پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فاطمیه

حوزه/ کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: رمز توفیق شهید حاج قاسم سلیمانی در تسخیر دل ها، ریشه در معنویت برآمده از مکتب فاطمی دارد.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت ایام شهادت مظلومانه صدیقه کبری (س) اظهار داشت: مکتب حضرت زهرا (س)، مکتب سعادت بخش و انسان سازی است که یکی از برکات و آثار آن در زمانه‌ی ما، سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی است که ایشان حقیقتاً شیفته و واله حضرت فاطمه (س) بودند.

وی افزود: شکی نیست که حاج قاسم و حاج قاسم‌ها در سایه معنویت برآمده از مکتب فاطمی توانسته اند به این مقام رفیع دست پیدا کنند، چرا که هر کسی در مسیر حضرت زهرا (س) گام بردارد، این بانوی دوعالم در دنیا و آخرت دستگیر او خواهد بود.

این کارشناس فرهنگی همچنین در ادامه با اشاره به لزوم تبیین مهم‌ترین شاخصه‌ها و مؤلفه‌های مکتب فاطمی به خصوص در مباحث مربوط به سبک زندگی گفت: یکی از این شاخصه‌ها ناظر به ساده زیستی است. حضرت زهرا (س) با توجه به آن که فرزند پیامبر اکرم (ص) بودند و نیز همسر امیرالمومنین (ع) می‌توانستند از بهترین امکانات استفاده بکنند اما در خانه‌ای ساده زندگی می‌کردند و ساده زیستی را روش و شیوه زندگی خویش انتخاب کرده بودند.

وی افزود: از دیگر شاخصه‌ها، عفاف و حجاب است، به نحوی که شنیده ایم ایشان حتی در مقابل فرد نابینا نیز حجاب خود را رعایت می‌کردند و اگر بانوان و دختران ما در حد توان خود به این سیره نورانی تأسی بجویند، بی شک جلوی رشد بسیاری از معضلات و ناهنجاری‌های فرهنگی و اخلاقی در جامعه گرفته می‌شود.

وی گفت: البته باید توجه داشت که حضرت فاطمه (س) با وجود رعایت حجاب و عفاف در حد اعلای خود در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی حضور داشتند و زمانی که پس از رحلت رسول الله (ص) شرایط بر امام زمانشان، حضرت علی (ع) سخت شد و برای گرفتن بیعت از ایشان متوسل به زور شدند، بانوی دو عالم در دفاع از حریم ولایت خطبه فدکیه را در مسجد پیغمبر (ص) خواندند و به این وسیله اصحاب سقیفه را به طور جدی به چالش کشیدند.

حجت الاسلام بابایی خاطرنشان کرد: علاوه بر بحث عفت و حیا و نیز مقوله بسیار مهم ولایتمداری و دفاع همه جانبه از ولی خدا، از دیگر مؤلفه‌های سبک زندگی و مکتب فاطمی می‌توان به دعا برای همسایه، احترام به همسر، تربیت صحیح فرزند، روشنگری، حضور جدی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و… و. اشاره کرد.

وی افزود: از سوی دیگر، صدیقه کبری (س) به عنوان مادر نقش مهمی در تربیت فرزندانشان برعهده داشت و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) از دامن این بانوی بزرگوار رشد و تربیت یافته اند، ضمن آن که در مقام همسری همواره در راستای اعتلای همسر تلاش می‌کردند.

وی گفت: ایشان همچنین در مقام بندگی نیز در همه شرایط و در لحظات سختی و خوشی همواره بندگی خداوند را به جای آوردند، چنان که ما بالاترین تراز بندگی و عبودیت را در وجود ایشان و نوع زندگی این بانوی بزرگوار مشاهده می‌کنیم.

این پژوهشگر حوزوی در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: حقیقت آن است که دوری از فرهنگ و سبک زندگی اهل بیت (ع) و از جمله سبک زندگی فاطمی، مهم‌ترین عامل ایجاد بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی است، به این خاطر که اگر زندگی ما رنگ و بوی فاطمی و علوی به خود بگیرد، قطعاً با آرامش بیشتری زندگی کرده و از بسیاری از مشکلات زندگی مدرن امروزی به دور خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha