جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله شیخ محمد یعقوبی

حوزه/ آیت الله شیخ محمد یعقوبی از علمای عراق گفت: یاری خداوند متعال در زمینه‌های مختلف نمود پیدا می‌کند اولین آنها نفس است که مهمترین زمینه نصرت خداوند متعال است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، آیت الله شیخ محمد یعقوبی در سخنرانی سالانه خود به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در جمع عزاداران فاطمی در نجف اشرف سوم جمادی الثانی ۱۴۴۳ گفت: خداوند متعال فرمود: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ) (صف: ۱۴) ای کسانی که ایمان آورده‌اید، یاران خدا باشید، همان گونه که عیسی بن مریم به حواریون گفت: «یاران من در راه خدا چه کسانی‌اند؟» حواریون گفتند: «ما یاران خداییم.» پس طایفه‌ای کفر ورزیدند، و کسانی را که گرویده بودند، بر دشمنانشان یاری کردیم تا چیره شدند. این دعوت خداوند متعال از تمام مؤمنان است به اینکه خداوند متعال و پیامبر او را در نشر اسلام و دفاع از آن یاری دهند.

ایشان ادامه داد: این دعوت مایه شرافت انسان است و این سبب تعالی او خواهد شد؛ چراکه این خالق آسمان و زمین و کسی که امور ملکوت آنها را به دست دارد که به یاری او دعوت می‌کند تا آنها را تشویق کند چراکه شرط تحقق اجر، داشتن اخلاص در این راه است نه طمع ورزی در آنچه که در نزد پیامبر اکرم است و خداوند متعال آنها را به مثالی متذکر می‌شود که به یکی از پیامبران اولو العزم تاسی کنند که همانا او عیسی بن مریم است زمانی که حواریون را که از نزدیکترین مریدان و پیروان و همراهان ایشان بودند دعوت کرد که در نشر و تبلیغ آموزه‌های خداوند متعال او را یاری دهند و او را در دعوت به رسالت کمک کنند و در هدایت مردم او را معاضدت کنند تا در راه رسیدن به خداوند قدم بگذارند.

آیت الله یعقوبی در ادامه گفت: حواریون گفتند، ما یاران خداییم. به خداوند ایمان داریم و به آن شهادت بده که ما تسلیم اوییم. پروردگارا ما به کتابی که فرستادی ایمان آورده و از رسول تو پیروی کردیم، نام ما را در صحیفه اهل یقین ثبت فرما. پس حواریون دعوت او را اجابت کردند و او را شاهد بر تسلیم مطلق خود و آمادگی آنها در بخشیدن با ارزشترین چیز خود در راه خداوند گرفتند و این با عنایت و توجهات خداوند و تأیید اوست. و (یاد کن) هنگامی که به حواریّین وحی کردیم که به من و به رسول من ایمان آورید، گفتند: ایمان آوردیم، گواه باش که ما تسلیم امر توایم. پیامبر اکرم (ص) نیز همانند این نصرت طلبی را از اصحاب خود بیش از یکبار گرفتند تا این کار جهادی سازمان یافته استمرار داشته باشد تا نخبگان امت تمکین کنند و اداره شئون امت ادامه یابد، و خللی در امور آن ایجاد نشود. و اگر خللی ایجاد شود امت دور آنها جمع شوند تا آنچه را که در آن خیر و صلاح و سعادت باشد رخ دهد و جماعت مؤمنان از جماعت مفسدان در باور و ایمان و اخلاق و رفتار از هم متمایز شوند. پس طایفه‌ای از بنی اسرائیل ایمان آوردند و گروهی کفر ورزیدند. پس اگر این دو گروه و جریان در هویت و اصالت از هم آشکارا باز شناخته شوند نصرت و فتح اللهی خواهد آمد.

این عالم عراقی اشاره کرد: این آیه مبارکه تصریح می‌کند که نصرت مورد نظر مشروط به آن است که برای خداوند متعال و راه او و اعتلای نام او و استواری دین او باشد. پس نصرتی که از روی تعصب قومی یا برای یک حزب یا شخصیت خاص یا هر عنوان دیگری باشد هیچ ارزش ندارد و یاری طلبی خداوند از روی عجز و ضعف و نقص در قدرت و نیرو نیست؛ چراکه او خود را به قدرت و نیروی مطلق توصیف کرده است. خداوند فرمود: او بر همه چیز توانا است و قدرت خاص خدا است و فتح و پیروزی نصیب کسی نشود مگر از جانب خدای توانای دانا.

