که روشن کننده حقیقت است بیشتر ارائه گردد تا افرادی به خود اجازه ندهند که به راحتی حقایق صدر اسلام و غصب خلافت را انکار کنند. از خبرگزاری حوزه و همچنین جناب استاد طبسی ممنونم. از خبرگزاری رسمی حوزه درخواست دارم که مطالب بیشتری در رابطه با حوادث مربوط به حضرت زهرا منتشر کند.
  • محمد علی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 0
    یکی از راه های استحکام پیوندهای دینی بین شیعه و سنی این است که روی مشترکات تأکید شود. در فضایی که دشمنان اسلام از اختلاف بین مسلمانان بهره برداری میکنند، استخراج نقاط اشتراکی از متون اصیل دینی کار مهمی است. امیدوارم این گونه فعالیت های پژوهشی ادامه یابد و با قالبهای جدید و هنری در فضای مجازی منتشر شود.
  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    1 0
    سلام با عرض سلام واحترام. بسیارعالی. وهمینطور که دیگرعزیزان فرمودنند باید: الف-رشته تخصصی امامت شناسی مسلمین( تطبیقی واشتراکی) ایجاد گردد.ب-درسطح جامعه روی این مشترکات و وحدت مسلمین تبلیغ جهانی شود. درضمن مناسب بود حضرت استادحجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی درهرعنوان 25 گانه تعداد بیشتری ازمصادر و مدارک اهل تسنن را تدوین می کردند. یا علی