ایشان بیان داشت: خداوند متعال همه را به یاری طلبید تا فرصت طاعت و تکامل را برای همه فراهم سازد تا قدم در راه سیر به سوی بلندی بگذاریم و پله‌های کمال را طی کنیم. و در این مورد امیرالمومنین فرمود: اگر خدا از شما یاری می‌خواهد نه از روی خوارمایگی است و اگر از شما وام می‌خواهد نه به سبب بینوایی است. از شما یاری خواسته در حالی که، لشکرهای آسمان و زمین از آن اوست و اوست پیروزمند و حکیم و از شما وام می‌خواهد و حال آنکه، خزائن آسمان‌ها و زمین از آن اوست و بی نیاز و ستوده است خداوند. می‌خواهد شما را بیازماید تا کدامیک از شما به عمل، بهتر از دیگران هستید پس به کارهای نیک دست یازید تا با همسایگان خدا در خانه خدا باشید.

آیت الله یعقوبی با طرح این سوال که چرا خداوند از یک موجود ضعیفی مثل ما یاری طلبیده است؟، در پاسخ به این سوال گفت: یاری خداوند متعال در زمینه‌های مختلف نمود پیدا می‌کند اولین آنها نفس است که مهمترین زمینه نصرت خداوند متعال است. خداوند فرمود: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! مراقب نفس خود باشید! و از حضرت امیرالمومنین (ع) نقل شده است که فرمود: میدان اول شما نفس شماست پس قبل از حسابرسی به آن خود حسابرسی کنید و آن را بسنجید قبل از اینکه سنجیده شوید که اگر بر آن توانا باشید بر غیر آن تواناتر خواهید بود.

این عالم شیعه افزود: دومین شکل نصرت و یاری برای خداوند، دعوت به ایمان به خداوند متعال و محبوب ساختن او نزد مردم با ذکر رحمت و کرم و احسان بی پایان او، و صفات و ویژگی‌های بلند او و از بین بردن کفر و شرک و گمراهی و شبهات با دلیل و منطق، و خداوند متعال این فرصت را برای ما با بهترین و بزرگترین وسایل دعوت و تبلیغ و نشر از طریق برنامه‌های فنی امروزین فراهم آورده که بتوانیم ندای ایمان را به ملیون‌ها انسان از راه صفحات الکترونی و مجازی فعال و جذاب و مؤثر برسانیم.

ایشان سومین شکل نصرت و یاری را یاری فرستادگان و حجت‌های خداوند متعال، که همانا پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان (ع) هستند دانست که با تعظیم آنها و مودت و نشر و استفاده از سیره آنها و دفاع از حق آنها و اظهار مظلومیت آنهاست و گفت: چهارمین آنها، جمع شدن دور علمای عامل و مخلص برای خداوند و دین و امت است که آنها ورثه پیامبران و ائمه اطهار (ع) و حاملان رسالت مبارک هستند.

آیت الله یعقوبی ادامه داد: پنجمین آنها یاری دین خداوند متعال با نشر و معرفی کردن آن برای مردم و محبوب ساختن آن برای مردم و راسخ کردن آن در دل مؤمنان و پاسخ به شبهات و کور کردن فتنه‌ها، و تلاش برای هدایت مردم و راهنمایی آنان به سوی حق و آموزش احکام شرعی و فضائل اخلاقی و امر به معروف و نهی از منکر، چراکه انجام این فریضه اللهی بزرگترین نصرت برای خداوند متعال است و ششمین مورد، تحقق عدالت اجتماعی و کرامت انسانی و آزاد سازی او از زنجیر عبودیت طاغوت و مستکبران و رهایی از ظلم و انحراف و کمک به مستضعفان و محرومان است و هفتمین مورد برپایی شعائر اللهی و تشویق و مشارکت به اندازه توان است و آباد کردن مساجد و فعال کردن نقش آن و قرآن در زندگی امت طبق برنامه‌ای که در سخنرانی‌های سابق بیان کردیم و هشتمین مورد، پیوستن به فعالیت‌های اجتماعی پربازده مانند اعمال خیر خواهانه و خدمت رسانی و توسعه‌ای و بصیرت افزایی و علمی و فرهنگی و رعایت و شناسایی توانایی‌ها و ایجاد اشتغال و برآورده ساختن نیازها و ازدواج افراد با عفت است.

ایشان در پایان بیان داشت: همه اینها از دین است و خداوند متعال فرمود: و اگر از شما در کار دین مدد خواستند که معنای دین همین معنای گسترده از کارهای پر برکت است، ولی اگر از شما در کار دین و پیشرفت اسلام مدد خواستند بر شماست که آنها را یاری کنید و خداوند متعال ما را از عدم یاری رساندن برحذر داشته است و فرمود: و شما مسلمین اگر آن را به کار نبندید همانا فتنه و فسادی بزرگ روی زمین رخ خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha